Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Metody badań laboratoryjnych i podstawy diagnostyki mikologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań laboratoryjnych i podstawy diagnostyki mikologicznej | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi mikroskopu na poziomie pierwszego stopnia |
W-2 | znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin |
W-3 | umiejętność rozpoznawania pospolicie występujących gatunków roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z metodami prowadzenia badań laboratoryjnych w zakresie mikologii |
C-2 | zapoznanie z podstawami identyfikacji organizmów grzybopodobnych i grzybów |
C-3 | przedstawienie charakterystyki ważniejszych grzybów chorobotwórczych względem roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody sporządzania preparatów skrobanych i ciętych. Metodyka barwienia preparatów i wykonywania preparatów stałych. Pomiary struktur grzybów pod mikroskopem. | 2 |
T-L-2 | Podstawy diagnostyki organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota zasiedlajacych rośliny - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania organizmów grzybopodobnych. | 2 |
T-L-3 | Podstawy diagnostyki grzybów z gromady Ascomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Rozpoznawanie typów owocników pod mikroskopem. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania grzybów. Pomiary struktur pod mikroskopem. Przeszczepianie wybranych grzybów na pożywki agarowe. | 4 |
T-L-4 | Diagnostyka grzybów z gromady Basidiomycota - samodzielne wykonywanie preparatów skrobanych i ciętych. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania Uredinales. Pomiary struktur pod mikroskopem. | 4 |
T-L-5 | Metody identyfikacji grzybów anamorficznych. Samodzielne wykonywanie preparatów. Rozpoznawanie owocników stadiów mitomorficznych, identyfikacja rodzajów grzybów pod mikroskopem na podstawie kluczy do oznaczania grzybów. | 2 |
T-L-6 | Diagnostyka grzybów przeszczepionych na pożywki. Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody izolowania i hodowania organizmów patogenicznych, saprotroficznych i symbiotycznych. | 2 |
T-W-2 | Długoterminowe przechowywanie patogenów, saprotrofów i symbiontów. | 2 |
T-W-3 | Ujawnianie i określanie wielkości inoculum. Inicjowanie choroby i testowanie odporności roślin. | 2 |
T-W-4 | Laboratoryjne i polowe metody testowania efektywności chemicznych środków ochrony roślin. | 2 |
T-W-5 | Metody stosowania ochrony biologicznej roślin przed patogenami. | 2 |
T-W-6 | Molekularne i filogenetyczne metody identyfikacji mikroorganizmów patogenicznych i symbiotycznych. | 2 |
T-W-7 | Zdobywanie pokrewnych sekwencji i ich przyrównywanie oraz analizowanie. Oprogramowania do konstruowania i szacowania drzew filogenetycznych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do kolokwiów | 5 |
A-L-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | studiowanie podanej literatury | 5 |
A-L-4 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | udział w pisemnym zaliczeniu wykładów | 2 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis i objaśnienie podstaw identyfikacji grzybów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnych |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie wybranych rodzajów i gatunków grzybów); praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wyjściówka (ocena poprawności wykonania rysunków w czasie ćwiczeń) |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów |
S-5 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_W01 rozróżnia i rozpoznaje podstawowe grupy grzybów na podstawie wywoływanych przez nie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników oraz opisuje struktury grzybów | BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-3 | T-W-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O3.2_W03 dobiera i charakteryzuje właściwe metody testowania odporności roślin i efektywności działania chemicznych środków ochrony roślin | BL_2A_W03, BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-5, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_U01 umie zakładać i prowadzić badania, eksperymenty i obserwacje mikologiczne | BL_2A_U01, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O3.2_U02 umie identyfikować grzyby na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_K01 postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej przy przeprowadzanych analizach materiału mikologicznego | BL_2A_K02, BL_2A_K04 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_W01 rozróżnia i rozpoznaje podstawowe grupy grzybów na podstawie wywoływanych przez nie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników oraz opisuje struktury grzybów | 2,0 | nie rozróżnia podstawowych grup grzybów; nie umie nazywać i opisywać struktur tworzonych przez grzyby |
3,0 | rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby | |
3,5 | rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby | |
4,0 | rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych i typów owocników do gromady, umie nazwać struktury tworzone przez grzyby | |
4,5 | rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do gromady, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby | |
5,0 | rozróżnia podstawowe grupy grzybów na podstawie oznak etiologicznych, typów owocników i zarodników do rodzaju, umie nazwać i opisywać struktury tworzone przez grzyby | |
BL_2A_BLM-S-O3.2_W03 dobiera i charakteryzuje właściwe metody testowania odporności roślin i efektywności działania chemicznych środków ochrony roślin | 2,0 | nie rozróżnia metod testowania odporności roślin oraz metod określania efektywności działania środków ochrony roślin; nie potrafi zaproponować metod testowania odporności roślin i efektywności działania środków ochrony roślin |
3,0 | rozróżnia metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin | |
3,5 | rozróżnia i wskazuje metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin | |
4,0 | rozróżnia, wskazuje i dobiera metody testowania odporności roślin oraz metody określania efektywności działania środków ochrony roślin | |
4,5 | rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin i efektywności środków chemicznych ochrony roślin | |
5,0 | rozróżnia, wskazuje, dobiera i definiuje metody testowania odporności roślin oraz efektywności środków chemicznych ochrony roślin; tłumaczy istotę odporności roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_U01 umie zakładać i prowadzić badania, eksperymenty i obserwacje mikologiczne | 2,0 | nie potrafi wykonać preparatu mikroskopowego, nie rozróżnia podstawowego szkła laboratoryjnego (szkiełek mikroskopowych, szalek) |
3,0 | umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane | |
3,5 | umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty | |
4,0 | umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe | |
4,5 | umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje zasady dobrej praktyki laboratoryjnej | |
5,0 | umie wykonać preparaty mikroskopowe cięte i skrobane, umie barwić preparaty, umie zakładać i przeszczepiać kultury grzybowe, zachowuje wszelkie zasady dobrej praktyki laboratoryjnej, potrafi zakładać i prowadzić badania, obserwacje i eksperymenty mikologiczne | |
BL_2A_BLM-S-O3.2_U02 umie identyfikować grzyby na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów | 2,0 | nie umie odróżnić struktur wytworzonych przez grzyby od tkanki roślinnej, nie potrafi rozpoznawać podstawowych grzybów chorobotwórczych dla roślin na podstawie oznak etiologicznych |
3,0 | umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych | |
3,5 | umie odróżnić struktury wytworzone przez grzyby od tkanki roślinnej; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych | |
4,0 | umie identyfikować grzyby do gromady na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych | |
4,5 | umie identyfikować grzyby do rodzajów na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych | |
5,0 | umie identyfikować grzyby do gatunków na podstawie kluczy do oznaczania gatunków grzybów; potrafi nazywać formy zarodnikowania grzybów; umie rozpoznawać podstawowe grzyby chorobotwórcze dla roślin na podstawie oznak etiologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.2_K01 postępuje zgodnie z zasadami etyki naukowej przy przeprowadzanych analizach materiału mikologicznego | 2,0 | nie przestrzega zasad etyki naukowej |
3,0 | stara się przestrzegać zasad etyki naukowej | |
3,5 | zazwyczaj przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym | |
4,0 | przestrzega większości zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym | |
4,5 | zazwyczaj przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym | |
5,0 | bezwzględnie przestrzega wszystkich zasad etyki zawodowej w postępowaniu z materiałem badawczym |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
- Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii., Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Kochman J., Zarys mikologii dla fitopatologów., SGGW-AR, Warszawa, 1986
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997