Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Transport i przechowalnictwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport i przechowalnictwo żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Owsicki <Adam.Owsicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania produktów szybkopsujących się oraz ich przewozu przy użyciu różnych galęzi transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności.
C-3Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych parametrów mikroklimatu oraz stanu izloacji zimnochronnej przegród obiektu chłodzonego.
C-4Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych.2
T-L-3Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Dobór agregatu chłodniczego do środka transportu.6
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej. Pojecie łańcuchu chłodniczego.1
T-W-2Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Procesy ususzki, oddychania, dojrzewania.1
T-W-3Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania.2
T-W-4Przechowywanie w atmosferze zmodyfikowanej i kontrolowanej. Opakowanie żywności.2
T-W-5Chłodzenie lodem. Wytwornice lodu.1
T-W-6Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenia chłodnicze chłodniowców.2
T-W-7Magazyn żywności na statku.1
T-W-8Kontenery izotermiczne. Regulacja temperatury w kontenerach chłodniczych. Scentralizowane systemy chłodzenia kontenerów na statkach.2
T-W-9Transport chłodniczy samochodowy: budowa ogólna pojazdów, agregaty chłodnicze pojazdów. Umowa ATP.2
T-W-10Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań.11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się do egzaminu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań (jedno z przechowywalnictwa, jedno - z transportu) z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem jego podejścia do zadań realizowanych podczas zajęć oraz poszanowania poglądów innych osób.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O09_W01
Wiedza w zakresie warunków przechowywania i transportu żywności szybkopsującej się, w zakresie wpływu tych warunków na jakość zywności oraz w zakresie możliwości technicznych stworzenia odpowiednich warunków na różnych srodkach transportu
EMO_1A_W18R1A_W04, R1A_W05, T1A_W02InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1
EMO_1A_O09_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie chłodnictwa
EMO_1A_W13T1A_W02InzA_W05C-1T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O09_U01
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria agregat chłodniczy do środka transportu, zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz sporządzić jej schemat ideowy.
EMO_1A_U19R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-6, T-L-2, T-L-3M-2S-2
EMO_1A_O09_U02
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
EMO_1A_U04R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U03, T1A_U04InzA_U01C-3T-L-6, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_O09_K01
Student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
EMO_1A_K02R1A_K04, T1A_K04InzA_K02C-4T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O09_W01
Wiedza w zakresie warunków przechowywania i transportu żywności szybkopsującej się, w zakresie wpływu tych warunków na jakość zywności oraz w zakresie możliwości technicznych stworzenia odpowiednich warunków na różnych srodkach transportu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
EMO_1A_O09_W02
Ma podstawową wiedzę w zakresie chłodnictwa
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O09_U01
Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria agregat chłodniczy do środka transportu, zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz sporządzić jej schemat ideowy.
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją lub odczytywać i sporządzać schematów ideowych instalacji chłodniczych. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie.
3,5Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez istotnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez żadnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o bardziej złożonej budowie.
EMO_1A_O09_U02
Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_O09_K01
Student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
2,0Student nie ma świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
3,0Student ma elementarną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej

Literatura podstawowa

  1. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
  2. Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
  3. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  4. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  5. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1994
  6. Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, WSM, Gdynia, 1994
  7. Red.: Zwierzyckiego W. i Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis, Poznań, 2006
  8. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  2. Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  3. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  4. Samochodowy transport chłodniczy, EURO-MEDIA, Warszawa, 2008, Dodatek miesięcznika Chłodnictwo & Klimatyzacja, [dostęp 15 czerwca 2012], Dostępny w Internecie: http://www.chlodnictwoiklimatyzacja.pl/images/wydania/wyd_specjalne/samochodowy_transport_chlodniczy.pdf
  5. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001
  6. Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007
  7. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, 2001
  8. PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
  9. PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych.2
T-L-3Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Dobór agregatu chłodniczego do środka transportu.6
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.2
T-L-5Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej. Pojecie łańcuchu chłodniczego.1
T-W-2Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Procesy ususzki, oddychania, dojrzewania.1
T-W-3Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania.2
T-W-4Przechowywanie w atmosferze zmodyfikowanej i kontrolowanej. Opakowanie żywności.2
T-W-5Chłodzenie lodem. Wytwornice lodu.1
T-W-6Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenia chłodnicze chłodniowców.2
T-W-7Magazyn żywności na statku.1
T-W-8Kontenery izotermiczne. Regulacja temperatury w kontenerach chłodniczych. Scentralizowane systemy chłodzenia kontenerów na statkach.2
T-W-9Transport chłodniczy samochodowy: budowa ogólna pojazdów, agregaty chłodnicze pojazdów. Umowa ATP.2
T-W-10Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i opracowanie sprawozdań.11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się do egzaminu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O09_W01Wiedza w zakresie warunków przechowywania i transportu żywności szybkopsującej się, w zakresie wpływu tych warunków na jakość zywności oraz w zakresie możliwości technicznych stworzenia odpowiednich warunków na różnych srodkach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W18Zna teoretyczne podstawy zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego oraz metod i technik ich wstępnej obróbki i transportu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania produktów szybkopsujących się oraz ich przewozu przy użyciu różnych galęzi transportu.
Treści programoweT-W-2Wpływ warunków przechowywania żywności w niskich temperaturach na jej jakość i trwałość. Procesy ususzki, oddychania, dojrzewania.
T-W-4Przechowywanie w atmosferze zmodyfikowanej i kontrolowanej. Opakowanie żywności.
T-W-3Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania.
T-W-1Kryteria i stopnie utrwalania żywności. Ogólna charakterystyka stosowanych metod utrwalania żywności. Podstawowe zadania i procesy technologii chłodniczej. Pojecie łańcuchu chłodniczego.
T-W-7Magazyn żywności na statku.
T-W-5Chłodzenie lodem. Wytwornice lodu.
T-W-6Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-8Kontenery izotermiczne. Regulacja temperatury w kontenerach chłodniczych. Scentralizowane systemy chłodzenia kontenerów na statkach.
T-W-9Transport chłodniczy samochodowy: budowa ogólna pojazdów, agregaty chłodnicze pojazdów. Umowa ATP.
T-W-10Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań (jedno z przechowywalnictwa, jedno - z transportu) z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O09_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie chłodnictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W13Ma podstawową wiedzę w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie przechowywania produktów szybkopsujących się oraz ich przewozu przy użyciu różnych galęzi transportu.
Treści programoweT-W-3Schładzanie i zamrażanie środków spożywczych – przebieg tych procesów, wybrane zagadnienia obliczeniowe. Przegląd współczesnych technik zamrażania.
T-W-7Magazyn żywności na statku.
T-W-5Chłodzenie lodem. Wytwornice lodu.
T-W-6Systemy chłodzenia ładowni okrętowej. Sposoby rozprowadzenia powietrza w ładowni. Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-8Kontenery izotermiczne. Regulacja temperatury w kontenerach chłodniczych. Scentralizowane systemy chłodzenia kontenerów na statkach.
T-W-9Transport chłodniczy samochodowy: budowa ogólna pojazdów, agregaty chłodnicze pojazdów. Umowa ATP.
T-W-10Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań (jedno z przechowywalnictwa, jedno - z transportu) z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O09_U01Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria agregat chłodniczy do środka transportu, zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej oraz sporządzić jej schemat ideowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu i przechowywania żywności.
Treści programoweT-L-6Zaliczenie laboratoriów.
T-L-2Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych.
T-L-3Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Dobór agregatu chłodniczego do środka transportu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją lub odczytywać i sporządzać schematów ideowych instalacji chłodniczych. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie.
3,5Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu (jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne) oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o najprostszej budowie.
4,0Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez istotnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie.
4,5Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, bez żadnego błędu merytorycznego oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o nieskomplikowanej budowie.
5,0Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu oraz odczytywać i sporządzać schematy ideowe instalacji chłodniczych o bardziej złożonej budowie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O09_U02Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z przeprowadzonych pomiarów oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych parametrów mikroklimatu oraz stanu izloacji zimnochronnej przegród obiektu chłodzonego.
Treści programoweT-L-6Zaliczenie laboratoriów.
T-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-5Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdania oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować sprawozdania zgodnie z przedstawionymi wymaganiami lub przedstawić w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
4,0Student potrafi opracować w sposób poprawny sprawozdanie oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich analizy na zadowalającym poziomie.
4,5Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy.
5,0Student potrafi opracować w sposób właściwy sprawozdanie z prawidłową analizą niepewności pomiarowych oraz przedstawić w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania z umiejętnością ich efektywnej analizy i właściwej oceny obiektu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_O09_K01Student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie globalnego współczynnika przenikania ciepła przez przegrody obiektu chłodzonego.
T-L-2Odczytywanie i sporządzanie schematów ideowych instalacji chłodniczych.
T-L-3Dobór zasadniczych elementów składowych sprężarkowej parowej instalacji chłodniczej: sprężarki chłodniczej, skraplacza, parownika, podstawowych elementów automatyki i armatury chłodniczej. Dobór agregatu chłodniczego do środka transportu.
T-L-5Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem jego podejścia do zadań realizowanych podczas zajęć oraz poszanowania poglądów innych osób.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
3,0Student ma elementarną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma pełną świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej