Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Rybactwo morskie i estuaryjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rybactwo morskie i estuaryjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki ryb
W-2Umiejętność wskazywania gatunków ryb strefy przybrzeżnej i morskiej
W-3Umiejętność opracowywania danych biologicznych ryb, oraz znajomość metod szacowania wieku, wzrostu i płodności ryb
W-4Znajomość chemii wód morskich i słonawych, zależności pomiedzy czynnikami biotycznymi a abiotycznymi środowiskawodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z metodami połowu ryb morskich i estuariowych, oceną ich zasobów, i charakterystyką biologiczną i populacyjną. Wskazanie metod ochrony ryb, oszacowanie śmiertelności, wieku pierwszej łowności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i ocena warunków środowiskowych mórz i oceanów3
T-L-2Badania hydrologiczne wód i możliwości ich wykorzystania do produkcji rybackiej3
T-L-3Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb morskich, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu7
T-L-4Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb estuariowych, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu7
T-L-5Metody i możliwości rozrodu naturalnego i sztucznego ryb estuariowych i morskich4
T-L-6Badania diety, oraz składników pokarmowych ryb estuariowych i morskich. Możliwość podchowu wylęgu ryb estuariowych i morskich3
T-L-7Ochrona ryb estuariowych i morskich. Metody połowów, wpływ warunków środowiskowych na reprodukcję wybranych gatunków ryb3
30
wykłady
T-W-1Hydrologia mórz i oceanów, zasoby biologiczne hydrosfery2
T-W-2Charakterystyka rybacka stref mórz i oceanów, oraz estuarium1
T-W-3charakterystyka gatunków ryb morskich i estuariowych. Zagadnienia biologiczne, powiazania troficzne. Biologia i ekologia ryb morskich i estuariowych5
T-W-4Techniki połowu ryb morskich i estariowych, narzędzia połowu, budowa narzędzi połowu3
T-W-5Planowanie połowów ryb, ocena zasobów ryb3
T-W-6Konwencje w sprawie ochrony ryb estariowych i morskich, rozród ryb, metody produkcji materiału zarybieniowego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach audytoryjnych30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Opracowanie i analiza wyników badań5
A-L-4Przygotowanie prezentacji5
A-L-5Napisanie raportu z badań5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia audytoryjne, gry sytuacyjne, dyskusja dydaktyczna, film, metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne i ustne, prezentacje
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K13_W01
Student posiada wiedzę w zakresie znajomości systematyki ryb, zaznajomiony jest z chemią wód morskich i słonawych. Zna zależności pomiędzy czynnikami biotycznymi a abiotycznymi środowiska wodnego.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07, EMO_1A_W11, EMO_1A_W16, EMO_1A_W19, EMO_1A_W21, EMO_1A_W22R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09, T1A_W08, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K13_U01
Student potrafi wskazać gatunki ryb strefy przybrzeżne i morskiej. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb wraz znajomością szacowania wieku, wzrostu i płodności ryb.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U07, EMO_1A_U11, EMO_1A_U16, EMO_1A_U18, EMO_1A_U19, EMO_1A_U21, EMO_1A_U22R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-6, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K13_K01
Student zaznajomiony jest z metodami połowu ryb morskich. Posiada wiedzę o metodach ochrony ryb.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04, EMO_1A_K05, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K13_W01
Student posiada wiedzę w zakresie znajomości systematyki ryb, zaznajomiony jest z chemią wód morskich i słonawych. Zna zależności pomiędzy czynnikami biotycznymi a abiotycznymi środowiska wodnego.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb, wieku, wzrostu, płodności ryb.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.
5,0- Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K13_U01
Student potrafi wskazać gatunki ryb strefy przybrzeżne i morskiej. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb wraz znajomością szacowania wieku, wzrostu i płodności ryb.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich.
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Jest dobrze zaznajomiony z technikami połowu ryb morskich i estuariowych.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Potrafi oceniać warunki środowiskow mórz i oceanów.
5,0- Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb. - Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K13_K01
Student zaznajomiony jest z metodami połowu ryb morskich. Posiada wiedzę o metodach ochrony ryb.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich.
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb, wieku, wzrostu, płodności ryb.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.
5,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb. Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe,

Literatura podstawowa

  1. Cetinić Perica ; Świniarski Józef, Technologia połowu organizmów morskich, Gdansk, 1993
  2. Andrzej Kompowski, Jan Horbowy, Dynamika stada: wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, 1990
  3. Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Ryby morskie - LEKSYKON PRZYRODNICZY, Świat Książki, 1993
  4. Josef Reichholf, Morza i Wybrzeża - LEKSYKON PRZYRODNICZY, Świat Książki, 1999
  5. Kazimierz Demel, Życie morza, Wydawnictwo Morskie, 2011
  6. Kazimierz Demel, Biologia ryb Bałtyku, Morski Instytut Rybacki, 1947

Literatura dodatkowa

  1. Zdzisław E. Sikorski, Ryby i bezkręgowce morskie pozyskiwanie właściwości i przetwarzanie, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i ocena warunków środowiskowych mórz i oceanów3
T-L-2Badania hydrologiczne wód i możliwości ich wykorzystania do produkcji rybackiej3
T-L-3Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb morskich, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu7
T-L-4Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb estuariowych, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu7
T-L-5Metody i możliwości rozrodu naturalnego i sztucznego ryb estuariowych i morskich4
T-L-6Badania diety, oraz składników pokarmowych ryb estuariowych i morskich. Możliwość podchowu wylęgu ryb estuariowych i morskich3
T-L-7Ochrona ryb estuariowych i morskich. Metody połowów, wpływ warunków środowiskowych na reprodukcję wybranych gatunków ryb3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hydrologia mórz i oceanów, zasoby biologiczne hydrosfery2
T-W-2Charakterystyka rybacka stref mórz i oceanów, oraz estuarium1
T-W-3charakterystyka gatunków ryb morskich i estuariowych. Zagadnienia biologiczne, powiazania troficzne. Biologia i ekologia ryb morskich i estuariowych5
T-W-4Techniki połowu ryb morskich i estariowych, narzędzia połowu, budowa narzędzi połowu3
T-W-5Planowanie połowów ryb, ocena zasobów ryb3
T-W-6Konwencje w sprawie ochrony ryb estariowych i morskich, rozród ryb, metody produkcji materiału zarybieniowego1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach audytoryjnych30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Opracowanie i analiza wyników badań5
A-L-4Przygotowanie prezentacji5
A-L-5Napisanie raportu z badań5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K13_W01Student posiada wiedzę w zakresie znajomości systematyki ryb, zaznajomiony jest z chemią wód morskich i słonawych. Zna zależności pomiędzy czynnikami biotycznymi a abiotycznymi środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim, zna zasady budowy i eksploatacji narzędzi połowu oraz jednostek rybackich.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
EMO_1A_W22Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne krajowe i międzynarodowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z metodami połowu ryb morskich i estuariowych, oceną ich zasobów, i charakterystyką biologiczną i populacyjną. Wskazanie metod ochrony ryb, oszacowanie śmiertelności, wieku pierwszej łowności.
Treści programoweT-W-1Hydrologia mórz i oceanów, zasoby biologiczne hydrosfery
T-W-2Charakterystyka rybacka stref mórz i oceanów, oraz estuarium
T-L-1Analiza i ocena warunków środowiskowych mórz i oceanów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia audytoryjne, gry sytuacyjne, dyskusja dydaktyczna, film, metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne i ustne, prezentacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb, wieku, wzrostu, płodności ryb.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.
5,0- Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K13_U01Student potrafi wskazać gatunki ryb strefy przybrzeżne i morskiej. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb wraz znajomością szacowania wieku, wzrostu i płodności ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
EMO_1A_U11Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
EMO_1A_U16Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów mórz i oceanów. Potrafi opracować plan zagospodarowania i przygotować koncepcyjną dokumentację niezbędną do prowadzenia eksploatacji zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
EMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
EMO_1A_U21Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w pozyskiwaniu zasobów morskich.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z metodami połowu ryb morskich i estuariowych, oceną ich zasobów, i charakterystyką biologiczną i populacyjną. Wskazanie metod ochrony ryb, oszacowanie śmiertelności, wieku pierwszej łowności.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka rybacka stref mórz i oceanów, oraz estuarium
T-W-3charakterystyka gatunków ryb morskich i estuariowych. Zagadnienia biologiczne, powiazania troficzne. Biologia i ekologia ryb morskich i estuariowych
T-W-6Konwencje w sprawie ochrony ryb estariowych i morskich, rozród ryb, metody produkcji materiału zarybieniowego
T-L-6Badania diety, oraz składników pokarmowych ryb estuariowych i morskich. Możliwość podchowu wylęgu ryb estuariowych i morskich
T-L-2Badania hydrologiczne wód i możliwości ich wykorzystania do produkcji rybackiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia audytoryjne, gry sytuacyjne, dyskusja dydaktyczna, film, metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne i ustne, prezentacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich.
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Jest dobrze zaznajomiony z technikami połowu ryb morskich i estuariowych.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Potrafi oceniać warunki środowiskow mórz i oceanów.
5,0- Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb. - Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K13_K01Student zaznajomiony jest z metodami połowu ryb morskich. Posiada wiedzę o metodach ochrony ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z metodami połowu ryb morskich i estuariowych, oceną ich zasobów, i charakterystyką biologiczną i populacyjną. Wskazanie metod ochrony ryb, oszacowanie śmiertelności, wieku pierwszej łowności.
Treści programoweT-W-5Planowanie połowów ryb, ocena zasobów ryb
T-L-3Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb morskich, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu
T-L-4Analiza biologiczna wybranych gatunków ryb estuariowych, wraz z określeniem ich cech populacyjnych, kondycji, struktury wieku i tempa wzrostu
T-L-5Metody i możliwości rozrodu naturalnego i sztucznego ryb estuariowych i morskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia audytoryjne, gry sytuacyjne, dyskusja dydaktyczna, film, metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne i ustne, prezentacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej biologii i taksonomii organizmów morskich. Nie zna metod ochrony ryb. Nie zna technik połowu ryb morskich i estuariowych.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich.
4,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. Student posiada wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Posiada umiejętność opracowania danych biologicznych ryb, wieku, wzrostu, płodności ryb.
4,5Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb.
5,0Student zaznajomiony jest z charakterystyką rybacką mórz i oceanów. wiedzy dotyczącą biologii i taksonomii organizmów morskich. Zna podstawy planowania połów ryb i oceny zasobów ryb. Student w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe,