Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 30 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
C-3Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia stosowana w systemach zarządzania jakością wg norm ISO serii 90002
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART1
T-A-3Dokumentacja systemów zarządzania jakością - zakres, tworzenie wybranych form2
T-A-4Polityka jakości – wymagania, ocena3
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów4
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące2
T-A-7Harmonogramowanie wdrażania SZJ1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - wybrane pojęcia: jakość, zarządzanie, system zarządzania2
T-W-2Podstawowe zasady i koncepcje zarządzania jakością2
T-W-3Prekursorzy systemów zarządzania. System zarzadzania jakością w ujęciu historycznym4
T-W-4Kompleksowe zarządzanie jakością2
T-W-5System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm10
T-W-6Doskonalenie systemu zarządzania jakością2
T-W-7Orientacja na klienta. Jakość i bezpieczeństwo z punktu widzenia klienta i producenta4
T-W-8Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa2
T-W-9Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czynny udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury, instrukcji8
A-A-3Realizacja zadania problemowego (indywidualnie, w wyznaczonych zespołach)7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach29
A-W-2Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci pisemnej - w oparciu o test (jednokrotnego wyboru) oraz pytania owarte.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów pracy w trakcie zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena rowiązań zadań problemowych wykonywanych przez studenta w ramach zajęć audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-2_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką jakości i prowadzeniem działalności gospodarczej.
MBM_1A_W13T1A_W09InzA_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-A-6, T-A-1, T-A-5M-2, M-1S-1
MBM_1A_A09-2_W02
Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością.
MBM_1A_W09, MBM_1A_W13T1A_W05, T1A_W09InzA_W04C-3, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-5M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-2_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-7M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-2_K01
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
MBM_1A_K02, MBM_1A_K03T1A_K02, T1A_K03InzA_K01C-1, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-6, T-A-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-2_W01
Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką jakości i prowadzeniem działalności gospodarczej.
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością.
3,5Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością.
4,0Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem jakością, systemami zarządzania jakością.
4,5Student student definiuje pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z tematyką systemów zarządzania jakością w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
MBM_1A_A09-2_W02
Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz związane z nimi wymagania.
4,5Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością i ich wymagania oraz identyfikować związane z ich spełnieniem grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-2_U01
Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczegóolne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-2_K01
Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
3,5Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i posiada umiejętność ich wyodrębniania.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłębiania tej wiedzy.
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9000 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia., Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2006
  2. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9001 Systemy zarządzania jakością. Wymagania., Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2009
  3. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
  4. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, PN-EN ISO 9004 Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, Polski Komitet Organizacyjny, Warszawa, 2010
  5. Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
  6. Łunarski J., Zarządzanie jakością, standardy i zasady., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  7. Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
  8. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
  9. Urbaniak M., Zarządzanie jakością - Teoria i praktyka, Diffin, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Karaszewski R., Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo „Dom organizatora”, Toruń, 2009
  2. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  3. Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO System zarządzania jakością., C.H.Beck, Warszawa, 2006
  4. Wawak S., Zarządzanie jakością., Helion, Gliwice, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia stosowana w systemach zarządzania jakością wg norm ISO serii 90002
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART1
T-A-3Dokumentacja systemów zarządzania jakością - zakres, tworzenie wybranych form2
T-A-4Polityka jakości – wymagania, ocena3
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów4
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące2
T-A-7Harmonogramowanie wdrażania SZJ1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - wybrane pojęcia: jakość, zarządzanie, system zarządzania2
T-W-2Podstawowe zasady i koncepcje zarządzania jakością2
T-W-3Prekursorzy systemów zarządzania. System zarzadzania jakością w ujęciu historycznym4
T-W-4Kompleksowe zarządzanie jakością2
T-W-5System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm10
T-W-6Doskonalenie systemu zarządzania jakością2
T-W-7Orientacja na klienta. Jakość i bezpieczeństwo z punktu widzenia klienta i producenta4
T-W-8Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa2
T-W-9Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czynny udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury, instrukcji8
A-A-3Realizacja zadania problemowego (indywidualnie, w wyznaczonych zespołach)7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach29
A-W-2Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-2_W01Student potrafi zdefiniować pojęcia związane z tematyką jakości i prowadzeniem działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-3Prekursorzy systemów zarządzania. System zarzadzania jakością w ujęciu historycznym
T-W-2Podstawowe zasady i koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Kompleksowe zarządzanie jakością
T-W-5System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm
T-W-1Wprowadzenie - wybrane pojęcia: jakość, zarządzanie, system zarządzania
T-W-8Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa
T-W-9Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące
T-A-1Terminologia stosowana w systemach zarządzania jakością wg norm ISO serii 9000
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci pisemnej - w oparciu o test (jednokrotnego wyboru) oraz pytania owarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością.
3,5Student definiuje wybrane pojęcia w zakresie zarządzania jakością.
4,0Student opanował podstawową terminologię związaną z zarządzaniem jakością, systemami zarządzania jakością.
4,5Student student definiuje pojęcia związane z tematyką przedmiotu.
5,0Student opanował terminologię związaną z tematyką systemów zarządzania jakością w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-2_W02Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-2Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-5System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm
T-W-6Doskonalenie systemu zarządzania jakością
T-W-7Orientacja na klienta. Jakość i bezpieczeństwo z punktu widzenia klienta i producenta
T-W-8Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa
T-W-9Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania
T-A-3Dokumentacja systemów zarządzania jakością - zakres, tworzenie wybranych form
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące
T-A-4Polityka jakości – wymagania, ocena
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena rowiązań zadań problemowych wykonywanych przez studenta w ramach zajęć audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci pisemnej - w oparciu o test (jednokrotnego wyboru) oraz pytania owarte.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student identyfikuje elementy systemu zarządzania jakością.
3,5Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością.
4,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością oraz związane z nimi wymagania.
4,5Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością oraz procesy z nimi związane.
5,0Student potrafi scharakteryzować wybrane elementy systemu zarządzania jakością i ich wymagania oraz identyfikować związane z ich spełnieniem grupy procesów zachodzących w organizacji, ponadto wykazuje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-2_U01Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania interpretacji przedsięwzięć w kontekście zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000.
Treści programoweT-W-6Doskonalenie systemu zarządzania jakością
T-W-7Orientacja na klienta. Jakość i bezpieczeństwo z punktu widzenia klienta i producenta
T-W-9Auditowanie i certyfikacja systemów zarządzania
T-A-3Dokumentacja systemów zarządzania jakością - zakres, tworzenie wybranych form
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów
T-A-2Cele dotyczące jakości, zasada SMART
T-A-7Harmonogramowanie wdrażania SZJ
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów pracy w trakcie zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena rowiązań zadań problemowych wykonywanych przez studenta w ramach zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu.
3,0Student rozpoznaje elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
3,5Student identyfikuje poszczegóolne elementy przedsięwzięć zachodzących w organizacji.
4,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
4,5Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
5,0Student posiada umiejętność analizy sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć realizowanych w organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-2_K01Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
MBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-3Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-3Prekursorzy systemów zarządzania. System zarzadzania jakością w ujęciu historycznym
T-W-2Podstawowe zasady i koncepcje zarządzania jakością
T-W-4Kompleksowe zarządzanie jakością
T-W-5System zarządzania jakością wg wymagań norm ISO serii 9000, omówienie treści norm
T-A-6Postępowanie z wyrobem niezgodnym, działania zapobiegawcze i korygujące
T-A-5Podejście procesowe, pojęcie procesu, mapowanie procesów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające i problemowe – wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny w formie prezentacji oparty na przykładach. Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów pracy w trakcie zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu.
3,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością.
3,5Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i posiada umiejętność ich wyodrębniania.
4,0Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłębiania tej wiedzy.
4,5Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu.
5,0Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy.