Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Paszoznawstwo oraz żywienie ryb i skorupiaków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Paszoznawstwo oraz żywienie ryb i skorupiaków | ||
Specjalność | Biotechnologia rybacka i akwakultura | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zakres wiedzy uzyskany przez studenta z: akwakultury, biochemii oraz fizjologii i biologii ryb i skorupiaków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zasad żywienia i potrzeb pokarmowych ryb i skorupiaków. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonania podstawowych analiz składu chemicznego pasz i tkanek ryb oraz zastosowania podstawowychi metod obliczeniowych w celu określenia efektywności chowu. Ukształtowanie umiejętności interpretacji wyników hodowlanych i prawidłowego formułowania wniosków. |
C-3 | Praktyczne zapoznanie studentów z rodzajami dostępnych na rynku paszowym komponentów paszowych i pasz przemysłowych oraz technologiami ich wytwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zasad zachowania w pracowni. Zasady poboru próbek pasz oraz tkanek ryb do analiz. Zasady wykonywania analiz wraz ze sposobenm obliczania wyników. Błędy pomiarów. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie wilgotności oraz zawartości popiołu w próbkach pasz i tkanek ryb. | 4 |
T-L-3 | Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości białka ogólnego w próbkach pasz i tkanek ryb. | 4 |
T-L-4 | Podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Oznaczanie zawartości tłuszczu surowego w próbkach pasz i tkanek ryb. | 4 |
T-L-5 | Obliczenia wartości wskaźników hodowlanych oraz żywieniowych (zadanie). | 4 |
T-L-6 | Bilansowanie składu komponentowego pasz | 3 |
T-L-7 | Rozpoznawanie surowców do produkcji pasz ocena organoleptyczna i jakościowa. | 3 |
T-L-8 | Przegląd pasz dla organizmów wodnych. Ocena stabilności pasz i ich granulometria. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Białko i aminokwasy - charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków. | 1 |
T-W-2 | Lipidy i niezbedne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) - charakterystyka oraz rola w żywieniu ryb i skorupiaków. | 1 |
T-W-3 | Węglowodany -charakterystyka i znaczenie w żywieniu ryb i skorupiaków. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka i znaczenie witamin oraz mikro i makroelementów w żywieniu ryb i skorupiaków. | 1 |
T-W-5 | Bioenergetyka - podstawowa terminologia. Bilans energetyczny spożywanego pokarmu. Zapotrzebowanie energetyczne ryb i skorupiaków. | 2 |
T-W-6 | Podstawowe zasady żywienia ryb i skorupiaków. Żywienie larw ryb. Wpływ żywienia na tempo wzrostu i skład chemiczny ciała ryb. | 2 |
T-W-7 | Paszowe komponenty pochodzenia zwierzęcego (mączki zwierzęce, mączki rybne) - charakterystyka, znaczenie, skład chemiczny, sposoby wytwarzania. | 2 |
T-W-8 | Paszowe komponenty roślinne: rola, skład chemiczny, dostępność na rynku. | 2 |
T-W-9 | Komponenty i dodatki paszowe o nie energetycznym znaczeniu (barwniki, lepiszcza, atraktanty). | 2 |
T-W-10 | Substancje antyżywieniowe w paszach. | 1 |
T-W-11 | Zasady sporządzania receptur pasz. Przepisy prawne w przemyśle paszowym. | 1 |
T-W-12 | Technologie wytwarzania pasz dla ryb i skorupiaków. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Zajęcia projektowe | 10 |
A-L-3 | Opracowanie wyników z laboratorium | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów. | 25 |
A-L-5 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-L-6 | Studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie prezentacji. | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 26 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego. | 10 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne: analizy chemiczne i fizyczne |
M-4 | Pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | Metody programowane z użyciem komputera |
M-6 | Metoda projektów |
M-7 | Ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych składu ciała ryb i pasz. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej i składa się z trzech pytań wybranych losowo przez studenta. Ocena końcowa jest średnią z trzech ocen uzyskanych za poszczególne pytania. Każda z odpowiedzi cząstkowych musi uzyskać ocenę pozytywną. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. | RYB_1A_W07, RYB_1A_W02, RYB_1A_W05, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12, RYB_1A_W08, RYB_1A_W15 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-2, S-3 |
RYB_1A_D2-1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie. | RYB_1A_W02, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2, S-3 |
RYB_1A_D2-1_W03 Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków. | RYB_1A_W02, RYB_1A_W11, RYB_1A_W15 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-L-7, T-L-8, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-10 | M-1, M-7, M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-1_U01 Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Ponadto powinien umieć prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | RYB_1A_U03, RYB_1A_U02, RYB_1A_U01, RYB_1A_U05, RYB_1A_U04, RYB_1A_U10, RYB_1A_U06, RYB_1A_U12 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-W-11 | M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D2-1_K01 Dostrzega i rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z żywieniem hydrobiontów. | RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-1, T-W-11 | M-2 | S-4 |
