Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne układy napędowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne układy napędowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z przedmiotów: elektrotechnika, budowa pojazdów, silniki samochodowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z innymi niż silnik spalinowy źródłami napędu takimi jak: - silnik elektryczny, - silnik pneumatyczny.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi źródłami energii takimi jak: - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatorami energii mechanicznej (koło zamachowe) - ogniwami paliwowymi, - ogniwami fotovoltaicznymi.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań niekonwencjonalnych źródeł i akumulatorów energii oraz niekonwencjonalnych układów napędowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Toyota Prius4
T-L-2Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Honda civic i Insight4
T-L-3Diagnostyka układu napędowego hybrydowego (zajęcia terenowe w serwisie Honda4
T-L-4Ocena pracy silnika elektrycznego metody badań3
15
wykłady
T-W-1Alternatywne źródła energii w pojazdach samochodowych - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatory energii mechanicznej (koło zamachowe), - ogniwa fotowoltaiczne, - energia sprężonego powietrza, - ogniwa paliwowe.15
T-W-2Napęd hybrydowy wiadomości podstawowe2
T-W-3Układ hybrydowy szeregowy3
T-W-4Układ hybrydowy równoległy3
T-W-5Układ hybrydowy mieszany3
T-W-6Maszyny elektryczne w układach hybrydowych3
T-W-7Odzysk energii w ruchu opóźnionym1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań20
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń laboratoriów20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów problemowych15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena kazdego tematu ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C52-8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć sudent powinien: - opisać rodzaje układów napędowych hybrydowych, - opisać niekonwencjonalne źródła energii w samochodach, - opisać akumulatory energii w samochodach
MBM_1A_W09, MBM_1A_W03T1A_W02, T1A_W05C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C52-8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - analizować budowę i działanie układów niekonwencjonalnych napędowych, - ocenić właściwości użytkowe samochodu z niekonwencjonalnym układem napędowym, - zastosować różne metody badawcze do oceny układów napędowych
MBM_1A_U13, MBM_1A_U14T1A_U13InzA_U05C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C52-8_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć sudent powinien: - opisać rodzaje układów napędowych hybrydowych, - opisać niekonwencjonalne źródła energii w samochodach, - opisać akumulatory energii w samochodach
2,0
3,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie
3,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie i prawidłowe odpowiedzi na 30- 50% pytań
4,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na 50-70% pytań
4,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na min. 70% pytań i sporadyczna aktywność na wykładach
5,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania, aktywne uczestnictw w wykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C52-8_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - analizować budowę i działanie układów niekonwencjonalnych napędowych, - ocenić właściwości użytkowe samochodu z niekonwencjonalnym układem napędowym, - zastosować różne metody badawcze do oceny układów napędowych
2,0
3,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie
3,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie i prawidłowe odpowiedzi na 30- 50% pytań
4,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na 50-70% pytań
4,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na min. 70% pytań i sporadyczna aktywność na wykładach
5,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania, aktywne uczestnictw w wykładach

Literatura podstawowa

  1. Mazur E., Katalog Samochody Świata 2003., Print Shops Prego, Warszawa, 2002
  2. Artykuł redakcyjny, Samochody przyszłości cz.1., Auto Elektro, 2003, 9/2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Toyota Prius4
T-L-2Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Honda civic i Insight4
T-L-3Diagnostyka układu napędowego hybrydowego (zajęcia terenowe w serwisie Honda4
T-L-4Ocena pracy silnika elektrycznego metody badań3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Alternatywne źródła energii w pojazdach samochodowych - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatory energii mechanicznej (koło zamachowe), - ogniwa fotowoltaiczne, - energia sprężonego powietrza, - ogniwa paliwowe.15
T-W-2Napęd hybrydowy wiadomości podstawowe2
T-W-3Układ hybrydowy szeregowy3
T-W-4Układ hybrydowy równoległy3
T-W-5Układ hybrydowy mieszany3
T-W-6Maszyny elektryczne w układach hybrydowych3
T-W-7Odzysk energii w ruchu opóźnionym1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań20
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń laboratoriów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów problemowych15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C52-8_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć sudent powinien: - opisać rodzaje układów napędowych hybrydowych, - opisać niekonwencjonalne źródła energii w samochodach, - opisać akumulatory energii w samochodach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z innymi niż silnik spalinowy źródłami napędu takimi jak: - silnik elektryczny, - silnik pneumatyczny.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi źródłami energii takimi jak: - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatorami energii mechanicznej (koło zamachowe) - ogniwami paliwowymi, - ogniwami fotovoltaicznymi.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań niekonwencjonalnych źródeł i akumulatorów energii oraz niekonwencjonalnych układów napędowych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka układu napędowego hybrydowego (zajęcia terenowe w serwisie Honda
T-L-4Ocena pracy silnika elektrycznego metody badań
T-L-1Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Toyota Prius
T-L-2Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Honda civic i Insight
T-W-1Alternatywne źródła energii w pojazdach samochodowych - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatory energii mechanicznej (koło zamachowe), - ogniwa fotowoltaiczne, - energia sprężonego powietrza, - ogniwa paliwowe.
T-W-2Napęd hybrydowy wiadomości podstawowe
T-W-3Układ hybrydowy szeregowy
T-W-4Układ hybrydowy równoległy
T-W-5Układ hybrydowy mieszany
T-W-6Maszyny elektryczne w układach hybrydowych
T-W-7Odzysk energii w ruchu opóźnionym
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena kazdego tematu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie
3,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie i prawidłowe odpowiedzi na 30- 50% pytań
4,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na 50-70% pytań
4,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na min. 70% pytań i sporadyczna aktywność na wykładach
5,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania, aktywne uczestnictw w wykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C52-8_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - analizować budowę i działanie układów niekonwencjonalnych napędowych, - ocenić właściwości użytkowe samochodu z niekonwencjonalnym układem napędowym, - zastosować różne metody badawcze do oceny układów napędowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
MBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z innymi niż silnik spalinowy źródłami napędu takimi jak: - silnik elektryczny, - silnik pneumatyczny.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi źródłami energii takimi jak: - akumulatory energii elektrycznej, - akumulatorami energii mechanicznej (koło zamachowe) - ogniwami paliwowymi, - ogniwami fotovoltaicznymi.
C-3Zapoznanie studentów z metodami badań niekonwencjonalnych źródeł i akumulatorów energii oraz niekonwencjonalnych układów napędowych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka układu napędowego hybrydowego (zajęcia terenowe w serwisie Honda
T-L-4Ocena pracy silnika elektrycznego metody badań
T-L-1Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Toyota Prius
T-L-2Budowa i działanie układu napędowego hybrydowego na przykładzie samochodu Honda civic i Insight
Metody nauczaniaM-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na koniec semestru
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena kazdego tematu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie
3,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie i prawidłowe odpowiedzi na 30- 50% pytań
4,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na 50-70% pytań
4,5Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowa odpowiedź na min. 70% pytań i sporadyczna aktywność na wykładach
5,0Projekt prawidłowo wykonany i oddany w terminie, prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania, aktywne uczestnictw w wykładach