Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekoindykacja, ocena oddziaływania i biomonitoring środowiska
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, ekologii i toksykologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą.
C-2Zapoznanie studentów z celem przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięc na środowiska w aspekcie ochrony jego zaobów biologicznych oraz ze sposobem przygotowanian raportu oddziaływania na srodowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska.2
T-A-2Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów.2
T-A-3Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.2
T-A-4Biologiczne metody klasyfikacji stanu zanieczyszczenia środowiska.2
T-A-5Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku.2
T-A-6Mikrobiotesty i bioczujniki oraz ich praktyczne zastosowanie.2
T-A-7Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu.3
15
wykłady
T-W-1Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych.4
T-W-2Biologiczna ocena toksycznego oddziaływania zanieczyszczeń na organizmy żywe. Rodzaje biotestów i sposoby przeprowadzania badań z ich wykorzystaniem.2
T-W-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar natura 2000.2
T-W-4Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce.2
T-W-5Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu.2
T-W-6Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do wybranych zagadnień.5
A-W-3Opanowanie materiału niezbędnego do zaliczenia ćwiczeń.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny z uwzględnieniem wcześniej przygotowanego zakresu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Wyjaśnienie zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Przygotowań opracowań problemowych na zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-O6.4_W01
Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu. Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko.
BL_2A_W03, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-O6.4_U01
Student potrafi dobierać poszczególne organizmy wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-O6.4_K01
Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-O6.4_W01
Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu. Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko.
2,0Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach.
3,0Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu.
3,5Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu.
4,0Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu.
4,5Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu.
5,0Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-O6.4_U01
Student potrafi dobierać poszczególne organizmy wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000.
2,0Student nie potrafi rozpoznać i dobrać ani zinterpretować reakcji organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie przygotował prezentacji. Nie bierze udziału w dyskusji.
3,0Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji.
3,5Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji.
4,0Student przygotował prezentację, bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze udział w dyskusji.
4,5Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Potrafi ocenić, które z przedsięwzieć moze negatywnie oddziaływać na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-O6.4_K01
Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
2,0Student nie posiada świadomości oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
3,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe ale nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
3,5Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska ale nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
4,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
4,5Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony.
5,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w bardzo dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony.

Literatura podstawowa

  1. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
  2. Sarosiek Jan, Bioindykacja skażeń chemicznych i radioaktywnych środowiska z wykorzystaniem roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1997
  3. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  4. Kłos Andrzej, Porosty w biomonitoringu środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2009
  5. Engel Jacek, Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
  6. Lenart Witold, Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czyżewska K., Fałtynowicz W., Różnorodność biologiczna porostów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
  2. Traczewska Teodora Małgorzata, Biomonitoring mutagenności mikrozanieczyszczeń wody do picia, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
  3. Grodzińska Krystyna, Ocena skażenia środowiska Polski metalami ciężkimi przy użyciu mchów jako biowskaźników, Państ. Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 1997
  4. Kula Alina, Kurek Rafał T., Okrasiński Krzysztof, Kwalifikowanie przedsięwzięć do oceny oddziaływania na środowisko : teoria i praktyka na podstawie wyników monitoringu procesów inwestycyjnych w Karpatach, Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska.2
T-A-2Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów.2
T-A-3Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.2
T-A-4Biologiczne metody klasyfikacji stanu zanieczyszczenia środowiska.2
T-A-5Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku.2
T-A-6Mikrobiotesty i bioczujniki oraz ich praktyczne zastosowanie.2
T-A-7Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych.4
T-W-2Biologiczna ocena toksycznego oddziaływania zanieczyszczeń na organizmy żywe. Rodzaje biotestów i sposoby przeprowadzania badań z ich wykorzystaniem.2
T-W-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar natura 2000.2
T-W-4Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce.2
T-W-5Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu.2
T-W-6Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do realizacji ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne przygotowanie do wybranych zagadnień.5
A-W-3Opanowanie materiału niezbędnego do zaliczenia ćwiczeń.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-O6.4_W01Student potrafi formułować podstawowe definicje, cele i zadania biomonitoringu środowiska. Zna wymagania stawiane bioindykatorom oraz potrafi scharakteryzować rodzaje organizmów wykorzystywane do biomonitoringu. Potrafi objaśnić istotę negatywnego oddziaływania przedsięwzięć na obszar Natura 2000 oraz znaczenie przygotowania raportu negatywnego oddziaływania na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą.
