Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Teoria optymalnych połowów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria optymalnych połowów | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student przystępujący do zajęć z Teorii optymalnych połowów powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii, ekologii i ochrony środowiska, biologicznych zasobów morza oraz matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów. |
C-2 | Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie. | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek. | 4 |
T-L-3 | Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia. | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego. | 4 |
T-L-5 | Kolokwium. | 1 |
T-L-6 | Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod. | 4 |
T-L-7 | Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA). | 2 |
T-L-8 | Ocena zależności "stado-uzupełnienie". | 2 |
T-L-9 | Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta. | 2 |
T-L-10 | Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa | 2 |
T-L-11 | Kolokwium | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad. | 1 |
T-W-3 | Struktura stada i metody jej badania. | 1 |
T-W-4 | Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada | 1 |
T-W-5 | Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność. | 1 |
T-W-6 | Zależność stado-uzupełnienie. | 1 |
T-W-7 | Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada. | 1 |
T-W-8 | Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie. | 1 |
T-W-9 | Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa. | 1 |
T-W-10 | Ocena wielkości stada. | 1 |
T-W-11 | Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne). | 3 |
T-W-12 | Analiza wirtualnej populacji. | 1 |
T-W-13 | Prognozowanie połowów. | 1 |
T-W-14 | Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań | 20 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwiów | 30 |
A-L-4 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 13 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | prezentacja |
M-4 | zajęcia z użyciem komputera |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu |
S-4 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-1_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach. | RYB_1A_W07, RYB_1A_W19, RYB_1A_W09 | R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-12, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-W-14, T-W-13 | M-2, M-3, M-1, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-1_U01 Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz. | RYB_1A_U03, RYB_1A_U01, RYB_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-6, M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
RYB_1A_D1-1_U02 Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich. | RYB_1A_U15, RYB_1A_U04, RYB_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06 | C-2 | T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-9 | M-6, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-1_K01 Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych. | RYB_1A_K04, RYB_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-W-12, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-W-14, T-W-13 | M-6, M-5 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-1_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-1_U01 Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
RYB_1A_D1-1_U02 Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-1_K01 Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1990
- Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo AR w Szczecinie, Szczecin, 1997
- anonymous, Stock assassment for fishery management., FAO Technical Papers, 2006
- Horbowy, Wielogatunkowy model stado-produkcja, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1992
- Hilborn R., Walters C.J., Quantitative fisheries stock assessment, Chapman&Hall, New York, 1992