Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Choroby wirusowe i bakteryjne organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby wirusowe i bakteryjne organizmów wodnych
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 18 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chorób ryb, anatomii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych u ryb i wybranych bezkręgowców wodnych z uwzględnieniem metod diagnostycznych oraz zasad profilaktyki i higieny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej1
T-L-2Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.1
T-L-3Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.1
T-L-4Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej1
T-L-5Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena.1
T-L-6Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena.1
T-L-7Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena.1
T-L-8Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków.2
T-L-9Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych3
T-L-10Identyfikacja wybranych patogenów bakteryjnych2
T-L-11Metody i podstawy wyboru antybiotyków i chemioterapeutyków w bakteryjnych chorobach ryb2
T-L-12Probiotyki i prebiotyki jako alternatywa antybiotykoterapi w akwakulturze2
18
wykłady
T-W-1Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.1
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe.1
T-W-3Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja.1
T-W-4Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.1
T-W-5Wybrane choroby wirusowe ryb.3
T-W-6Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych.2
T-W-7Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb2
T-W-8Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym.2
T-W-9Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych.1
T-W-10Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich2
T-W-11Antybiotykoterapia w akwakulturze - fakty i mity1
T-W-12Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z prowadzącym17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajżace: wykład
M-2Metody aktywizujące: seminaria
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-1_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przebiegu infekcji wirusowych i bakteryjnych w środowisku wodnym. Potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować wybrane jednostki chorobowe oraz przedsatwić możliwości diagnostyczne i działania profilaktyczne.
RYB_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-1_U01
Student potrafi wykonać sekcję ryby i mięczaka pod katem pobory materiału do badań, jego zakonserwowania i przechowywania. Potrafi dobrać metodę diagnostyczną dla detekcji wybranych chorób wirusowych i bakteryjnych.
RYB_2A_U06, RYB_2A_U08R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05C-1T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-12, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D1-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz niebezpieczeństwa wynikającego z zainfekowania środowiska wodnego patogennymi wirusami i bakteriami.
RYB_2A_K04, RYB_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07InzA2_K01C-1T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-12, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-11, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-1_W01
Student zna i rozumie mechanizmy przebiegu infekcji wirusowych i bakteryjnych w środowisku wodnym. Potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować wybrane jednostki chorobowe oraz przedsatwić możliwości diagnostyczne i działania profilaktyczne.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu przebiegu infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych w środowisku wodnym. Zna w zakresie ogólnym kliniczną postać wybranych jednostek chorobowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-1_U01
Student potrafi wykonać sekcję ryby i mięczaka pod katem pobory materiału do badań, jego zakonserwowania i przechowywania. Potrafi dobrać metodę diagnostyczną dla detekcji wybranych chorób wirusowych i bakteryjnych.
2,0
3,0Student potrafi pobrać i przygotować materiał biologiczny do diagnostyki molekularnej. Zna i potrafi zastosować metody profilaktyczne oraz postępowanie w hodowli po zdiagnozowaniu patogennych wirusów lub bakterii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D1-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz niebezpieczeństwa wynikającego z zainfekowania środowiska wodnego patogennymi wirusami i bakteriami.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i niebezpieczeństwa wynikającego z szybkości rozprzestrzeniania się chorób wirusowych i bakterioz w środowisku wodnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewbart G.A., Invertebrate medicine., Blackwell, Australia, 2006, Pierwsze
  2. Collier L., Wirusologia, Oxford, Warszawa, 1993, Drugie
  3. Austin B., Austin D.A., Bacterial fish pathogens, Springer, Londyn, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Żelazny J., Środowisko a stan zdrowotny karpia, Państwowy Instytut Weterynaryjny, Puławy, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej1
T-L-2Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.1
T-L-3Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.1
T-L-4Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej1
T-L-5Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena.1
T-L-6Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena.1
T-L-7Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena.1
T-L-8Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków.2
T-L-9Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych3
T-L-10Identyfikacja wybranych patogenów bakteryjnych2
T-L-11Metody i podstawy wyboru antybiotyków i chemioterapeutyków w bakteryjnych chorobach ryb2
T-L-12Probiotyki i prebiotyki jako alternatywa antybiotykoterapi w akwakulturze2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.1
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe.1
T-W-3Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja.1
T-W-4Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.1
T-W-5Wybrane choroby wirusowe ryb.3
T-W-6Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych.2
T-W-7Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb2
T-W-8Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym.2
T-W-9Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych.1
T-W-10Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich2
T-W-11Antybiotykoterapia w akwakulturze - fakty i mity1
T-W-12Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Konsultacje z prowadzącym17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-1_W01Student zna i rozumie mechanizmy przebiegu infekcji wirusowych i bakteryjnych w środowisku wodnym. Potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować wybrane jednostki chorobowe oraz przedsatwić możliwości diagnostyczne i działania profilaktyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych u ryb i wybranych bezkręgowców wodnych z uwzględnieniem metod diagnostycznych oraz zasad profilaktyki i higieny.
