Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Organizacja procesów decyzyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Organizacja procesów decyzyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 4 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra i analiza matematyczna
W-2Podstawy informatyki
W-3Podstawowa znajomość arkuszy kalkulacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami związanymi ze wspomaganiem decyzji zarządczych.
C-2Zapoznanie studentów z typologią systemów wspomagania decyzji.
C-3Poznanie struktur i zasad funkcjonowania typowych systemów wspomagania decyzji.
C-4Ukształtowanie umiejętności budowy prostych modeli sytuacji decyzyjnych.
C-5Opanowanie technik obliczeniowych we wspomaganiu decyzji w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa i we wspomaganiu decyzji kapitałowo-inwestycyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.4
4
wykłady
T-W-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/05_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą problemów decyzyjnych występujących w systemach zarządzania jakością oraz metodach wyboru decyzji optymalnych.
MAS_10A_W05, MAS_10A_W02C-2, C-1, C-3T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/05_U01
Student uzyskuje umiejętność budowy modelu decyzyjnego oraz przeprowadzenia procedury decyzyjnej.
MAS_10A_U06, MAS_10A_U05C-5, C-4T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/05_K01
Student uczy się pracować w grupie.
MAS_10A_K01T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/05_W01
Student uzyskuje wiedzie dotyczącą problemów decyzyjnych występujących w systemach zarządzania jakością oraz metodach wyboru decyzji optymalnych.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą problemów decyzyjnych występujących w systemach zarządzania jakością oraz metodach wyboru decyzji optymalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/05_U01
Student uzyskuje umiejętność budowy modelu decyzyjnego oraz przeprowadzenia procedury decyzyjnej.
2,0
3,0Posiada umiejętność budowy prostego modelu decyzyjnego oraz przeprowadzenia procedury decyzyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/05_K01
Student uczy się pracować w grupie.
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie w celu opracowanie sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michał Wójcik, Proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo e-bookowo, 2009
  2. Gary Klein, Sztuka podejmowania decyzji, 2010, 978-83-246-2270-2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.4
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/05_W01Student uzyskuje wiedzie dotyczącą problemów decyzyjnych występujących w systemach zarządzania jakością oraz metodach wyboru decyzji optymalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
MAS_10A_W02ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z typologią systemów wspomagania decyzji.
C-1Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami związanymi ze wspomaganiem decyzji zarządczych.
C-3Poznanie struktur i zasad funkcjonowania typowych systemów wspomagania decyzji.
Treści programoweT-W-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą problemów decyzyjnych występujących w systemach zarządzania jakością oraz metodach wyboru decyzji optymalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/05_U01Student uzyskuje umiejętność budowy modelu decyzyjnego oraz przeprowadzenia procedury decyzyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
MAS_10A_U05ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich w obszarze jakości
Cel przedmiotuC-5Opanowanie technik obliczeniowych we wspomaganiu decyzji w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa i we wspomaganiu decyzji kapitałowo-inwestycyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności budowy prostych modeli sytuacji decyzyjnych.
Treści programoweT-A-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność budowy prostego modelu decyzyjnego oraz przeprowadzenia procedury decyzyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10A_MSZJ/05_K01Student uczy się pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Treści programoweT-A-1Decydowanie w zarządzaniu. Najczęściej spotykane typologie decyzji. Decydowanie a niepewność. Modelowanie procesu decyzyjnego. Definiowanie kryteriów decyzyjnych. Wybór decyzji optymalnej. Kryterium maksymalizacji spodziewanych korzyści. Kryterium maksymalizacji spodziewanych użyteczności. Komputerowo wspomagane podejmowanie decyzji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pracować w grupie w celu opracowanie sprawozdania
3,5
4,0
4,5
5,0