Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Audyting energetyczny w gospodarce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Audyting energetyczny w gospodarce
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia audytingu energetycznego oraz etapy jego praktycznej realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie audytu urządzenia lub procesu technicznego15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe akty prawne. Definicje i pojęcia. Rodzaje audytingu. Wykonanie audytingu. Szczegółowe metody określania strat energii i entropii. Bilans energetyczny. Bilans egzergetyczny. Bilans materiałowy. Wskażniki i metody oceny technicznej rozwiązania. Ocena ekonomiczna. Podstawowe sposoby finansowania przedsięwzięć energetycznych. Ocena ekologiczna - wskaźniki ekologiczne. Raport z audytingu. Audyting energetyczny urządzeń i procesów technicznych w gospodarce - wybrane przyklady.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-2Samodzielne wykonanie audytu wybranego urządzenia lub procesu technicznego21
A-P-3Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zailczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu; sprawdzian kontrolny; system punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-2_W01
Student zna zasady prowadzenia audytingu energetycznego
MBM_2A_W04, MBM_2A_W08T2A_W03, T2A_W05C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-2_U01
Student umie wykonać audyt energetycznay dla wybranego urządzenia lub procesu technicznego
MBM_2A_U04, MBM_2A_U10, MBM_2A_U14, MBM_2A_U15, MBM_2A_U16T2A_U04, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16C-1T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/09-2_K01
Student rozumie potrzebę analizy energetycznej i egzergetycznej urządzeń i procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
MBM_2A_K02T2A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/09-2_W01
Student zna zasady prowadzenia audytingu energetycznego
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/09-2_U01
Student umie wykonać audyt energetycznay dla wybranego urządzenia lub procesu technicznego
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błady merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błedy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian.
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy.
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne.
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów.
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/09-2_K01
Student rozumie potrzebę analizy energetycznej i egzergetycznej urządzeń i procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., Audyting energetyczny, Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2000, II rozszerzone
  2. Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000, II poprawione

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie audytu urządzenia lub procesu technicznego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe akty prawne. Definicje i pojęcia. Rodzaje audytingu. Wykonanie audytingu. Szczegółowe metody określania strat energii i entropii. Bilans energetyczny. Bilans egzergetyczny. Bilans materiałowy. Wskażniki i metody oceny technicznej rozwiązania. Ocena ekonomiczna. Podstawowe sposoby finansowania przedsięwzięć energetycznych. Ocena ekologiczna - wskaźniki ekologiczne. Raport z audytingu. Audyting energetyczny urządzeń i procesów technicznych w gospodarce - wybrane przyklady.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-2Samodzielne wykonanie audytu wybranego urządzenia lub procesu technicznego21
A-P-3Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zailczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-2_W01Student zna zasady prowadzenia audytingu energetycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia audytingu energetycznego oraz etapy jego praktycznej realizacji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawowe akty prawne. Definicje i pojęcia. Rodzaje audytingu. Wykonanie audytingu. Szczegółowe metody określania strat energii i entropii. Bilans energetyczny. Bilans egzergetyczny. Bilans materiałowy. Wskażniki i metody oceny technicznej rozwiązania. Ocena ekonomiczna. Podstawowe sposoby finansowania przedsięwzięć energetycznych. Ocena ekologiczna - wskaźniki ekologiczne. Raport z audytingu. Audyting energetyczny urządzeń i procesów technicznych w gospodarce - wybrane przyklady.
Metody nauczaniaM-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu; sprawdzian kontrolny; system punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-2_U01Student umie wykonać audyt energetycznay dla wybranego urządzenia lub procesu technicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień inżynierii mechanicznej
MBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
MBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
MBM_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w inżynierii mechanicznej i obszarach pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia audytingu energetycznego oraz etapy jego praktycznej realizacji
Treści programoweT-P-1Wykonanie audytu urządzenia lub procesu technicznego
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błady merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błedy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian.
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca zmian struktura pracy.
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne.
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów.
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/09-2_K01Student rozumie potrzebę analizy energetycznej i egzergetycznej urządzeń i procesów technicznych z punktu widzenia społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia audytingu energetycznego oraz etapy jego praktycznej realizacji
Treści programoweT-P-1Wykonanie audytu urządzenia lub procesu technicznego
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe akty prawne. Definicje i pojęcia. Rodzaje audytingu. Wykonanie audytingu. Szczegółowe metody określania strat energii i entropii. Bilans energetyczny. Bilans egzergetyczny. Bilans materiałowy. Wskażniki i metody oceny technicznej rozwiązania. Ocena ekonomiczna. Podstawowe sposoby finansowania przedsięwzięć energetycznych. Ocena ekologiczna - wskaźniki ekologiczne. Raport z audytingu. Audyting energetyczny urządzeń i procesów technicznych w gospodarce - wybrane przyklady.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Objaśnianie i wyjaśnianie
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu; sprawdzian kontrolny; system punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0