Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Recykling i regeneracja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling i regeneracja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,30,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy pojazdów, Podstawy materiałoznawstwa, Podstawy technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych technik recyklingu i regeneracji
C-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych7
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia8
15
wykłady
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych2
T-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą4
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne4
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu3
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych3
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in4
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola2
T-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych2
T-W-9Systemy wspomagania recyklingu samochodów3
T-W-10Współczesne metody regeneracji3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń3
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów3
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
S-3Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - egzamin ustny z materiału teoretycznego przekazanego na wykładzie oraz umiejętności nabytych podczas zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-1_W01
Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
T_2A_W02T2A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-1_U01
Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
T_2A_U10T2A_U10C-2T-W-8, T-L-2, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C01-1_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
T_2A_K05T2A_K05C-2T-W-4M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-1_W01
Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zdobytą wiedzą na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-1_U01
Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
2,0
3,0Wykonaie i zaliczenie poszczególnych laboratoriów na podstawie sprawozdania i rozmowy ustnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C01-1_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klyus Oleh, Procesy naprawy maszyn. Teoria i praktyka., Wyd. UWM, Olsztyn, 2004
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009
  3. Waszut P., Recykling samochodów wycofanych z eksploatacji, UŁ, Łódź, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
  2. Czasopismo naukowe Recykling

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych7
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych2
T-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą4
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne4
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu3
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych3
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in4
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola2
T-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych2
T-W-9Systemy wspomagania recyklingu samochodów3
T-W-10Współczesne metody regeneracji3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń3
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
A-W-4Egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-1_W01Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych technik recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - egzamin ustny z materiału teoretycznego przekazanego na wykładzie oraz umiejętności nabytych podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zdobytą wiedzą na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-1_U01Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonaie i zaliczenie poszczególnych laboratoriów na podstawie sprawozdania i rozmowy ustnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C01-1_K01Inne kompetencje społeczne i personalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0