Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu Ekonomi, zarówno Makroekonomii i Mikroekonomii. Znajomość rynku gospodarstw rybackich, metod połowy ryb, taksonomii ryb, ich cech biologicznych ipopulacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studiującym przedmiot istotnych informacji o specyfice organizacji i działania przedsiębiorstw akwakultury w aspekcie kryteriów ekonomicznej oceny. Celem przeprowadzonych zajęć jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia przedsiębiorstwa akwakultury, jego organizacji i zadań na rynku w aspekcie zarządzania i marketingu. Student w trakcie zajęć ma zdobyć umiejętności w zakresie: -definiowania celów i funkcji przedsiębiorstwa akwakultury; -znajomości uwarunkowań prawnych. Ponadto umiejętność zarzadzania przedsiębiorstwem akwakultury |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przedsiębiorstwa akwakultury w Polsce. Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury. Nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw akwakultury. Czynniki decydujące o powstaniu przedsiębiorstwa akwakultury | 1 |
T-L-2 | Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury: ich podział i charakterystyka. Konkurencyjność przedsiębiorstw akwakultury. Bariery funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury: prawne, ekonomiczne, zarządzania, edukacyjne i społeczne | 3 |
T-L-3 | Poznanie różnych form prawno-organizacyjnych prowadzenia działalności gospodarczej w akwakulturze. Istota i zakres wybranych form prawno-organizacyjnych działalności przedsiębiorstw akwakultury. Rodzaje działalności osób fizycznych opartych na umowie i mających na celu prowadzenie działalności akwakultury | 5 |
T-L-4 | Charakterystyka elementów otoczenia ekonomicznego w działalności gospodarczej. Analiza otoczenia jednostek akwakultury. Otoczenie przedsiębiorstw akwakultury – szanse i zagrożenia. | 4 |
T-L-5 | Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem akwakultury. Istota zarządzania przedsiębiorstw. Planowanie, motywowanie, kierowanie i ocena działalności gospodarczej na przykładzie przedsiębiorstwa akwakultury. | 2 |
T-L-6 | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa akwakultury. Pojęcie i elementy struktury organizacyjnej. Schemat struktury organizacyjnej, plan zatrudnienia (typy stanowisk) oraz proponowany system wynagrodzeń w zależności od pełnionych stanowisk. | 2 |
T-L-7 | Wybrane nowoczesne metody organizacji i zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami na rynku. Outsourcing jako metoda doskonalenia procesów niebędących dla organizacji bezpośrednim źródłem przychodów.Reengineering jako metoda przeprojektowania i modernizacji procesów biznesowych organizacji | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia zwiaqzane z ekonomiką i zarządzaniem. Bilans ekonomiczny.Analiza SWOT | 2 |
T-W-2 | Istota i cele przedsiębiorstwa akwakultury: charakterystyczne cechy, nowe idee w rozwoju przedsiębiorstw | 2 |
T-W-3 | Podstawowe typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakuktury: podział, charakterystyka | 3 |
T-W-4 | Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw: jednoosobowych, wieloosobowych, spółki. Przykłady z obszaru akwakultury | 4 |
T-W-5 | Otoczenie przedsiębiorstwa: naturalne i jego elementy fizyczne, społeczno-demograficzne, technologiczne | 2 |
T-W-6 | Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwem: istota zarządzania przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie, planowanie, motywacja, ocena działalności gospodarczej. | 4 |
T-W-7 | Zasoby przedsiębiorstwa i ich wykorzystanie, przedsiębiorstwo a rynek, współpraca z innymi podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwo akwakultury a samorząd terytorialny. Ocena efektywności działania przedsiębiorstwa | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | przygotowanie konspektów prac | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do sprawdzianów i zaliczeń | 20 |
A-L-4 | Studiowanie literatury | 22 |
A-L-5 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć | 25 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (multimedialny), Odczyt, Wykład problemowy Symulacje decyzyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-8_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa akwakultury. | RYB_1A_W20, RYB_1A_W18 | R1A_W02, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-8_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem | RYB_1A_U01, RYB_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-8_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie | RYB_1A_K05, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-8_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę by definiować i objaśniać zagadnienia związane w ekonomiką przedsiębiorstwa oraz zarzadzeniem. Potrafi charakteryzować i tłumaczyć metody zarządzania i określić najbardziej optymalna formę dla przedsiębiorstwa akwakultury. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury | |
4,5 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-8_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, organizować, planować cykl produkcji, kontrolować aspekt ekonomiczny przy produkcji ryb, wdrażać nowe technologie, oraz zarządzać małym przedsiębiorstwem | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zdefiniować cele i funkcje przedsiębiorstwa akwakultury. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę SWOT. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury. Ponadto jest zaznajomiony z uwarunkowaniami prawnymi przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-8_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do pomocy, postępowanie zgodne z zasadami BHP i etyki, zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji, zorientowany na nowe technologie | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zagadnień związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem akwakultury |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane ekonomiką zarządzania. | |
3,5 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Poprawnie potrafi określić typy i rodzaje przedsiębiorstw akwakultury. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury | |
4,5 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem awakultury potrafi wykonać bilans ekonomiczny, analizę. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie wytłumaczyć metody zarządzania przedsiębiorstwem akwakultury. Ponadto potrafi wybrać najbardziej optymalną formę dla przedsiębiorstwa. |
Literatura podstawowa
- Andrzej S. Grzelakowski, Maciej Matczak, Ekonomika i zarzadzanie przedsiębiorstwem portowym, Akademia Morska, Gdynia, 2006
- Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
- Piasecki B., Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa, 2002
- Białoń L., Ekonomika przedsiębiorstwa. Zarys problematyki dla inżynierów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 1996
- Dębski D., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw, Lublin, 2006
- Laski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa przemysłowego, US, Szczecin, 1986
Literatura dodatkowa
- Kożuch M., Ekonomika przemysłu-wybrane zagadnienia, Kraków, 2005
- Nasalski Z., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw : wybrane zagadnienia, Olsztyn, 2006
- Kortan J., Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 1997