Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiocenozy środowisk naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiocenozy środowisk naturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-4przygotowanie sprawozdań tematyczncyh10
A-L-5konsultacje z prowadzącym zajęcia10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodziely przegląd literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-W-5Samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
MS_1A_W20, MS_1A_W04, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
MS_1A_U01, MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U11P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_K01
Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
MS_1A_K01, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
2,0Nie zna współzalezności pomiędzy strukturą i funkcją mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania
3,0Ma podstawową wiedzę na temat współzależności struktury i funkcji mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz na podstawie zdobytej wiedzy potrafi przestawić i przeanalizowąć wyniki własnych doświadczeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Zna podstawowe zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących ale bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać i omówić zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz przeprowadzić efektywną analizę opartą na zdobytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_K01
Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
2,0Nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-4przygotowanie sprawozdań tematyczncyh10
A-L-5konsultacje z prowadzącym zajęcia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodziely przegląd literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej15
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia8
A-W-5Samodzielna analiza treści przekazanych na zajęciach8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna współzalezności pomiędzy strukturą i funkcją mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania
3,0Ma podstawową wiedzę na temat współzależności struktury i funkcji mikrobiocenoz i naturalnym środowiskiem ich bytowania.
3,5
4,0
4,5
5,0Ma wiedzę na temat zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz na podstawie zdobytej wiedzy potrafi przestawić i przeanalizowąć wyniki własnych doświadczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-1_U01Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,0Zna podstawowe zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących ale bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi wskazać i omówić zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na strukturę i funkcję mikrobiocenoz w środowisku oraz przeprowadzić efektywną analizę opartą na zdobytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O5-1_K01Ma świadomość związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat zależności pomiędzy czynnikami kształtującymi różnorodność środowisk naturalnych a strukturą i funkcją mikrobiocenoz w nim występujących
3,0Ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0Ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat czynników wpływające na strukturę i funkcje mikrobiocenoz występujących w środowiskach naturalnych oraz wskazania potencjalnych możliwości ich wykorzystania