Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu Ekonomi, zarówno Makroekonomii i Mikroekonomii. Znajomość rynku gospodarstw rybackich, metod połowy ryb, taksonomii ryb, ich cech biologicznych ipopulacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw akwakultury w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa akwakultury, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa akwakultury; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem akwakultury

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury1
T-L-2Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury: ich podział i charakterystyka. Konkurencyjność przedsiębiorstw akwakultury. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury: prawne, ekonomiczne, zarządzania, edukacyjne i społeczne3
T-L-3Poznanie różnych form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej w akwakulturze. Istota i zakres wybranych form prawno-organizacyjnych działalności przedsiębiorstw akwakultury. Rodzaje działalności osób fizycznych opartych na umowie i mających na celu prowadzenie działalności akwakultury5
T-L-4Charakterystyka elementów otoczenia ekonomicznego w działalności gospodarczej. Analiza otoczenia jednostek akwakultury. Otoczenie przedsiębiorstw akwakultury – szanse i zagrożenia.4
T-L-5Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem akwakultury. Istota zarządzania przedsiębiorstw. Planowanie, motywowanie, kierowanie i ocena działalności gospodarczej na przykładzie przedsiębiorstwa akwakultury.2
T-L-6Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa akwakultury. Pojęcie i elementy struktury organizacyjnej. Schemat struktury organizacyjnej, plan zatrudnienia (typy stanowisk) oraz proponowany system wynagrodzeń w zależności od pełnionych stanowisk.2
T-L-7Wybrane nowoczesne metody organizacji i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami na rynku. Outsourcing jako metoda doskonalenia procesów niebędących dla organizacji bezpośrednim źródłem przychodów.Reengineering jako metoda przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych organizacji1
18
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia zwiaqzane z ekonomiką i zarządzaniem. Bilans ekonomiczny.Analiza SWOT2
T-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury: charakterystyczne cechy, nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw2
T-W-3Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakuktury: podział, charakterystyka3
T-W-4Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw: jednoosobowych, wieloosobowych, spółki. Przykłady z obszaru akwakultury4
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne2
T-W-6Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej.4
T-W-7Zasoby przedsiębiorstwa i ich wykorzystanie, przedsiębiorstwo a rynek, współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwo akwakultury a samorząd terytorialny. Ocena efektywności działania przedsiębiorstwa1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie konspektów prac15
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów i zaliczeń20
A-L-4Studiowanie literatury22
A-L-5Przygotowanie prezentacji15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie się do zajęć25
A-W-3Studiowanie literatury17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (multimedialny), Odczyt, Wykład problemowy Symulacje decyzyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa akwakultury.
RYB_1A_W20, RYB_1A_W18R1A_W02, R1A_W08, R1A_W09InzA_W04C-1T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem
RYB_1A_U01, RYB_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
RYB_1A_K05, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa akwakultury.
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę SWOT.
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury. Ponadto jest zaznajomiony z uwarunkowaniami prawnymi przedsiębiorstwa.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-8_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej S. Grzelakowski, Maciej Matczak, Ekonomika i zarzadzanie przedsiębiorstwem portowym, Akademia Morska, Gdynia, 2006
  2. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
  3. Piasecki B., Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa, 2002
  4. Białoń L., Ekonomika przedsiębiorstwa. Zarys problematyki dla inżynierów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 1996
  5. Dębski D., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, Lublin, 2006
  6. Laski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa przemysłowego, US, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Kożuch M., Ekonomika przemysłu-wybrane zagadnienia, Kraków, 2005
  2. Nasalski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw : wybrane zagadnienia, Olsztyn, 2006
  3. Kortan J., Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury1
T-L-2Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury: ich podział i charakterystyka. Konkurencyjność przedsiębiorstw akwakultury. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury: prawne, ekonomiczne, zarządzania, edukacyjne i społeczne3
T-L-3Poznanie różnych form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej w akwakulturze. Istota i zakres wybranych form prawno-organizacyjnych działalności przedsiębiorstw akwakultury. Rodzaje działalności osób fizycznych opartych na umowie i mających na celu prowadzenie działalności akwakultury5
T-L-4Charakterystyka elementów otoczenia ekonomicznego w działalności gospodarczej. Analiza otoczenia jednostek akwakultury. Otoczenie przedsiębiorstw akwakultury – szanse i zagrożenia.4
T-L-5Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem akwakultury. Istota zarządzania przedsiębiorstw. Planowanie, motywowanie, kierowanie i ocena działalności gospodarczej na przykładzie przedsiębiorstwa akwakultury.2
T-L-6Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa akwakultury. Pojęcie i elementy struktury organizacyjnej. Schemat struktury organizacyjnej, plan zatrudnienia (typy stanowisk) oraz proponowany system wynagrodzeń w zależności od pełnionych stanowisk.2
T-L-7Wybrane nowoczesne metody organizacji i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami na rynku. Outsourcing jako metoda doskonalenia procesów niebędących dla organizacji bezpośrednim źródłem przychodów.Reengineering jako metoda przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych organizacji1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia zwiaqzane z ekonomiką i zarządzaniem. Bilans ekonomiczny.Analiza SWOT2
T-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury: charakterystyczne cechy, nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw2
T-W-3Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakuktury: podział, charakterystyka3
T-W-4Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw: jednoosobowych, wieloosobowych, spółki. Przykłady z obszaru akwakultury4
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne2
T-W-6Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej.4
T-W-7Zasoby przedsiębiorstwa i ich wykorzystanie, przedsiębiorstwo a rynek, współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwo akwakultury a samorząd terytorialny. Ocena efektywności działania przedsiębiorstwa1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2przygotowanie konspektów prac15
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów i zaliczeń20
A-L-4Studiowanie literatury22
A-L-5Przygotowanie prezentacji15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie się do zajęć25
A-W-3Studiowanie literatury17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-8_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa akwakultury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W20Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne.
RYB_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw akwakultury w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa akwakultury, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa akwakultury; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem akwakultury
Treści programoweT-L-2Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury: ich podział i charakterystyka. Konkurencyjność przedsiębiorstw akwakultury. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury: prawne, ekonomiczne, zarządzania, edukacyjne i społeczne
T-L-1Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury
T-W-4Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw: jednoosobowych, wieloosobowych, spółki. Przykłady z obszaru akwakultury
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (multimedialny), Odczyt, Wykład problemowy Symulacje decyzyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-8_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw akwakultury w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa akwakultury, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa akwakultury; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem akwakultury
Treści programoweT-L-6Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa akwakultury. Pojęcie i elementy struktury organizacyjnej. Schemat struktury organizacyjnej, plan zatrudnienia (typy stanowisk) oraz proponowany system wynagrodzeń w zależności od pełnionych stanowisk.
T-L-1Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury
T-L-7Wybrane nowoczesne metody organizacji i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami na rynku. Outsourcing jako metoda doskonalenia procesów niebędących dla organizacji bezpośrednim źródłem przychodów.Reengineering jako metoda przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych organizacji
T-W-6Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (multimedialny), Odczyt, Wykład problemowy Symulacje decyzyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student potrafi poprawnie zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę SWOT.
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury. Ponadto jest zaznajomiony z uwarunkowaniami prawnymi przedsiębiorstwa.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-8_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw akwakultury w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa akwakultury, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa akwakultury; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem akwakultury
Treści programoweT-L-4Charakterystyka elementów otoczenia ekonomicznego w działalności gospodarczej. Analiza otoczenia jednostek akwakultury. Otoczenie przedsiębiorstw akwakultury – szanse i zagrożenia.
T-L-1Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury
T-W-6Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej.
T-W-5Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (multimedialny), Odczyt, Wykład problemowy Symulacje decyzyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania.
3,5Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury.
4,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury
4,5Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę.
5,0Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa.