Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Eksploatacja pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja pojazdów samochodowych
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka (w zakresie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
C-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu3
T-L-2Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu3
T-L-3Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych3
T-L-4Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu3
T-L-5Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych układów hamulcowych3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.1
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów2
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu2
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu2
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.2
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych2
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu2
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć, konsultacje8
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.11
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/06_W01
Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
T_2A_W04T2A_W03C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/06_U01
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
T_2A_U10, T_2A_U13T2A_U10, T2A_U13C-2T-L-4, T-L-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-W-4, T-L-3, T-W-5, T-L-1, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/06_K01
Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
T_2A_K01T2A_K01C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/06_W01
Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien znać wpływ eksploatacji na podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/06_U01
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien obsługiwać podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/06_K01
Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
2,0
3,0Subiektywne odczucie konieczności dobywania nowej wiedzy i ciągłego doskonlenia się w zagadniech dotyczących eksploatacji pojazdów samochodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hebda M., Eksploatacja pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
  2. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa, WKiŁ, Warszawa, 2003
  3. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zwierzycki W., Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu3
T-L-2Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu3
T-L-3Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych3
T-L-4Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu3
T-L-5Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych układów hamulcowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.1
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów2
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu2
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu2
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.2
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych2
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu2
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć, konsultacje8
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.11
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/06_W01Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
Treści programoweT-L-5Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych układów hamulcowych
T-L-4Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-L-2Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-L-1Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.
T-L-3Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.
Metody nauczaniaM-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien znać wpływ eksploatacji na podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/06_U01Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
T_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-L-4Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-L-2Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-L-5Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych układów hamulcowych
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-L-3Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.
T-L-1Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych
Metody nauczaniaM-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien obsługiwać podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/06_K01Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-L-2Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-L-3Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-L-4Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-L-5Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych układów hamulcowych
T-L-1Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
Metody nauczaniaM-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Subiektywne odczucie konieczności dobywania nowej wiedzy i ciągłego doskonlenia się w zagadniech dotyczących eksploatacji pojazdów samochodowych
3,5
4,0
4,5
5,0