Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Systemy konwersji energii maretermicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy konwersji energii maretermicznej
Specjalność Eksploatacja zasobów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 4,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 4,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni
C-2Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie28
T-A-2Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
T-W-1Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej.3
T-W-2Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp.4
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.4
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja4
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.4
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich2
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki2
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych1
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.1
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.1
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.2
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z metodologią obliczeń i programami komputerowymi wspomagającymi obliczenia40
A-A-3Zebranie i przygotowanie danych do obliczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań40
A-A-4Utrwalenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia10
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przeszukiwanie danych na temat systemów energetycznych30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
A-W-5Egzamin z wykładów2
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S22_W01
Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice w tym wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni.
EMO_1A_W06T1A_W03InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S22_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, w zakresie możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11M-2, M-1S-2, S-1
EMO_1A_S22_U02
Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Potrafi ocenić lokalne zasoby energii maretermicznej i oszacować ich efektywność. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
EMO_1A_U11R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U12InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S22_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów, w tym wykorzystania energii maretermicznej.
EMO_1A_K04R1A_K06, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-11M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S22_W01
Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice w tym wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S22_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, w zakresie możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty;
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów maretermicznych.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów maretermicznych.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów maretermicznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanych systemów maretermicznych.
EMO_1A_S22_U02
Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Potrafi ocenić lokalne zasoby energii maretermicznej i oszacować ich efektywność. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć i zasobów maretermicznych
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia i zasoby maretermiczne.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe zasoby maretermiczne
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane zasoby systemów maretermicznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć zasoby ilościowe i jakościowe opisywanych systemów maretermicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S22_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów, w tym wykorzystania energii maretermicznej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2011
  2. Krawiec F., Odnawialne źródła energii w świetle globalnego kryzysu energetycznego, Difin, 2010
  3. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źrodła energii, WNT, Warszawa, 2010
  4. Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, 2008
  5. Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej., PWN, Warszawa, 1998
  6. Tytko R., Odnawialne źródła energii, OWG, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie28
T-A-2Zaliczenie pisemne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej.3
T-W-2Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp.4
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.4
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja4
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.4
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich2
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki2
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych1
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.1
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.1
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.2
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Zapoznanie się z metodologią obliczeń i programami komputerowymi wspomagającymi obliczenia40
A-A-3Zebranie i przygotowanie danych do obliczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań40
A-A-4Utrwalenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia10
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przeszukiwanie danych na temat systemów energetycznych30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu18
A-W-5Egzamin z wykładów2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S22_W01Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice w tym wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni
Treści programoweT-W-2Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp.
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.
T-W-1Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej.
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S22_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, w zakresie możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni
C-2Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych
Treści programoweT-A-1Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie
T-W-2Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp.
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.
T-W-1Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej.
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podajaca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty;
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów maretermicznych.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów maretermicznych.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów maretermicznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanych systemów maretermicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S22_U02Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Potrafi ocenić lokalne zasoby energii maretermicznej i oszacować ich efektywność. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U11Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni
C-2Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych
Treści programoweT-A-1Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie
T-W-2Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp.
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.
T-W-1Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej.
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podajaca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć i zasobów maretermicznych
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia i zasoby maretermiczne.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe zasoby maretermiczne
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane zasoby systemów maretermicznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć zasoby ilościowe i jakościowe opisywanych systemów maretermicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S22_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów, w tym wykorzystania energii maretermicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni
C-2Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych
Treści programoweT-A-1Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie
T-W-3Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni.
T-W-4Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja
T-W-7Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki
T-W-8Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych
T-W-5Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca.
T-W-6Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich
T-W-10Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych.
T-W-12Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA
T-W-9Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur.
T-W-11Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podajaca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli