Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 90 8,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności opisane w przedmiotach realizowanych w semestrach 1-4.
W-2Umiejetności korzystania z baz danych i katalogów bibliotecznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności samodzielnego rozwiązania problemu.
C-2Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej. Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praca przejściowa – wymagania, rodzaje. Wybór tematu. Planowanie pracy. Konsultacje. Poszukiwanie i przegladanie zródeł, powoływanie sie na zródła. Układ pracy – zawartosc poszczególnych czesci pracy, podział na rozdziały, załaczniki. Techniczna strona przygotowania i realizacji badan doswiadczalnych, bezpieczenstwo. Rysunki, tabele, wzory, nagłówki, stopki, przypisy, spisy. Planowanie i realizacja prac projektowych, katalogi, normy, informatory. Wariantowanie rozwiazan, obliczenia, dokumentacja projektu. Opracowanie i prezentacja wyników badan, błedy pomiarów. Opracowywanie podsumowania i wnioski. Prezentacje multimedialne – rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo i czas prezentacji, zakonczenie; srodki techniczne.90
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.90
A-P-2Przygotowanie literatury dotyczącej projektu.80
A-P-3Przygotowanie projektu oraz prezentacji multimedialnej.70
240

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocenianie opracowanego projektu i jego prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/01_W01
Wiedza na temat układu pracy, struktury, kolejności rozdziałów, sposobów doboru i wykorzystania źródeł, poprawność języka, techniki pisania pracy.
T_2A_W07, T_2A_W03T2A_W02, T2A_W04C-1T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/01_U01
Studenci nabywaja umiejetnosci poprawnego przygotowania i wygłaszania prezentacji multimedialnych oraz brania udziału w dyskusji o charakterze naukowo-technicznym.
T_2A_U07, T_2A_U09, T_2A_U10, T_2A_U13, T_2A_U19, T_2A_U15, T_2A_U16, T_2A_U17T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19C-2T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/01_K01
Student nabywa kompetencji by w sposób kulturalny brac udział w profesjonalnych dyskusjach o charakterze naukowotechnicznym oraz prezentowac własne prace i osiagniecia.
T_2A_K01, T_2A_K02, T_2A_K03, T_2A_K04, T_2A_K07T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07C-2T-P-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/01_W01
Wiedza na temat układu pracy, struktury, kolejności rozdziałów, sposobów doboru i wykorzystania źródeł, poprawność języka, techniki pisania pracy.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/01_U01
Studenci nabywaja umiejetnosci poprawnego przygotowania i wygłaszania prezentacji multimedialnych oraz brania udziału w dyskusji o charakterze naukowo-technicznym.
2,0Student opuscił wiecej niż trzy zajęcia bez usprawiedliwienia lub nie przygotował prezentacji lub przygotowana prezentacja nie spełnia większości z przekazanych studentom podstawowych zasad "dobrej prezentacji".
3,0Student uczestniczył w zajęciach i poprawnie przygotował prezentacje multimedialną.
3,5Student wykazał się umiejętnościami pośrednimi określonymi dla ocen 3 i 4.
4,0Student aktywnie uczestniczył w zajęciach, poprawnie przygotował prezentacje multimedialną i poprawnie ją przedstawił.
4,5Student wykazał się umiejętnościami pośrednimi określonymi dla ocen 4 i 5.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczył w dyskusjach na temat prezentacji multimedialnych kolegów z grupy, Nie ma żadnych zastrzeżeń dotyczących przygotowania i sposobu wygłoszenia własnej prezentacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/01_K01
Student nabywa kompetencji by w sposób kulturalny brac udział w profesjonalnych dyskusjach o charakterze naukowotechnicznym oraz prezentowac własne prace i osiagniecia.
2,0Student opuscił wiecej niż trzy zajęcia bez usprawiedliwienia lub nie przygotował prezentacji lub przygotowana prezentacja nie spełnia większości z przekazanych studentom podstawowych zasad "dobrej prezentacji".
3,0Student uczestniczył w zajęciach i poprawnie przygotował prezentacje multimedialną.
3,5Student wykazał się kompetencjami pośrednimi określonymi dla ocen 3 i 4.
4,0Student aktywnie uczestniczył w zajęciach, poprawnie przygotował prezentacje multimedialną i poprawnie ją przedstawił.
4,5Student wykazał się kompetencjami pośrednimi określonymi dla ocen 4 i 5.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczył w dyskusjach na temat prezentacji multimedialnych kolegów z grupy, Nie ma żadnych zastrzeżeń dotyczących przygotowania i sposobu wygłoszenia własnej prezentacji.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko Jerzy, Zygmunt Małgorzata, Poradnik dyplomanta, Wydawn. Uczelniane PS., Szczecin, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praca przejściowa – wymagania, rodzaje. Wybór tematu. Planowanie pracy. Konsultacje. Poszukiwanie i przegladanie zródeł, powoływanie sie na zródła. Układ pracy – zawartosc poszczególnych czesci pracy, podział na rozdziały, załaczniki. Techniczna strona przygotowania i realizacji badan doswiadczalnych, bezpieczenstwo. Rysunki, tabele, wzory, nagłówki, stopki, przypisy, spisy. Planowanie i realizacja prac projektowych, katalogi, normy, informatory. Wariantowanie rozwiazan, obliczenia, dokumentacja projektu. Opracowanie i prezentacja wyników badan, błedy pomiarów. Opracowywanie podsumowania i wnioski. Prezentacje multimedialne – rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo i czas prezentacji, zakonczenie; srodki techniczne.90
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.90
A-P-2Przygotowanie literatury dotyczącej projektu.80
A-P-3Przygotowanie projektu oraz prezentacji multimedialnej.70
240
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/01_W01Wiedza na temat układu pracy, struktury, kolejności rozdziałów, sposobów doboru i wykorzystania źródeł, poprawność języka, techniki pisania pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie zagadnień dotyczących transportu i systemów o wysokim stopniu złożoności
T_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności samodzielnego rozwiązania problemu.
