Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, SMED, POKA-YOKE, KAIZEN:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, SMED, POKA-YOKE, KAIZEN
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie
projektyP2 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw zarządzania oraz systemu zarządzania jakością.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami doskonalenia jakości
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami i metodami doskonalenia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studium przypadku wykorzystania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w wybranych przedsiębiorstwach.4
4
wykłady
T-W-1Definicja i charakterystyka metod: 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED. Etapy wdrażania każdej z metod w przedsiębiorstwie. Korzyści wynikające z ich wprowadzenia.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Orpacowanie zprawozdania z ćwiczeń17
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/17_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą metod doskonalenia zarządzania jakością 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED, korzyści wynikających z ich zastosowania w przedsiębiorstwie
MAS_10A_W04, MAS_10A_W03, MAS_10A_W01C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/17_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego zastosowania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w przedsiębiorstwie.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U02, MAS_10A_U04C-2T-P-1M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/17_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
MAS_10A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/17_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą metod doskonalenia zarządzania jakością 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED, korzyści wynikających z ich zastosowania w przedsiębiorstwie
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod doskonalenia zarządzania jakością 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/17_U01
Student uzyskuje umiejętność praktycznego zastosowania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w przedsiębiorstwie.
2,0
3,0Student ma umiejętność praktycznego zastosowania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/17_K01
Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
2,0
3,0Student umie pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  2. A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  3. J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
  4. E.Konarzewska-Gubała[red.], Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  5. K. Szczepańska, : Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza PW, WArszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studium przypadku wykorzystania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w wybranych przedsiębiorstwach.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i charakterystyka metod: 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED. Etapy wdrażania każdej z metod w przedsiębiorstwie. Korzyści wynikające z ich wprowadzenia.4
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach4
A-P-2Orpacowanie zprawozdania z ćwiczeń17
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/17_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą metod doskonalenia zarządzania jakością 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED, korzyści wynikających z ich zastosowania w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W04ma wiedzę o trendach rozwojowych i nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii jakości
MAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
MAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami doskonalenia jakości
Treści programoweT-W-1Definicja i charakterystyka metod: 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED. Etapy wdrażania każdej z metod w przedsiębiorstwie. Korzyści wynikające z ich wprowadzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metod doskonalenia zarządzania jakością 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/17_U01Student uzyskuje umiejętność praktycznego zastosowania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U02potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
MAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami i metodami doskonalenia jakości
Treści programoweT-P-1Studium przypadku wykorzystania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED w wybranych przedsiębiorstwach.
Metody nauczaniaM-3Projekty
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma umiejętność praktycznego zastosowania metod 5S, Kaizen, Poka-Yoke i SMED.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_KMZJ/17_K01Student uczy się pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie pracować w grupie i przyjmować określone role w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0