Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Finanse i rachunkowość I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse i rachunkowość I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 12 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 12 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie"
W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa
W-3Finanse i rachunkowość - część I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu - część II - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w wybranym segmencie dotyczących finansów. Student otrzyma wiedzę o mechanizmach finansowych funkcjonujących na rynkach oraz w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartość pieniądza w czasie3
T-A-2Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa4
T-A-3Ocena opłacalności projektów finansowych3
T-A-4Wycena wartości przedsiębiorstwa2
12
wykłady
T-W-1Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa2
T-W-2Zasady finansowania i inwestowania1
T-W-3Źródła i formy finansowania przedsiębiorstwa1
T-W-4Samofinansowanie, finansowanie własne zewnętrzne (emisja akcji, venture capital)2
T-W-5Finansowanie dłużne (kredyty bankowe, kupieckie, emisja krótkoterminowych papierów dłużnych i obligacji, franczyza, faktoring, leasing)2
T-W-6Koszty kapitałów (długów i kapitału własnego)1
T-W-7Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy2
T-W-8Inwestycje rzeczowe i kapitałowe1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
30
wykłady
A-W-1Konsultacje do wykładów2
A-W-2Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu3
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu zajęć ćwiczeniowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C01_W01
Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C01_U01
Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
ZIIP_1A_U08, ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C01_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C01_W01
Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu finansów
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie finansów
4,0Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu finansów
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu finansów oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległa wiedzę z zakresu finansów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C01_U01
Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
2,0Student nieposiada dostatecznych umiejętności w zakresie finansów
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie finansów
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie finansów
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie finansów
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie finansów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C01_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie finansów przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia finansów przedsiębiorstwa
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie finansów przedsiębiorstwa
4,0Studenta posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie finansów przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie finansów przedsiębiorstwa

Literatura podstawowa

  1. W. Szczęsny, Finanse. Zarys wykładu, Difin, Warszawa, 2010
  2. Red. naukowy M. Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
  3. K. Marecki, Podstawy finansów, PWE, Warszawa, 2008
  4. J. Jaworski, Teoria i praktyka zarządzania finansami przedsiębiorstw, CeDeWu.pl, Warszawa, 2010
  5. Ross S.A., Westerfield R.W., Jorodan B.D., Finanse przedsiębiorstw, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa, 2010
  6. Brighamm E.F., Gapenski L.C., Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa, 2009
  7. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent Sp. z o.o., Łódź, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Rutkowski, Zarządzanie finansami, PWE, Warszawa, 2009
  2. T. Waśniewski, W. Skoczylas, Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa, 2002
  3. Ciołek M., Finanse przedsiębiorstw w zadaniach i przykładach, CeDeWu, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartość pieniądza w czasie3
T-A-2Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa4
T-A-3Ocena opłacalności projektów finansowych3
T-A-4Wycena wartości przedsiębiorstwa2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa2
T-W-2Zasady finansowania i inwestowania1
T-W-3Źródła i formy finansowania przedsiębiorstwa1
T-W-4Samofinansowanie, finansowanie własne zewnętrzne (emisja akcji, venture capital)2
T-W-5Finansowanie dłużne (kredyty bankowe, kupieckie, emisja krótkoterminowych papierów dłużnych i obligacji, franczyza, faktoring, leasing)2
T-W-6Koszty kapitałów (długów i kapitału własnego)1
T-W-7Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy2
T-W-8Inwestycje rzeczowe i kapitałowe1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Konsultacje do ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje do wykładów2
A-W-2Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniu3
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C01_W01Wiedza z zakresu finansów jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Jest uzupełnieniem wiedzy ekonomicznej niezbędnej w każdej fazie działalności człowieka, nadto absolwenta uniwerytetu technologicznego. Rozwija rozumienie procesów gospodarczych na poziomie przedsiębiorstwa oraz państwa. Student winien posiadać wiedzę umożliwiającą między innymi: rozpoznawanie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, wskazać i zidentyfikować przyczyny zdarzeń, dobierać instrumenty długu finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w wybranym segmencie dotyczących finansów. Student otrzyma wiedzę o mechanizmach finansowych funkcjonujących na rynkach oraz w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-6Koszty kapitałów (długów i kapitału własnego)
T-W-1Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa
T-W-7Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy
T-W-8Inwestycje rzeczowe i kapitałowe
T-W-5Finansowanie dłużne (kredyty bankowe, kupieckie, emisja krótkoterminowych papierów dłużnych i obligacji, franczyza, faktoring, leasing)
T-W-3Źródła i formy finansowania przedsiębiorstwa
T-W-4Samofinansowanie, finansowanie własne zewnętrzne (emisja akcji, venture capital)
T-W-2Zasady finansowania i inwestowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu zajęć ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu finansów
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie finansów
4,0Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu finansów
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu finansów oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległa wiedzę z zakresu finansów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C01_U01Podstawową umiejętnością jest stosowanie wybranych metod oraz narzędzi finansowych. Część ćwiczeniowa umożliwia nabycie praktycznych umiejętności dotyczących wybranych zagadnień prowadzonej dzialalności gospodarczej. Student będzie dobierał, prowadził, sprawdzał używanie instrumentów w poszczególnych rozwiązaniach. Umiejętności z przedmiotu - finanse - stanowią część ogólnego przygotowania do prowadzenia prawidłowej, efektywnej i skutecznej dzialalności gospodarczej. Wyzwala również i wzmacnia umiejętności w zakresie komunikowania się, pracy zespołowej oraz konieczności dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U08potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w wybranym segmencie dotyczących finansów. Student otrzyma wiedzę o mechanizmach finansowych funkcjonujących na rynkach oraz w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-6Koszty kapitałów (długów i kapitału własnego)
T-W-1Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa
T-W-7Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy
T-W-8Inwestycje rzeczowe i kapitałowe
T-W-5Finansowanie dłużne (kredyty bankowe, kupieckie, emisja krótkoterminowych papierów dłużnych i obligacji, franczyza, faktoring, leasing)
T-W-3Źródła i formy finansowania przedsiębiorstwa
T-W-4Samofinansowanie, finansowanie własne zewnętrzne (emisja akcji, venture capital)
T-W-2Zasady finansowania i inwestowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu zajęć ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieposiada dostatecznych umiejętności w zakresie finansów
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie finansów
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie finansów
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie finansów
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie finansów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_C01_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student ma możliwość osiągnięcia świadomości w zakresie posiadanych kompetencji, ewentualnie konieczności ich podnoszenia, kształtowania, budowy. Należy do nich potrzeba permanentnego dokształcania się, świadomość celu, kreowania postaw akceptujących oraz humanistycznych, otwartości w róznorodnych środowiskach, ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu - część II - jest poszerzenie wiedzy ogólnej, i w jej rezultacie, nabycie umiejętności praktycznych i kompetencji w wybranym segmencie dotyczących finansów. Student otrzyma wiedzę o mechanizmach finansowych funkcjonujących na rynkach oraz w przedsięborstwie (części tego rynku). Na tej podstawie będzie mógł identyfikować zdarzenia, kwantyfikować je oraz hierarchizować, co pozwoli na prowadzenie efektywnej działalności gospodarczej. Student przede wszystkim ma rozumieć mechanizm rynkowy i wykorzystywać go w kreowaniu zamierzeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-6Koszty kapitałów (długów i kapitału własnego)
T-W-1Przedmiot i zadania finansów przedsiębiorstwa
T-W-7Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy
T-W-8Inwestycje rzeczowe i kapitałowe
T-W-5Finansowanie dłużne (kredyty bankowe, kupieckie, emisja krótkoterminowych papierów dłużnych i obligacji, franczyza, faktoring, leasing)
T-W-3Źródła i formy finansowania przedsiębiorstwa
T-W-4Samofinansowanie, finansowanie własne zewnętrzne (emisja akcji, venture capital)
T-W-2Zasady finansowania i inwestowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład - informacyjny w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa prezentująca stan wiedzy na podstawie próbki zagadnień z przedmiotu zajęć ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie finansów przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia finansów przedsiębiorstwa
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie finansów przedsiębiorstwa
4,0Studenta posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie finansów przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie finansów przedsiębiorstwa