Treści programoweT-P-1Praca przejściowa – wymagania, rodzaje. Wybór tematu. Planowanie pracy. Konsultacje. Poszukiwanie i przegladanie zródeł, powoływanie sie na zródła. Układ pracy – zawartosc poszczególnych czesci pracy, podział na rozdziały, załaczniki. Techniczna strona przygotowania i realizacji badan doswiadczalnych, bezpieczenstwo. Rysunki, tabele, wzory, nagłówki, stopki, przypisy, spisy. Planowanie i realizacja prac projektowych, katalogi, normy, informatory. Wariantowanie rozwiazan, obliczenia, dokumentacja projektu. Opracowanie i prezentacja wyników badan, błedy pomiarów. Opracowywanie podsumowania i wnioski. Prezentacje multimedialne – rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo i czas prezentacji, zakonczenie; srodki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocenianie opracowanego projektu i jego prezentacji.
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/01_U01Studenci nabywaja umiejetnosci poprawnego przygotowania i wygłaszania prezentacji multimedialnych oraz brania udziału w dyskusji o charakterze naukowo-technicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
T_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T_2A_U19potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne projektować i realizować złożone procesy technologiczne w zakresie swojej specjalności, wykorzystując właściwe metody, materiały i narzędzia, również opracowując metody i narzędzia własne.
T_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne dotyczące pojazdów samochodowych, systemów i procesów transportowych i usług w zakresie transportu i ruchu drogowego
T_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w transporcie samochodowym i obszarach pokrewnych
T_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej. Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej.
Treści programoweT-P-1Praca przejściowa – wymagania, rodzaje. Wybór tematu. Planowanie pracy. Konsultacje. Poszukiwanie i przegladanie zródeł, powoływanie sie na zródła. Układ pracy – zawartosc poszczególnych czesci pracy, podział na rozdziały, załaczniki. Techniczna strona przygotowania i realizacji badan doswiadczalnych, bezpieczenstwo. Rysunki, tabele, wzory, nagłówki, stopki, przypisy, spisy. Planowanie i realizacja prac projektowych, katalogi, normy, informatory. Wariantowanie rozwiazan, obliczenia, dokumentacja projektu. Opracowanie i prezentacja wyników badan, błedy pomiarów. Opracowywanie podsumowania i wnioski. Prezentacje multimedialne – rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo i czas prezentacji, zakonczenie; srodki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocenianie opracowanego projektu i jego prezentacji.
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opuscił wiecej niż trzy zajęcia bez usprawiedliwienia lub nie przygotował prezentacji lub przygotowana prezentacja nie spełnia większości z przekazanych studentom podstawowych zasad "dobrej prezentacji".
3,0Student uczestniczył w zajęciach i poprawnie przygotował prezentacje multimedialną.
3,5Student wykazał się umiejętnościami pośrednimi określonymi dla ocen 3 i 4.
4,0Student aktywnie uczestniczył w zajęciach, poprawnie przygotował prezentacje multimedialną i poprawnie ją przedstawił.
4,5Student wykazał się umiejętnościami pośrednimi określonymi dla ocen 4 i 5.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczył w dyskusjach na temat prezentacji multimedialnych kolegów z grupy, Nie ma żadnych zastrzeżeń dotyczących przygotowania i sposobu wygłoszenia własnej prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/01_K01Student nabywa kompetencji by w sposób kulturalny brac udział w profesjonalnych dyskusjach o charakterze naukowotechnicznym oraz prezentowac własne prace i osiagniecia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat właściwego planowania i realizacji pracy przejściowej. Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej.
Treści programoweT-P-1Praca przejściowa – wymagania, rodzaje. Wybór tematu. Planowanie pracy. Konsultacje. Poszukiwanie i przegladanie zródeł, powoływanie sie na zródła. Układ pracy – zawartosc poszczególnych czesci pracy, podział na rozdziały, załaczniki. Techniczna strona przygotowania i realizacji badan doswiadczalnych, bezpieczenstwo. Rysunki, tabele, wzory, nagłówki, stopki, przypisy, spisy. Planowanie i realizacja prac projektowych, katalogi, normy, informatory. Wariantowanie rozwiazan, obliczenia, dokumentacja projektu. Opracowanie i prezentacja wyników badan, błedy pomiarów. Opracowywanie podsumowania i wnioski. Prezentacje multimedialne – rodzaje, plan prezentacji, szablony, tempo i czas prezentacji, zakonczenie; srodki techniczne.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja. Studium przypadku. Dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocenianie opracowanego projektu i jego prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opuscił wiecej niż trzy zajęcia bez usprawiedliwienia lub nie przygotował prezentacji lub przygotowana prezentacja nie spełnia większości z przekazanych studentom podstawowych zasad "dobrej prezentacji".
3,0Student uczestniczył w zajęciach i poprawnie przygotował prezentacje multimedialną.
3,5Student wykazał się kompetencjami pośrednimi określonymi dla ocen 3 i 4.
4,0Student aktywnie uczestniczył w zajęciach, poprawnie przygotował prezentacje multimedialną i poprawnie ją przedstawił.
4,5Student wykazał się kompetencjami pośrednimi określonymi dla ocen 4 i 5.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczył w dyskusjach na temat prezentacji multimedialnych kolegów z grupy, Nie ma żadnych zastrzeżeń dotyczących przygotowania i sposobu wygłoszenia własnej prezentacji.