Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selektywność narzędzi połowu
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW8 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych8
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu4
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu5
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej1
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu22
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych30
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2film
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
RYB_1A_W19, RYB_1A_W14R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
RYB_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
RYB_1A_K04R1A_K06InzA_K01C-1T-W-8, T-W-7, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_W01
Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_U01
student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych8
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu4
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu5
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej1
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu22
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych30
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2udział w konsultacjach18
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-8_W01Student powinien być w stanie porawnie definiować pojęcie selektywności, znać selektywność różnych narzędzi połowu oraz znać składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie co to jest selektywność i śmiertelność połowowa
3,0zna pojęcie selektywności i śmiertelności połowowej
3,5wie jak poprawnie definiować selektywność, zna selektywność kilku grup narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0wie co to jest selektywność narzędzi połowu, zna poziomy selektywności podstawowych narzędzi połowu i zna składniki śmiertelności połowowej
4,5zna pojęcia związane z selektywnością, za składniki śmiertelności połowowej i ich wpływ na zasoby
5,0zna dogłębnie pojęcia związane z selektywnością i śmiertelnościa połowową oraz wie jak można kształtować i regulować wielkość składników śmiertelności połowowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-8_U01student powinien umieć rozwiązywać problemy selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zdefiniować pojęcia selektywności i śmiertelności połowowej
3,0umie zdefiniować pojęcia selektywności śmiertelności
3,5umie omówić selektywność kilku narzędzi połowu i kilka składników śmiertelności połowowej
4,0umie omówić selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i składników smiertelności połowowej
4,5umie omówić selektywność narzędzi połowu i ocenić składniki śmiertelności połowowej
5,0umie rozwiązywać problemy związane z selektywnością narzędzi połowu i oceniać wpływ składników śmiertelności połowowej na stan eksploatowanych zasobów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-8_K01student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności kształtowania selektywności i śmiertelności
3,0nabył umiejętność pewnych działań kształtujących selektywność i śmiertelność
3,5ma umiejętność podstawowych działań wpływających na selektywność i śmiertelność
4,0ma umiejętności kształtujące selektywność podstawowych grup narzędzi połowu i podstawowe składniki śmiertelności połowowej
4,5ma umiejętności kształtujące narzędzia połowu i składniki śmiertelności połowowej
5,0ma umiejętności świadomych działań zwiększających selektywność narzędzi połowu i ograniczjących składniki śmiertelności połowowej do niezbędnego minimum