Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | RYB_1A_B14_U01 | Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | RYB_1A_U03 | Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej. |
---|
RYB_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
RYB_1A_U11 | Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób. |
---|
T-L-3 | Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR. |
T-L-7 | Podstawowe testy genetyczne. |
T-L-8 | Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania. |
T-L-6 | Metody analizy genomu. |
T-L-5 | Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej. |
T-L-4 | Technika sekwencjonowania. |
T-L-2 | Proces izolowania DNA i RNA z tkanek. |
T-W-5 | Genotyp i fenotyp. Determinacja płci. |
T-W-3 | Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych. |
T-W-13 | GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka. |
T-W-7 | Podstawy genetyki populacyjnej. |
T-W-9 | Wybrane zespoły aberracji chromosomowych. |
T-W-11 | Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym. |
T-W-8 | Transgeneza. |
T-W-2 | Genetyka mendlowska. |
T-W-4 | Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy. |
T-W-12 | Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy. |
T-W-1 | Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia. |
T-W-10 | Badania molekularne - przegląd metod i technik. |
T-W-6 | Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |