Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Zarządzanie twórcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Zarządzanie twórcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problemów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).6
6
wykłady
T-W-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia19
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia19
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt własny studenta sprowadzający się do analizy wiedzy z zakresu ZT (na zadany temat – ok. 20 tematów do wyboru) i syntezy wniosków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/09_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.
MAS_10A_W05C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/09_U01
Student uzyskuje umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia.
MAS_10A_U06C-1T-A-1M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/09_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T-A-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/09_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/09_U01
Student uzyskuje umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia.
2,0
3,0Posiada umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/09_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Cheffee, Potęga twórczego myślenia, Grupa Wydawnicza Bertelsmann, Warszawa, 2001
  2. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP, Gdańsk, 2002
  3. M. Nöllke, Techniki kreatywności – jak wpadać na lepsze pomysły, Flashbook.pl, Warszawa, 2008
  4. R. von Oech, Kreatywność – możesz być bardziej twórczy, Galaktyka, Łódź, 2009
  5. E. De Bono, Naucz się myśleć kreatywnie, Wyd. Prima, Warszawa, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia19
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/09_W01Student uzyskuje wiedzie dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problemów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów.
Treści programoweT-W-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt własny studenta sprowadzający się do analizy wiedzy z zakresu ZT (na zadany temat – ok. 20 tematów do wyboru) i syntezy wniosków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą twórczego myślenia oraz wybranych narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/09_U01Student uzyskuje umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problemów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów.
Treści programoweT-A-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt własny studenta sprowadzający się do analizy wiedzy z zakresu ZT (na zadany temat – ok. 20 tematów do wyboru) i syntezy wniosków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność identyfikowania problemów, które można rozwiązać w sposób twórcy i dobierać narzędzia kreatywnego myślenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/09_K01Student potrafi pracować w zespole.
Treści programoweT-A-1Twórczość i jej znaczenie w świecie biznesu. Proces twórczego rozwiązywania problemów (istota i etapy twórczego rozwiązywania problemów; działania indywidualne i zespołowe a twórczość). Stymulatory i bariery twórczości. Doskonalenie twórczego podejścia do problemu. Techniki twórczego myślenia (przegląd wybranych technik i ich zastosowanie).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt własny studenta sprowadzający się do analizy wiedzy z zakresu ZT (na zadany temat – ok. 20 tematów do wyboru) i syntezy wniosków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0