Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mokrobiologii
W-2zaliczony przedmiot "techniki mikroiologiczne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu13
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
MS_1A_W15, MS_1A_W16P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
MS_1A_U10P1A_U05, P1A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
MS_1A_K04P1A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. vOrganizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, Organizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, 2011
  2. www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, 2011
  3. www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu13
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W15Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania, technik biotechnologicznych i przeprowadzania bioprocesów.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_U01Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O16-1_K01Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0