RYB_1A_D2-1_K02 Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. | RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01, RYB_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-6, T-W-12, T-W-10 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-1_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczącej wymagań pokarmowych i podstawowych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i ogólnych zasad żywienia ryb oraz skorupiaków. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb w różnych stadiach rozwojowych (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. | |
4,0 | Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. | |
4,5 | Student posiada wyjątkowo szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia. | |
5,0 | Student posiada wyjątkową szeroką wiedzę wynikajacą z samokształcenia dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia ryb (larwy, narybek, osobniki dorosłe) oraz skorupiaków. Potrafi określić zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy poszczególnymi zasadami i uzyskanymi efektami żywienia. | |
RYB_1A_D2-1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczącej składników odżywczych, ich metabolizmu oraz roli fizjologicznej w organizmie. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą składników odżywczych, w sposób ograniczony potrafi scharakteryzować ich metabolizmu oraz rolę fizjologiczną w organizmie. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. | |
4,0 | Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. | |
4,5 | Student ma wiedzę szczegółową dotyczącą składników odżywczych, potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu. | |
5,0 | Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą składników odżywczych, szczegółowo potrafi omówić ich metabolizm oraz rolę fizjologiczną w organizmie. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu. | |
RYB_1A_D2-1_W03 Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, ich znaczenia oraz technologii wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wybrane technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków. | |
4,0 | Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków; potrafi wskazać ich wady i zalety. | |
4,5 | Posiada szczegółową wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy. | |
5,0 | Posiada ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z zainteresowań i samokształcenia na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych oraz ich znaczenia. Potrafi omówić wszystkie technologie wytwarzania karmy dla ryb i skorupiaków oraz wskazać ich wady i zalety. Potrafi wskazać możliwości zastępowania poszczególnych komponentów innymi przy zachowaniu niezmienionej wartości odżywczej paszy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-1_U01 Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Ponadto powinien umieć prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wykonać podstawowych analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Nie potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wniosków dotyczące efektów żywienia. Nie umie prawidłowo zbilansować pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. |
3,0 | Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować bardzo proste wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować proste pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | |
3,5 | Student wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb. Potrafi wyliczyć wartości podstawowych wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | |
4,0 | Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | |
4,5 | Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować kilkuskładnikowe pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. | |
5,0 | Student sprawnie wykonuje podstawowe analizy chemiczne pasz i ciała ryb, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki. Potrafi wyliczyć wartości wszystkich wskaźników hodowlanych i na ich podstawie sformuować szczegółowe wnioski dotyczące efektów żywienia. Umie prawidłowo zbilansować skomplikowane pasze pod względem zarówno składu chemicznego, jak i zapotrzebowania hydrobiontów na energię. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D2-1_K01 Dostrzega i rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z żywieniem hydrobiontów. | 2,0 | |
3,0 | Dostrzega znaczenie etycznych i społecznychaspektów związanych z żywieniem ryb i skorupiaków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
RYB_1A_D2-1_K02 Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną lecz ograniczoną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia ryb i skorupiaków na stan środowiska wodnego, hodowanych organizmów oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- De Silva S.S., Anderson T.A., Fish Nutrition in Aquaculture, Chapman and Hall, London, 1995
- Jamroz D. (red.), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo t. I-III, PWN, Warszawa, 2005
- Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
- Guillaume J., Kaushik S., Bergot P., Metailler R., Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, Springer, Praxis Publishing, Chichester, UK, 2001
Literatura dodatkowa
- Developments in Aquaculture and Fisheries Science, Elsevier, Amsterdam
- Aquaculture Nutrition, Wiley-Blackwell, http://onlinelibrary.wiley.com/