Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia rolna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia rolna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.1
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.3
T-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.2
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.4
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.3
15
wykłady
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.4
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.4
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.4
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.4
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.2
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.4
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.4
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury8
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_W01
Student ma wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na żyzność gleb i kondycję roślin uprawnych.
MS_1A_W10, MS_1A_W16P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-2
MS_1A_C12_W02
Student ma wiedzę dotyczącą szerokiego wykorzystywania preparatów mikrobiologicznych wspomagających rozwój roślin i chroniących je przed patogenami.
MS_1A_W20, MS_1A_W10, MS_1A_W16P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-1, C-2T-L-3, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-L-4, T-L-5M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
MS_1A_U03, MS_1A_U07, MS_1A_U08, MS_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U11C-2T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego i potrzeby dokształcania w tym zakresie.
MS_1A_K01, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2T-L-2, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-L-6M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_W01
Student ma wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na żyzność gleb i kondycję roślin uprawnych.
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o grupach mikroorganizmów glebowych i ich roli w kształtowaniu żyzości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C12_W02
Student ma wiedzę dotyczącą szerokiego wykorzystywania preparatów mikrobiologicznych wspomagających rozwój roślin i chroniących je przed patogenami.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania preparatów mikrobiologicznych do poprawy właściwości gleb i jakości roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody oceniające aktywność mikroorganizmów glebowych. W niewielkim zakresie samodzielnie interpretuje wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C12_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego i potrzeby dokształcania w tym zakresie.
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul E.,A. Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  2. Szember A., Zarys mikrobiologii rolniczej, Wyd. UP w Lublinie, Lublin, 2001
  3. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  4. Nowak A., Mikrobiologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2000
  5. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Fassatiova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, WNT, Warszawa, 1983
  2. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.1
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.3
T-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.2
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.2
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.4
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.4
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.4
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.4
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.4
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.2
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.4
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.4
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury8
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C12_W01Student ma wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na żyzność gleb i kondycję roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
Treści programoweT-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o grupach mikroorganizmów glebowych i ich roli w kształtowaniu żyzości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C12_W02Student ma wiedzę dotyczącą szerokiego wykorzystywania preparatów mikrobiologicznych wspomagających rozwój roślin i chroniących je przed patogenami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
Treści programoweT-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wykorzystania preparatów mikrobiologicznych do poprawy właściwości gleb i jakości roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C12_U01Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
Treści programoweT-L-3Interakcje między grzybami strzępkowymi i innymi organizmami glebowymi. Ustalenie przynależności systematycznej (rodzaju grzybów) okazów z kolekcji, na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.
T-L-5Wpływ starterów kompostowych i szczepionek mikoryzowych na wzrost roślin. Doświadczenie wazonowe.
T-L-1Zapoznanie z regulaminem pracowni i zasadami BHP.
T-L-4Diazotrofia, jako przykład przystosownia bakterii do niekorzystnych warunków środowiskowych. Obserwacje mikroskopowe bakterii z rodzajów Rhizobium i Azotobacter.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: ocena pracy laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody oceniające aktywność mikroorganizmów glebowych. W niewielkim zakresie samodzielnie interpretuje wyniki badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C12_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego i potrzeby dokształcania w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie grup mikroorganizmów odpowiedzialnych za zachodzące procesy biochemiczne w glebach. Nabycie wiedzy o roli mikrorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb. Zapoznanie z wykorzystywaniem bakterii i grzybów (w postaci preparatów mikrobiologicznych) do polepszania właściwości gleb uprawnych i kondycji roślin.
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczących podstawowych badań mikrobiologicznych gleby, samodzielnej interpretacji wyników badań aktywności mikroorganizmów i oceny wpływu czynników antropogenicznych.
Treści programoweT-L-2Obieg węgla i azotu w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w biotransformacji materii organicznej. Obserwacje aktywności hydrolitycznej poszczególnych szczepów bakterii i grzybów.
T-W-6Wpływ działalności człowieka na agrobiocenozę. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na rozwój mikroorganizmów glebowych i ich bioróżnorodność.
T-W-8Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do bioremediacji matryc środowiskowych z zanieczyszczeń organicznych.
T-W-4Rola mikroorganizmów w Integrowanej Ochronie Roślin wg obowiązujących uwarunkowań prawnych. Preparaty mikrobiologiczne jako środki poprawiające właściwości gleby.
T-W-5Wykorzystanie mikroorganizmów glebowych do transformacji genetycznej roślin upawnych. Rola Agrobacterium tumefaciens w rozwoju biotechnologii rolnej.
T-W-3Mikrobiologiczne przemiany bezazotowej materii organicznej, azotu, fosforu, siarki, żelaza. Synteza i rozkład próchnicy glebowej.
T-W-2Równowaga biologiczna gleby. Procesy biochemiczne drobnoustrojów glebowych i ich wpływ na biotyczne i abiotyczne elementy środowiska.
T-W-7Mikroflora płodów rolnych. Zabezpieczenie surowców przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.
T-W-1Powstanie, rozwój i zakres tematyczny mikrobiologii środowiskowej. Charakterystyka mikroorganizmów podstawowych grup systematycznych i fizjologicznych środowiska glebowego. Gleba jako środowisko życia mikroorgaizmów.
T-L-6Skrining mikroorganizmów glebowych odpornych i biodegradujących substancje ropopochodne z terenów zanieczyszczonych i wolnych od skażenia tymi substancjami.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0