Treści programoweT-L-5Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-6Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-8Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków.
T-L-4Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej
T-L-1Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej
T-L-3Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-7Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena.
T-L-2Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-9Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych
T-L-10Identyfikacja wybranych patogenów bakteryjnych
T-L-11Metody i podstawy wyboru antybiotyków i chemioterapeutyków w bakteryjnych chorobach ryb
T-L-12Probiotyki i prebiotyki jako alternatywa antybiotykoterapi w akwakulturze
T-W-5Wybrane choroby wirusowe ryb.
T-W-6Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe.
T-W-1Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-4Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-3Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja.
T-W-7Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb
T-W-8Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym.
T-W-12Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb
T-W-10Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich
T-W-9Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podajżace: wykład
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące: seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu przebiegu infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych w środowisku wodnym. Zna w zakresie ogólnym kliniczną postać wybranych jednostek chorobowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-1_U01Student potrafi wykonać sekcję ryby i mięczaka pod katem pobory materiału do badań, jego zakonserwowania i przechowywania. Potrafi dobrać metodę diagnostyczną dla detekcji wybranych chorób wirusowych i bakteryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych u ryb i wybranych bezkręgowców wodnych z uwzględnieniem metod diagnostycznych oraz zasad profilaktyki i higieny.
Treści programoweT-L-5Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-6Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-8Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków.
T-L-4Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej
T-L-1Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej
T-L-3Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-7Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena.
T-L-2Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-9Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych
T-L-12Probiotyki i prebiotyki jako alternatywa antybiotykoterapi w akwakulturze
T-W-5Wybrane choroby wirusowe ryb.
T-W-6Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe.
T-W-1Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-4Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-3Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja.
T-W-7Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb
T-W-8Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym.
T-W-12Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb
T-W-10Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich
T-W-11Antybiotykoterapia w akwakulturze - fakty i mity
T-W-9Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podajżace: wykład
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące: seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pobrać i przygotować materiał biologiczny do diagnostyki molekularnej. Zna i potrafi zastosować metody profilaktyczne oraz postępowanie w hodowli po zdiagnozowaniu patogennych wirusów lub bakterii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D1-1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz niebezpieczeństwa wynikającego z zainfekowania środowiska wodnego patogennymi wirusami i bakteriami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem infekcji wirusowych i zakażeń bakteryjnych u ryb i wybranych bezkręgowców wodnych z uwzględnieniem metod diagnostycznych oraz zasad profilaktyki i higieny.
Treści programoweT-L-5Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych karpiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-6Kliniczna postać wybranych chorób wirusowych ryb łososiowatych. Profilaktyka i higiena.
T-L-8Postać kliniczna i epidemiologia wybranych chorób wirusowych ślimaków, małży, krewetek, langust i raków.
T-L-4Homogenizacja prób, tworzenie preparatów typu "pool", przygotowanie do analizy molekularnej
T-L-1Pobieranie i zabezpieczanie materiału biologicznego do diagnostyki wirusowej
T-L-3Sekcja małży - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-7Kliniczna postać wybranych chorów wirusowych jesiotrów. Profilaktyka i higiena.
T-L-2Sekcja ryb - pobór materiału do diagnostyki i jego konserwacja.
T-L-9Metody pośrednie i bezpośrednie stowane w diagnostyce chorób bakteryjnych
T-L-12Probiotyki i prebiotyki jako alternatywa antybiotykoterapi w akwakulturze
T-W-5Wybrane choroby wirusowe ryb.
T-W-6Wybrane choroby wirusowe bezkręgowców wodnych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratoriach. Hodowle komórkowe i tkankowe.
T-W-1Własciwości wirusów i ch klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-4Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-3Infekcje wirusowe. Przebieg, zapobiegania i zwalczanie. Szczepionki. Patogenność i wirulencja.
T-W-7Etiologia i epizootiologia zakażeń bakteryjnych ryb
T-W-8Diagnostyka chorób o podłożu bakteryjnym.
T-W-12Aktualne przepisy regulujące zwalczanie chorób ryb
T-W-10Bakteryjne patogeny ryb śródlądowych i morskich
T-W-11Antybiotykoterapia w akwakulturze - fakty i mity
T-W-9Wybrane choroby bakteryjne u bezkregowców wodnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podajżace: wykład
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody aktywizujące: seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy i niebezpieczeństwa wynikającego z szybkości rozprzestrzeniania się chorób wirusowych i bakterioz w środowisku wodnym.
3,5
4,0
4,5
5,0