Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)

Sylabus przedmiotu Dobór powłok ochronnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobór powłok ochronnych
Specjalność lakiery i pokrycia ochronne
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Powłoki organiczne
W-2Podstawy nauki o materiałach I/II
W-3Chemia ogólna
W-4Tworzywa polimerowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania polimerowych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża
C-2Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania metalowych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża metalowego i polimerowego
C-3Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża
C-4Nabycie praktycznej umiejętności doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych na podłożach metalowych, polimerowych, drewnianych i ceramicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie i ocena właściwości ogniochronnej farby pęczniejącej5
T-L-3Otrzymywanie i charakterystyka warstw epoksydowo-montmorylonitowych o podwyższonej barierowości dla elektrolitów4
T-L-4Wytwarzanie i ocena właściwości ochronnych galwanicznych powłok niklowych metodą bezprądową5
15
wykłady
T-W-1Polimerowe powłoki organiczne - metody aplikacji, podstawowe właściwości farb i lakierów ze spoiwami termoplastycznymi i reaktywnymi, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania, charakterystyka pod względem odporności termicznej, chemicznej, hydrolitycznej spoiw oraz gotowych kompozycji i powłok organicznych6
T-W-2Metody przygotowania podłoży metalowych, ceramicznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych pod polimerowe pokrycia ochronne5
T-W-3Powłoki metalowe na podlożach stalowych i z tworzyw sztucznych - rodzaje, metody wytwarzania powłok galwanicznych, platerowych, natryskowych i zanurzeniowych, podstawowe właściwości, ograniczenia stosowania7
T-W-4Metody przygotowania podłoży metalowych i z tworzyw sztucznych pod ochronne powłoki metalowe5
T-W-5Powłoki konwersyjne i ceramiczne - podział, metody wytwarzania, podstawowe właściwości, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania4
T-W-6Metody przygotowania podłoża pod ochronne powłoki ceramiczne i konwersyjne3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych13
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium10
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Praca samodzielna30
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości polimerowych pokryć ochronnych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości metalowych pokryć ochronnych
S-3Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości ceramicznych i konwersyjnych pokryć ochronnych
S-4Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie własciwości, kierunków zastosowań i ograniczeń stosowania ochronnych pokryć polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/15_W01
Wiedza w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
IM_2A_W06, IM_2A_W04, IM_2A_W05, IM_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/15_U01
Umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
IM_2A_U13, IM_2A_U07, IM_2A_U03, IM_2A_U02, IM_2A_U12, IM_2A_U11, IM_2A_U06, IM_2A_U01, IM_2A_U09T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-4T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-4, M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_LPO/15_K01
Kreatywność w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych ze świadomością konsekwencji ekonomicznych i środowiskowych
IM_2A_K01, IM_2A_K02, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-4T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/15_W01
Wiedza w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o kierunkach zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę zarówno w zakresie właściwości jak i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
4,0Student posiada wiedzę o właściwościach polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych oraz ograniczoną wiedzę o kierunkach ich zastosowania
4,5Student posiada wiedzę o właściwościach polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych oraz przeciętną wiedzę o kierunkach ich zastosowania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/15_U01
Umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
2,0Student nie posiada umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania bez umiejetności doboru metod ich wytwarzania
3,5Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz ograniczoną umiejętności doboru metod ich wytwarzania
4,0Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz przeciętną umiejętności doboru metod ich wytwarzania
4,5Student posiada umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz przeciętną umiejetności doboru metod ich wytwarzania
5,0Student posiada umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_LPO/15_K01
Kreatywność w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych ze świadomością konsekwencji ekonomicznych i środowiskowych
2,0Student nie cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
3,0Student cechuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
3,5Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
4,0Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych z ograniczoną świadomością konsekwencji środowiskowych
4,5Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych z ograniczoną świadomością konsekwencji ekonimicznych i środowiskowych
