Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne zasoby morza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów mórz i oceanów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.2
T-L-2Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-3Identyfikacja stad.2
T-L-4Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.2
T-L-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.2
T-L-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.2
T-L-7Selektywność narzędzi połowu.2
T-L-8Dobowe wahania wydajności połowowej.2
T-L-9Kolokwium sprawdzające.2
T-L-10Standaryzacja nakładu połowowego.2
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.2
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.2
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30
wykłady
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-W-2Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.2
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.2
T-W-10Metodyka badań zasobów rybackich.2
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.2
T-W-14Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do kolokwiów20
A-L-3wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K02_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-4M-1, M-6S-2
EMO_1A_K02_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
EMO_1A_W09, EMO_1A_W21R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-4, C-2T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2, M-1, M-6S-2
EMO_1A_K02_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
EMO_1A_W11, EMO_1A_W21R1A_W05, R1A_W06InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3, C-4, C-2T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-1, T-W-4M-2, M-1, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K02_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-11, T-L-14, T-L-8, T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-13M-3, M-4, M-5, M-7S-1, S-3
EMO_1A_K02_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U07R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U03InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-3, M-4, M-5, M-7S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K02_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K07InzA_K02C-3T-L-6, T-L-11, T-L-14, T-L-7, T-W-11, T-W-15M-4S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K02_W01
Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem mórz i oceanów.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
EMO_1A_K02_W02
Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
EMO_1A_K02_W03
Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K02_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
EMO_1A_K02_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K02_K01
Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  3. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  4. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  5. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  6. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  7. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.2
T-L-2Ocena biomasy biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-3Identyfikacja stad.2
T-L-4Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.2
T-L-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.2
T-L-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.2
T-L-7Selektywność narzędzi połowu.2
T-L-8Dobowe wahania wydajności połowowej.2
T-L-9Kolokwium sprawdzające.2
T-L-10Standaryzacja nakładu połowowego.2
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.2
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.2
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-W-2Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.2
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.2
T-W-10Metodyka badań zasobów rybackich.2
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów.2
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.2
T-W-14Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do kolokwiów20
A-L-3wykonywanie raportów z wykonywanych na ćwiczeniach zadań10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_W01Student jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku.
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_W02Student potrafi dobrać i obliczać modele matematyczne charakteryzujące biologiczne zasoby mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-9Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-10Metodyka badań zasobów rybackich.
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_W03Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. Potrafi określić dynamikę zmian biologicznych zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-10Metodyka badań zasobów rybackich.
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-W-2Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-13Najważniejsze kraje rybackie świata i ich połowy.
T-W-14Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku.
T-W-12Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_U01Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Treści programoweT-L-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie.
T-L-3Identyfikacja stad.
T-L-4Skład eksploatowanej części stad pod względem długości i wieku.
T-L-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego.
T-L-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-L-8Dobowe wahania wydajności połowowej.
T-L-10Standaryzacja nakładu połowowego.
T-L-12Analiza wirtualnej populacji.
T-L-7Selektywność narzędzi połowu.
T-L-13Zależność wielkości uzupełnienia od wielkości stada tarlaków.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_U02Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-9Charakterystyka rybackich zasobów mórz i oceanów.
T-W-2Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K02_K01Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów.
Treści programoweT-L-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej.
T-L-11Sporządzanie planu połowów przy pomocy atlasu rybackiego.
T-L-14Podstawy monitoringu biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-L-7Selektywność narzędzi połowu.
T-W-11Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów.
T-W-15Zasoby rybackie Bałtyku.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.