Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLM-S-O4.2_W01 | Rozumienie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_W06 | ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego |
---|
BL_2A_W07 | ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_W01 | rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P2A_W03 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka) |
P2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie |
P2A_W05 | ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej |
P2A_W07 | ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Rozumienie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej); umiejętność przeprowadzenia analizy struktury populacji; |
---|
C-3 | Umiejętność wykorzystywania różnorakich informacji genetycznych w ocenie zagrożeń i korzyści stosowania tych metod, umiejętność przewidywania efektów i trendów genetycznych. |
Treści programowe | T-W-5 | Markery genetyczne. Rodzaje markerów – markery klasy I i II. Poszukiwanie genów o dużym efekcie działania QTL (geny funkcjonalne, skanowanie genomu). Analiza sprzężeń. Efekt genu markerowego a efekt addytywny poligeniczny (tło genetyczne). Metody szacowania addytywnych i dominacyjnych efektów genów markerowych. Metody szacowania interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy. |
---|
T-W-6 | Perspektywy wykorzystania informacji uzyskanych dzięki nowoczesnym technikom molekularnej analizy ge-nomu (np. mikromacierzy DNA). Wartość genomowa. Korzyści i zagrożenia płynące ze stosowania nowo-czesnych metod rozrodu zwierząt (np.: inseminacja, MOET). Genetyczne skutki globalizacji w hodowli zwierząt. |
T-W-2 | Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Pokrewieństwo w linii bocznej i w linii prostej. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Inbred. Heterozja. Dobór jednorodny i niejednorodny. Jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. |
T-W-4 | Genetyczne skutki selekcji naturalnej i sztucznej. Szacowanie spodziewanej i zrealizowanej reakcji na selekcję. Zmiana parametrów rozkładu cechy pod wpływem selekcji. Ocena efektywnej wielkości populacji, spodziewanego postępu genetycznego, wzrostu zinbredowania. Reakcja skorelowana, trend genetyczny. Podejście stochastyczne i deterministyczne. |
T-W-3 | Zmienność biologiczna. Źródła zmienności fenotypowej. Zmienność środowiskowa. Uwarunkowania zmien-ności genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. |
T-W-1 | Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną |
T-A-4 | Współczynnik powtarzalności. Znaczenie i interpretacja. Szacowanie współczynnika powtarzalności:
-metodą korelacji wewnątrzklasowej,
-metodą regresji wydajności późniejszej na wcześniejszą. |
T-A-6 | Kontrola pochodzenia zwierząt, zastosowanie markerów w genetyce populacyjnej i rejestracji zmian spowo-dowanych selekcją. Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli o korzystnych i niekorzystnych efektach feno-typowych, QTL (Quantitative Traits Loci). |
T-A-3 | Współczynnik odziedziczalności. Metody szacowania. Interpretacja. Szacowanie odziedziczalności:
-w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych (półrodzeństwa i pełnego rodzeństwa). Schemat analizy wariancji. Współczynnik korelacji wewnątrzklasowej.
-w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Metoda regresji potomek – rodzic. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. |
T-A-2 | Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu. |
T-A-7 | Konsolidacja genetyczna populacji. Dystans genetyczny pomiędzy populacjami. Obliczanie parametrów zróżnico-wania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic in-formation content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index). Sza-cowanie dystansu genetycznego wg Nei. |
T-A-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetyczna w populacji. Szacowanie zgodności rozkładów. |
T-A-5 | Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji. Zmienna zależna i zmienna niezależna. Miary współzależności dwóch cech. Obliczanie współczynników korelacji i regresji. |
Metody nauczania | M-2 | Wykład dyskusyjny |
---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę teoretyczną |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności w trakcie wykładów dyskusyjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada wymaganego minimum wiedzy |
3,0 | Student rozróżnia podstawowe mechanizmy genetyczne działające w skali populacji |
3,5 | Sudent definiuje mechanizmy genetyczne w populacji |
4,0 | Student tłumaczy sposób działania różnych mechanizmów genetycznych w populacji |
4,5 | Student ocenia skutki działania prostych mechanizmów genetycznych w populacji |
5,0 | Student ocenia skutki działania mechanizmów genetycznych w populacji |