5,0Student cechuje się wszechstronną kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych ze świadomością konsekwencji ekonomicznych i środowiskowych

Literatura podstawowa

  1. J. Koleske, Paint and coating testing manual, ASTM, Filadelfia, 1995, 14
  2. U. Sianko (red.), Poradnik galwanotechnika, WNT, Warszawa, 2002
  3. P. Schweitzer, Paint and coatings application and corrosion resistance, CRC Press, Boca Raton, 2006
  4. Z. Wicks, Organic coatings, J. Wiley&Sons, Hoboken, 2007
  5. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996
  6. S.Tkaczyk, Powłoki ochronne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  7. T. Hryniewicz, Technologia powłok ochronnych, Wyższa Szkoła Inżynierska, Koszalin, 1993
  8. R. Pampuch, Współczesne materiały ceramiczne, UWNT, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Morgan, C. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, Wiley&Sons, Hoboken, 2008
  2. D. Kotnarowska, Metody badań jakości powłok ochronnych, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Otrzymywanie i ocena właściwości ogniochronnej farby pęczniejącej5
T-L-3Otrzymywanie i charakterystyka warstw epoksydowo-montmorylonitowych o podwyższonej barierowości dla elektrolitów4
T-L-4Wytwarzanie i ocena właściwości ochronnych galwanicznych powłok niklowych metodą bezprądową5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polimerowe powłoki organiczne - metody aplikacji, podstawowe właściwości farb i lakierów ze spoiwami termoplastycznymi i reaktywnymi, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania, charakterystyka pod względem odporności termicznej, chemicznej, hydrolitycznej spoiw oraz gotowych kompozycji i powłok organicznych6
T-W-2Metody przygotowania podłoży metalowych, ceramicznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych pod polimerowe pokrycia ochronne5
T-W-3Powłoki metalowe na podlożach stalowych i z tworzyw sztucznych - rodzaje, metody wytwarzania powłok galwanicznych, platerowych, natryskowych i zanurzeniowych, podstawowe właściwości, ograniczenia stosowania7
T-W-4Metody przygotowania podłoży metalowych i z tworzyw sztucznych pod ochronne powłoki metalowe5
T-W-5Powłoki konwersyjne i ceramiczne - podział, metody wytwarzania, podstawowe właściwości, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania4
T-W-6Metody przygotowania podłoża pod ochronne powłoki ceramiczne i konwersyjne3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych13
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium10
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Praca samodzielna30
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/15_W01Wiedza w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
IM_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania metalowych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża metalowego i polimerowego
C-3Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża
C-1Zapoznanie studenta z kierunkami i ograniczeniami stosowania polimerowych powłok ochronnych, sposobami modyfikacji ich cech ochronnych oraz wymogami i zaleceniami dotyczącymi przygotowania chronionego podłoża
Treści programoweT-W-6Metody przygotowania podłoża pod ochronne powłoki ceramiczne i konwersyjne
T-W-1Polimerowe powłoki organiczne - metody aplikacji, podstawowe właściwości farb i lakierów ze spoiwami termoplastycznymi i reaktywnymi, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania, charakterystyka pod względem odporności termicznej, chemicznej, hydrolitycznej spoiw oraz gotowych kompozycji i powłok organicznych
T-W-2Metody przygotowania podłoży metalowych, ceramicznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych pod polimerowe pokrycia ochronne
T-W-4Metody przygotowania podłoży metalowych i z tworzyw sztucznych pod ochronne powłoki metalowe
T-W-3Powłoki metalowe na podlożach stalowych i z tworzyw sztucznych - rodzaje, metody wytwarzania powłok galwanicznych, platerowych, natryskowych i zanurzeniowych, podstawowe właściwości, ograniczenia stosowania
T-W-5Powłoki konwersyjne i ceramiczne - podział, metody wytwarzania, podstawowe właściwości, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości ceramicznych i konwersyjnych pokryć ochronnych
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości polimerowych pokryć ochronnych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych właściwości metalowych pokryć ochronnych
S-4Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie własciwości, kierunków zastosowań i ograniczeń stosowania ochronnych pokryć polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o kierunkach zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę zarówno w zakresie właściwości jak i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
4,0Student posiada wiedzę o właściwościach polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych oraz ograniczoną wiedzę o kierunkach ich zastosowania
4,5Student posiada wiedzę o właściwościach polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych oraz przeciętną wiedzę o kierunkach ich zastosowania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie właściwości i kierunków zastosowania polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych powłok ochronnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/15_U01Umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U13Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować samokształcenie
IM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
IM_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie; potrafi ocenić czasochłonność zadania i jego aspekty ekonomiczne
IM_2A_U12Potrafi obsługiwać wybrane urządzenia technologiczne i pomiarowe
IM_2A_U11Potrafi projektować wyrób z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych oraz z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IM_2A_U09Potrafi zaplanować proces badania wyrobu pod kątem właściwości użytkowych i cyklu życia oraz aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-4Nabycie praktycznej umiejętności doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych na podłożach metalowych, polimerowych, drewnianych i ceramicznych
Treści programoweT-W-6Metody przygotowania podłoża pod ochronne powłoki ceramiczne i konwersyjne
T-W-1Polimerowe powłoki organiczne - metody aplikacji, podstawowe właściwości farb i lakierów ze spoiwami termoplastycznymi i reaktywnymi, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania, charakterystyka pod względem odporności termicznej, chemicznej, hydrolitycznej spoiw oraz gotowych kompozycji i powłok organicznych
T-W-2Metody przygotowania podłoży metalowych, ceramicznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych pod polimerowe pokrycia ochronne
T-W-4Metody przygotowania podłoży metalowych i z tworzyw sztucznych pod ochronne powłoki metalowe
T-W-3Powłoki metalowe na podlożach stalowych i z tworzyw sztucznych - rodzaje, metody wytwarzania powłok galwanicznych, platerowych, natryskowych i zanurzeniowych, podstawowe właściwości, ograniczenia stosowania
T-W-5Powłoki konwersyjne i ceramiczne - podział, metody wytwarzania, podstawowe właściwości, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania
T-L-2Otrzymywanie i ocena właściwości ogniochronnej farby pęczniejącej
T-L-3Otrzymywanie i charakterystyka warstw epoksydowo-montmorylonitowych o podwyższonej barierowości dla elektrolitów
T-L-4Wytwarzanie i ocena właściwości ochronnych galwanicznych powłok niklowych metodą bezprądową
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie własciwości, kierunków zastosowań i ograniczeń stosowania ochronnych pokryć polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania bez umiejetności doboru metod ich wytwarzania
3,5Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz ograniczoną umiejętności doboru metod ich wytwarzania
4,0Student posiada ograniczoną umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz przeciętną umiejętności doboru metod ich wytwarzania
4,5Student posiada umiejętność doboru rodzaju powłok ochronnych do danego zastosowania oraz przeciętną umiejetności doboru metod ich wytwarzania
5,0Student posiada umiejętność doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych do danego zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_LPO/15_K01Kreatywność w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych ze świadomością konsekwencji ekonomicznych i środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii materiałowej i innych aspektów działalności inżyniera – technologa materiałów; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-4Nabycie praktycznej umiejętności doboru rodzaju i metody wytwarzania powłok ochronnych na podłożach metalowych, polimerowych, drewnianych i ceramicznych
Treści programoweT-W-6Metody przygotowania podłoża pod ochronne powłoki ceramiczne i konwersyjne
T-W-1Polimerowe powłoki organiczne - metody aplikacji, podstawowe właściwości farb i lakierów ze spoiwami termoplastycznymi i reaktywnymi, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania, charakterystyka pod względem odporności termicznej, chemicznej, hydrolitycznej spoiw oraz gotowych kompozycji i powłok organicznych
T-W-2Metody przygotowania podłoży metalowych, ceramicznych, drewnianych i z tworzyw sztucznych pod polimerowe pokrycia ochronne
T-W-4Metody przygotowania podłoży metalowych i z tworzyw sztucznych pod ochronne powłoki metalowe
T-W-3Powłoki metalowe na podlożach stalowych i z tworzyw sztucznych - rodzaje, metody wytwarzania powłok galwanicznych, platerowych, natryskowych i zanurzeniowych, podstawowe właściwości, ograniczenia stosowania
T-W-5Powłoki konwersyjne i ceramiczne - podział, metody wytwarzania, podstawowe właściwości, kierunki zastosowań, ograniczenia stosowania
T-L-2Otrzymywanie i ocena właściwości ogniochronnej farby pęczniejącej
T-L-3Otrzymywanie i charakterystyka warstw epoksydowo-montmorylonitowych o podwyższonej barierowości dla elektrolitów
T-L-4Wytwarzanie i ocena właściwości ochronnych galwanicznych powłok niklowych metodą bezprądową
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy w zakresie własciwości, kierunków zastosowań i ograniczeń stosowania ochronnych pokryć polimerowych, metalowych, ceramicznych i konwersyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
3,0Student cechuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
3,5Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych
4,0Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych z ograniczoną świadomością konsekwencji środowiskowych
4,5Student cechuje się kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych z ograniczoną świadomością konsekwencji ekonimicznych i środowiskowych
5,0Student cechuje się wszechstronną kreatywnością w zakresie stosowania posiadanej wiedzy dotyczącej doboru optymalnego rodzaju powłok ochronnych ze świadomością konsekwencji ekonomicznych i środowiskowych