Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka rybacka na wodach otwartych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.5
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb1
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb4
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.5
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi5
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.1
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego2
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.1
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie1
27
wykłady
T-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia2
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.2
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach1
T-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-5Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich2
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych4
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych2
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych2
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury23
A-L-3Opracowanie konspektów20
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach18
A-W-2studiowanie literatury42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
M-4Metoda projektów
M-5Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W13, RYB_1A_W19, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12, RYB_1A_W09, RYB_1A_W14R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7M-2, M-4, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
RYB_1A_U03, RYB_1A_U02, RYB_1A_U07, RYB_1A_U17, RYB_1A_U04, RYB_1A_U16, RYB_1A_U10, RYB_1A_U11R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-W-4, T-W-9M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_C5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-L-9, T-L-2, T-L-10M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_C5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.

Literatura podstawowa

  1. Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
  2. Filipiak J., Sadowski J., Tzrebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
  3. Filipiak J., Raczynski M., Jeziora zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek2
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.5
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb1
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb4
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.5
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi5
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.1
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego2
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.1
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie1
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia2
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.2
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach1
T-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-5Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich2
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych4
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych2
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych2
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury23
A-L-3Opracowanie konspektów20
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach18
A-W-2studiowanie literatury42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W14Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zna zasady budowy i eksploatacji statków rybackich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka rzek i potoków. Morfometria,stan limnologiczny i hydrologia
T-W-3Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych
T-W-8Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb łososiowatych oraz siejowatych
T-W-2Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.
T-W-7Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-4Metoda projektów
M-3Praca w grupach
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
RYB_1A_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych.
RYB_1A_U17Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
RYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
RYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.
T-W-4Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
T-W-9Ochrona ryb. Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_C5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
RYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
RYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.
T-L-10Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.