Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wstęp do biologii
W-2Zoologia bezkręgowców i kręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z budową morfologiczną i antomiczą owada, wybranymi zagadnieniami z fizjologii owada, ich biologią rozwoju i przedstawicielami wybranych rzędów owadów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Sekcja owada2
T-L-3Biologia rozwoju owada: rozwój zarodkowy, rozwój pozazarodkowy prosty, przeobrażenie niezupelne i zupłne4
T-L-4Przegląd wybranych rzędów owadów6
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów2
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcjonowanie2
T-W-3Budowa wewnętrzna owada6
T-W-4Strategie termoregulacyjne u owadów2
T-W-5Feromony: dzialanie czynniki wpływajace na produkcje i uwalnianie2
T-W-6Pisemne zaliczenie wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3studiowanie literatury12
A-L-4konsultacje2
44
wykłady
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury13
A-W-4konsultacje2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: poprawność pracy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykonywanych zadań na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_W01
student opisuje budowę morfologiczną i antomiczą owadów, rozwój owadów, przystosowanie do środowiska występowania
BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_U01
student umie wyjasnić funkcje ukladów wewęrrznych,
BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04InzA_U01C-1T-W-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-3, S-4
BI_1A_BI-S-O3.1_U02
potrafi rozpoznać rzedstawicieli wybranych rzędów owadów
BI_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04InzA_U01C-1T-L-4M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_K01
umiejętność pracy w zespole
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_W01
student opisuje budowę morfologiczną i antomiczą owadów, rozwój owadów, przystosowanie do środowiska występowania
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, rozwoju owadów i przystosowania do środowiska występowania
3,0zna w stopniu podstawowym budowę morfologiczna i anatomiczną owadów, rozwój owadów i przystosowanie do środowiska występowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_U01
student umie wyjasnić funkcje ukladów wewęrrznych,
2,0student nie umie wyjaśnić funkcjonowania układów wewnętrznych
3,0student umie wyjaśnić funkcjonowanie układów wewnętrznych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O3.1_U02
potrafi rozpoznać rzedstawicieli wybranych rzędów owadów
2,0nie umie rozpoznawać przedstawicieli wybranych rzędów owadów
3,0umie rozpoznawać przedstawicieli wybranych rzędów owadów w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O3.1_K01
umiejętność pracy w zespole
2,0nie ma umiejętności pracy w grupie
3,0ma umiejętność pracy w grupie w stopniu postawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia, AR Poznań, Poznań, 2006, drugie
  2. Wilkaniec Z. red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, 2011, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Cymborowski B., Endokrynokogia owadów, PWN, Warszawa, 1984, pierwsze
  2. Schmid-Nielsen K., Fizjologia zwierząt adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 1997, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Sekcja owada2
T-L-3Biologia rozwoju owada: rozwój zarodkowy, rozwój pozazarodkowy prosty, przeobrażenie niezupelne i zupłne4
T-L-4Przegląd wybranych rzędów owadów6
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów2
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcjonowanie2
T-W-3Budowa wewnętrzna owada6
T-W-4Strategie termoregulacyjne u owadów2
T-W-5Feromony: dzialanie czynniki wpływajace na produkcje i uwalnianie2
T-W-6Pisemne zaliczenie wykladów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów15
A-L-3studiowanie literatury12
A-L-4konsultacje2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury13
A-W-4konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.1_W01student opisuje budowę morfologiczną i antomiczą owadów, rozwój owadów, przystosowanie do środowiska występowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową morfologiczną i antomiczą owada, wybranymi zagadnieniami z fizjologii owada, ich biologią rozwoju i przedstawicielami wybranych rzędów owadów
Treści programoweT-W-3Budowa wewnętrzna owada
T-W-4Strategie termoregulacyjne u owadów
T-W-5Feromony: dzialanie czynniki wpływajace na produkcje i uwalnianie
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcjonowanie
T-W-1Ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów
T-L-3Biologia rozwoju owada: rozwój zarodkowy, rozwój pozazarodkowy prosty, przeobrażenie niezupelne i zupłne
T-L-4Przegląd wybranych rzędów owadów
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykonywanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, rozwoju owadów i przystosowania do środowiska występowania
3,0zna w stopniu podstawowym budowę morfologiczna i anatomiczną owadów, rozwój owadów i przystosowanie do środowiska występowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.1_U01student umie wyjasnić funkcje ukladów wewęrrznych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową morfologiczną i antomiczą owada, wybranymi zagadnieniami z fizjologii owada, ich biologią rozwoju i przedstawicielami wybranych rzędów owadów
Treści programoweT-W-3Budowa wewnętrzna owada
T-L-2Sekcja owada
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego
M-2film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykonywanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie wyjaśnić funkcjonowania układów wewnętrznych
3,0student umie wyjaśnić funkcjonowanie układów wewnętrznych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.1_U02potrafi rozpoznać rzedstawicieli wybranych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z budową morfologiczną i antomiczą owada, wybranymi zagadnieniami z fizjologii owada, ich biologią rozwoju i przedstawicielami wybranych rzędów owadów
Treści programoweT-L-4Przegląd wybranych rzędów owadów
Metody nauczaniaM-2film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie wykonywanych zadań na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznawać przedstawicieli wybranych rzędów owadów
3,0umie rozpoznawać przedstawicieli wybranych rzędów owadów w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O3.1_K01umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności pracy w grupie
3,0ma umiejętność pracy w grupie w stopniu postawowym
3,5
4,0
4,5
5,0