Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza statystyczna danych w naukach przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza statystyczna danych w naukach przyrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami służącymi do opisu populacji oraz podstawowych analiz statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych
C-2Umiejętność zastosowania wybranych metod do analizy i opisu zjawisk statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka próby, obliczanie podstawowych wskaźników, analiza rozkładu2
T-L-2Weryfikacja hipotez statystycznych dla jednej i dwóch średnich oraz dla wskaźników struktury2
T-L-3Analiza złożonych układów doświadczalnych2
T-L-4Wykorzystanie testów nieparametrycznych w różnych analizach statystycznych2
T-L-5Analiza korelacji oraz estymacja parametrów funkcji regresji prostej. Sprawdzanie założeń modelu regresyjnego2
10
wykłady
T-W-1Zmienna losowa i jej rozkład2
T-W-2Próba statystyczna i wskaźniki służące do jej charakterystyki2
T-W-3Pojęcie estymatora oraz metody estymacji2
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych2
T-W-5Analiza współzależności zmiennych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnienia8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia i konsultacje10
A-L-4zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3zaliczenie1
A-W-4samodzielne studiowanie zagadnień i konsultacje9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący wybrane zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia z wykorzystaniem kompoutera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części teoretycznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D29_W012
Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, potrafi postawic właściwą hipotezę statystyczną oraz wskazać test do jej weryfikacji. Potrafi zdefiniować pojęcie korelacji i regresji
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D29_U01
Potrafi zanalizować zagadnienie, dobrać odpowiedni test i umiec go zastosować Potrafi obliczać i interpretować wyniki
BI_1A_U01P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09InzA_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-D29_K01
Student jest zorientowany w możliwościach wydobywania ukrytej wiedzy z danych ze zdolnością do wykorzystania podejścia naukowego
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D29_W012
Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, potrafi postawic właściwą hipotezę statystyczną oraz wskazać test do jej weryfikacji. Potrafi zdefiniować pojęcie korelacji i regresji
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, rozróżnia rozkłady i ich parametry. Potrafi wykorzystać odpowiednie wskaźniki przy opisie statystycznym i wie jaki test wykorzystac do wertyfikacji hipotez
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D29_U01
Potrafi zanalizować zagadnienie, dobrać odpowiedni test i umiec go zastosować Potrafi obliczać i interpretować wyniki
2,0
3,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Umie dobierać test statystyczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-D29_K01
Student jest zorientowany w możliwościach wydobywania ukrytej wiedzy z danych ze zdolnością do wykorzystania podejścia naukowego
2,0
3,0Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania., PWN, Warszawa, 1982
  2. Kala R., Statystyka dla przyrodników, AR, Poznań, 2002
  3. Stanisz A., Biostatystyka, WUJ, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Domański Cz. Pruska K., Nieklasyczne metody statystyczne., PWE., Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka próby, obliczanie podstawowych wskaźników, analiza rozkładu2
T-L-2Weryfikacja hipotez statystycznych dla jednej i dwóch średnich oraz dla wskaźników struktury2
T-L-3Analiza złożonych układów doświadczalnych2
T-L-4Wykorzystanie testów nieparametrycznych w różnych analizach statystycznych2
T-L-5Analiza korelacji oraz estymacja parametrów funkcji regresji prostej. Sprawdzanie założeń modelu regresyjnego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienna losowa i jej rozkład2
T-W-2Próba statystyczna i wskaźniki służące do jej charakterystyki2
T-W-3Pojęcie estymatora oraz metody estymacji2
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych2
T-W-5Analiza współzależności zmiennych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnienia8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia i konsultacje10
A-L-4zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3zaliczenie1
A-W-4samodzielne studiowanie zagadnień i konsultacje9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D29_W012Student umie zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, potrafi postawic właściwą hipotezę statystyczną oraz wskazać test do jej weryfikacji. Potrafi zdefiniować pojęcie korelacji i regresji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami służącymi do opisu populacji oraz podstawowych analiz statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych
Treści programoweT-W-1Zmienna losowa i jej rozkład
T-W-2Próba statystyczna i wskaźniki służące do jej charakterystyki
T-W-3Pojęcie estymatora oraz metody estymacji
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych
T-W-5Analiza współzależności zmiennych
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący wybrane zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia statystyczne, rozróżnia rozkłady i ich parametry. Potrafi wykorzystać odpowiednie wskaźniki przy opisie statystycznym i wie jaki test wykorzystac do wertyfikacji hipotez
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D29_U01Potrafi zanalizować zagadnienie, dobrać odpowiedni test i umiec go zastosować Potrafi obliczać i interpretować wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U01wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zastosowania wybranych metod do analizy i opisu zjawisk statystycznych
Treści programoweT-L-1Charakterystyka próby, obliczanie podstawowych wskaźników, analiza rozkładu
T-L-2Weryfikacja hipotez statystycznych dla jednej i dwóch średnich oraz dla wskaźników struktury
T-L-3Analiza złożonych układów doświadczalnych
T-L-4Wykorzystanie testów nieparametrycznych w różnych analizach statystycznych
T-L-5Analiza korelacji oraz estymacja parametrów funkcji regresji prostej. Sprawdzanie założeń modelu regresyjnego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia z wykorzystaniem kompoutera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić podstawowe wskaźniki statystyczne oraz potrafi je oszacować. Umie dobierać test statystyczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-D29_K01Student jest zorientowany w możliwościach wydobywania ukrytej wiedzy z danych ze zdolnością do wykorzystania podejścia naukowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami służącymi do opisu populacji oraz podstawowych analiz statystycznych stosowanych w naukach przyrodniczych
C-2Umiejętność zastosowania wybranych metod do analizy i opisu zjawisk statystycznych
Treści programoweT-W-1Zmienna losowa i jej rozkład
T-W-2Próba statystyczna i wskaźniki służące do jej charakterystyki
T-W-3Pojęcie estymatora oraz metody estymacji
T-W-4Weryfikacja hipotez statystycznych
T-W-5Analiza współzależności zmiennych
T-L-1Charakterystyka próby, obliczanie podstawowych wskaźników, analiza rozkładu
T-L-2Weryfikacja hipotez statystycznych dla jednej i dwóch średnich oraz dla wskaźników struktury
T-L-3Analiza złożonych układów doświadczalnych
T-L-4Wykorzystanie testów nieparametrycznych w różnych analizach statystycznych
T-L-5Analiza korelacji oraz estymacja parametrów funkcji regresji prostej. Sprawdzanie założeń modelu regresyjnego
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący wybrane zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia z wykorzystaniem kompoutera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części teoretycznej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z części praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje chęci do zrozumienia ogólnych praw statystycznych oraz zmian zachodzących w populacji i próbie.
3,5
4,0
4,5
5,0