Treści programoweT-W-4Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce.
T-W-5Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu.
T-W-6Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego.
T-W-1Bioindykacja powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleb z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych.
T-W-2Biologiczna ocena toksycznego oddziaływania zanieczyszczeń na organizmy żywe. Rodzaje biotestów i sposoby przeprowadzania badań z ich wykorzystaniem.
T-W-3Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszar natura 2000.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy z wymanego zakresu. Brak aktywności na zajęciach.
3,0Student nie wykazuje aktywności na zajęciach, ale opanował podstawową wiedzę z wymaganego zakresu.
3,5Brak aktywności na zajęciach. Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu.
4,0Umiarkowana aktywność na zajęciach.Opanowanie podstawowej wiedzy z wymaganego zakresu.
4,5Umiarkowana aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w dobrym stopniu.
5,0Wysoka aktywność na zajęciach. Opanowanie wiedzy z danego zakresu w bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-O6.4_U01Student potrafi dobierać poszczególne organizmy wskaźnikowe do oceny stanu środowiska orazi zinterpretować reakcje organizmu na poszczególne zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku. Potrafi wybrać informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na srodowisko. Potrafi ocenić czy dane przedsięwzięcie może negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą.
Treści programoweT-A-1Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska.
T-A-2Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów.
T-A-4Biologiczne metody klasyfikacji stanu zanieczyszczenia środowiska.
T-A-5Wykorzystanie zbiorowisk roślinnych do oceny antropopresji w środowisku.
T-A-7Wykorzystanie organizmu człowieka do biomonitoringu.
T-A-6Mikrobiotesty i bioczujniki oraz ich praktyczne zastosowanie.
T-A-3Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny z uwzględnieniem wcześniej przygotowanego zakresu.
M-4Wyjaśnienie zagadnień.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
S-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i dobrać ani zinterpretować reakcji organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie przygotował prezentacji. Nie bierze udziału w dyskusji.
3,0Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji.
3,5Student przygotował prezentację. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Nie bierze udziału w dyskusji.
4,0Student przygotował prezentację, bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze udział w dyskusji.
4,5Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji.
5,0Student przygotował prezentację o szerokim zakresie wiedzy. bierze aktywny udział w dyskusji. Potrafi rozpoznać, dobrać i zinterpretować reakcjie organizmu na poszczególne zanieczyszczenia. Potrafi przygotować informacje niezbędne do przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. Potrafi ocenić, które z przedsięwzieć moze negatywnie oddziaływać na środowisko. Bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-O6.4_K01Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Posiada zdolnosć postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Potrafi wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia i sposobu wykorzystania metod bioindykacji środowiska. Podstaw prawnych i organizacji biomonitoringu oraz zadań jakie do niego należą.
Treści programoweT-W-4Cele i zadania monitoringu przyrodniczego w Polsce – struktura i zasady jego funkcjonowania. Przepisy prawne dotyczące monitoringu przyrodniczego w Polsce. Dyrektywy Unii Europejskiej. Organizacja służb monitoringowych w Polsce.
T-W-5Biomonitoring – podstawowe pojęcia, rodzaje i metody. Cecy organizmów wykorzystywanych w biomonitoringu.
T-W-6Koncepcja monitoringu biologicznego dla wybranego regionu z uwzględnieniem charakteru skażeń środowiska przyrodniczego.
T-A-1Aspekty praktycznego wykorzystania bioindykacji w ochronie bioróżnorodności środowiska.
T-A-2Ekologiczne wskaźniki oceny skażeń środowiska. Ocena efektów toksycznych za pomocą żywych organizmów.
T-A-3Metody oceny oddziaływania przedsięwzieć na obszar Natura 2000. Etapy wydania decyzji o potencjalnym oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny z uwzględnieniem wcześniej przygotowanego zakresu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe. Nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
3,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe ale nie posiada zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
3,5Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska ale nie potrafi wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
4,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinii odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny.
4,5Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony.
5,0Student posiada świadomość oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na organizmy żywe oraz zdolności postępowania zgodnie z zasadami ochrony środowiska i potrafi w bardzo dobrym stopniu wyrażać opinię odnośnie stanu środowiska na podstawie biologicznych metod jego oceny i podejmować działania w celu jego ochrony.