Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Układy i systemy oczyszczania spalin w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy i systemy oczyszczania spalin w pojazdach
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości podstawowe z teorii silników spalinowych, ochrona środowiska w transporcie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena możliwości obniżenia poziomu emisji związków toksycznych w gazach wylotowych silników pojazdów mechanicznych.
C-2Poznanie metod i sposobów oczyszczania spalin w silnikach pojazdów samochodowych.
C-3Poznanie konstrukcji elementów układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika i określenie zadymienia spalin.5
T-A-2Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem samoczynnym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.5
T-A-3Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem iskrowym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.5
15
wykłady
T-W-1Problemy ochrony środowiska naturalnego.2
T-W-2Powstanie związków toksycznych w silniikach spalinowych.2
T-W-3Metody oczyszczania spalin.4
T-W-4Kataliza homo i heterogeniczna, reaktory katalityczne.4
T-W-5Elementy układów wylotowych wspomagające oczyszczaniu spalin (filtry cząstek stałych OBD, EGR, Ad Blue i in.).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zaliczenia.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-3Wykonanie omówionych na zajęciach zadań.10
30
wykłady
A-W-1Obciążenie pracą studenta.15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca – wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa – wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: w Zaliczenie w formie testu - brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena formująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D66-1_W01
Student powinien: - definiować podstawowe parametry układów wydechowych oraz ich elementów - zna zasady wyboru elementów układu oczyszczania spalin w silnikach z zapłonem samoczynnym i iskrowym
T_1A_W03, T_1A_W21T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D66-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U10T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D66-1_W01
Student powinien: - definiować podstawowe parametry układów wydechowych oraz ich elementów - zna zasady wyboru elementów układu oczyszczania spalin w silnikach z zapłonem samoczynnym i iskrowym
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D66-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Rokosch U., Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów., WKiŁ, 2008
  2. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
  3. Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009

Literatura dodatkowa

  1. PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika i określenie zadymienia spalin.5
T-A-2Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem samoczynnym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.5
T-A-3Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem iskrowym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy ochrony środowiska naturalnego.2
T-W-2Powstanie związków toksycznych w silniikach spalinowych.2
T-W-3Metody oczyszczania spalin.4
T-W-4Kataliza homo i heterogeniczna, reaktory katalityczne.4
T-W-5Elementy układów wylotowych wspomagające oczyszczaniu spalin (filtry cząstek stałych OBD, EGR, Ad Blue i in.).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zaliczenia.5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-3Wykonanie omówionych na zajęciach zadań.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obciążenie pracą studenta.15
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D66-1_W01Student powinien: - definiować podstawowe parametry układów wydechowych oraz ich elementów - zna zasady wyboru elementów układu oczyszczania spalin w silnikach z zapłonem samoczynnym i iskrowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ocena możliwości obniżenia poziomu emisji związków toksycznych w gazach wylotowych silników pojazdów mechanicznych.
C-2Poznanie metod i sposobów oczyszczania spalin w silnikach pojazdów samochodowych.
C-3Poznanie konstrukcji elementów układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-3Metody oczyszczania spalin.
T-W-4Kataliza homo i heterogeniczna, reaktory katalityczne.
T-W-5Elementy układów wylotowych wspomagające oczyszczaniu spalin (filtry cząstek stałych OBD, EGR, Ad Blue i in.).
T-W-1Problemy ochrony środowiska naturalnego.
T-W-2Powstanie związków toksycznych w silniikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca – wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa – wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w Zaliczenie w formie testu - brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena formująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D66-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Ocena możliwości obniżenia poziomu emisji związków toksycznych w gazach wylotowych silników pojazdów mechanicznych.
C-2Poznanie metod i sposobów oczyszczania spalin w silnikach pojazdów samochodowych.
C-3Poznanie konstrukcji elementów układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-A-2Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem samoczynnym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.
T-A-1Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika i określenie zadymienia spalin.
T-A-3Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem iskrowym i określenie poziomu emisji związków toksycznych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca – wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa – wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: w Zaliczenie w formie testu - brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie
S-2Ocena formująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach