Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,29zaliczenie
zajęcia terenoweT2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi2
T-L-2Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków2
T-L-3Stawonogi. Rozpoznawanie przedstawicieli poszczególnych gromad. Charakterystyka i rozpoznawanie wybranych rzędów skorupiaków, pajęczaków i owadów krajowych.2
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Zapoznanie się z najważniejszymi cechami budowy przedstawicieli wymienionych gromad2
T-L-5Ptaki i ssaki krajowe2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych.8
T-T-2Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej7
15
wykłady
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt.2
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze2
T-W-4Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny i herpetofauny krajowej2
T-W-5Ptaki i ssaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt podlegających ochronie gatunkowej i łownych oraz zwierząt udomowionych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-3Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-T-2Przygotowanie się do zajęć terenowych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3Cwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – sprawdziany, obejmujące zagadnienia wykładowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
BI_1A_W05, BI_1A_W06P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
BI_1A_U06, BI_1A_U05P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U04, T1A_U09InzA_U01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-T-2, T-T-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D12_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
BI_1A_K02, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D12_W01
Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
2,0
3,0Student orientuje się jakie są współczesne zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Umie pobieżnie opisać najistotniejsze cechy budowy budowy zwierząt bezkręgowych i kręgowych z różnych jednostek systematycznych, występujących w naszym kraju. Potrafi określić znaczenie tych zwierząt .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D12_U01
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
2,0
3,0Student potrafi, korzystając z odpowiednich kluczy, właściwie oznaczyć zaobserwowane gatunki bezkręgowców i kręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D12_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt i poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
  2. Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
  3. Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi2
T-L-2Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków2
T-L-3Stawonogi. Rozpoznawanie przedstawicieli poszczególnych gromad. Charakterystyka i rozpoznawanie wybranych rzędów skorupiaków, pajęczaków i owadów krajowych.2
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Zapoznanie się z najważniejszymi cechami budowy przedstawicieli wymienionych gromad2
T-L-5Ptaki i ssaki krajowe2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych.8
T-T-2Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie2
T-W-2Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt.2
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze2
T-W-4Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny i herpetofauny krajowej2
T-W-5Ptaki i ssaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt podlegających ochronie gatunkowej i łownych oraz zwierząt udomowionych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-L-3Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-T-2Przygotowanie się do zajęć terenowych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematu10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_W01Student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. Opisuje budowę i funkcję wybranych organizmów zwierzęcych. Powinien być w stanie odpowiednio je umiejscowić w układzie systematycznym, opisać ich cykl życiowy i określić wpływ na życie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-W-2Pasożyty przyczyną chorób człowieka i zwierząt.
T-W-4Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtiofauny i herpetofauny krajowej
T-W-1Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie
T-W-3Stawonogi. Cechy charakterystyczne, podział systematyczny oraz znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
T-W-5Ptaki i ssaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny i teriofauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt podlegających ochronie gatunkowej i łownych oraz zwierząt udomowionych
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3Cwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – sprawdziany, obejmujące zagadnienia wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się jakie są współczesne zasoby fauny w naszym kraju i w świecie. Umie pobieżnie opisać najistotniejsze cechy budowy budowy zwierząt bezkręgowych i kręgowych z różnych jednostek systematycznych, występujących w naszym kraju. Potrafi określić znaczenie tych zwierząt .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_U01Student zyskuje umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny. Potrafi scharakteryzować ich znaczenie przyrodnicze i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
BI_1A_U05używa podstawowych pojęć z zakresu budowy i funkcjonowania komórek, tkanek i narządów; interpretuje i wyjaśnia hierarchiczność organizacyjną materii ożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji.
Treści programoweT-L-3Stawonogi. Rozpoznawanie przedstawicieli poszczególnych gromad. Charakterystyka i rozpoznawanie wybranych rzędów skorupiaków, pajęczaków i owadów krajowych.
T-L-4Smoczkouste, ryby płazy i gady. Zapoznanie się z najważniejszymi cechami budowy przedstawicieli wymienionych gromad
T-L-1Przywry, tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi
T-L-5Ptaki i ssaki krajowe
T-L-2Pierścienice i mięczaki. Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych gatunków
T-T-2Miasto jako ekosystem sztuczny. Cechy szczególne fauny miejskiej
T-T-1Obserwacja zwierząt w wybranym ekosystemie naturalnym (las mieszany). Poznanie metod pozyskiwania materiału faunistycznego w badaniach terenowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3Cwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – sprawdziany, obejmujące zagadnienia wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, korzystając z odpowiednich kluczy, właściwie oznaczyć zaobserwowane gatunki bezkręgowców i kręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D12_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych w trakcie ćwiczeń. Wykłady – sprawdziany, obejmujące zagadnienia wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt i poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0