Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją i charakterystykami silników spalinowych wykorzystywanych w środkach transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka silników cieplnych2
T-W-2Teoretyczne podstawy konwersji energii w silnikach cieplnych6
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych2
T-W-4Układy funkcjonalne silników turbinowych, odrzutowych i ich rozwiązania konstrukcyjne4
T-W-5Układy funkcjonalne tłokowych silników spalinowych i ich rozwiązania konstrukcyjne6
T-W-6Podstawy zasilania tłokowych silników spalinowych4
T-W-7Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej2
T-W-8Metody kontroli emisji toksycznych składników spalin2
T-W-9Wskaźniki pracy silników spalinowych i sposoby ich prezentacji2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C23-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silników cieplnych różnych typów, wymienić elementy ich budowy, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silników oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silników
ENE_1A_W06, ENE_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W02C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C23-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
ENE_1A_U01, ENE_1A_U07, ENE_1A_U13, ENE_1A_U22T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C23-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silników cieplnych różnych typów, wymienić elementy ich budowy, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silników oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silników
2,0
3,0Zna rodzaje silników cieplnych oraz ich zastosowanie. Rozróżnia układy funkcjonalne silników róznych typów, zna przeznaczenie tych ukadów oraz rozwiązania konstrukcyjne. Charakteryzuje ich podstawowe parametry techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C23-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
2,0
3,0Umie określić zastosowanie róznych typów silników w technice oraz ocenić ich włąściwości. Potrafi przeanalizować wpływ eksploatacji tych silników na środowisko oraz ocenić możliwości jego ograniczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand T. J, Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Rychter T., Teodorczyk A, Teoria silników tłokowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
  3. Gronowicz J., Cieplne maszyny tłokowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1992
  4. Anna Janicka, Czesław Kolanek, Wojciech W. Walkowiak, Podstawy procesów termodynamicznych w silnikach spalinowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Luft S., Podstawy budowy silników, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
  2. Zając P., Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka silników cieplnych2
T-W-2Teoretyczne podstawy konwersji energii w silnikach cieplnych6
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych2
T-W-4Układy funkcjonalne silników turbinowych, odrzutowych i ich rozwiązania konstrukcyjne4
T-W-5Układy funkcjonalne tłokowych silników spalinowych i ich rozwiązania konstrukcyjne6
T-W-6Podstawy zasilania tłokowych silników spalinowych4
T-W-7Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej2
T-W-8Metody kontroli emisji toksycznych składników spalin2
T-W-9Wskaźniki pracy silników spalinowych i sposoby ich prezentacji2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C23-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silników cieplnych różnych typów, wymienić elementy ich budowy, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silników oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W15Zna podstawy termodynamiki technicznej oraz prawa transportu ciepła i masy w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją i charakterystykami silników spalinowych wykorzystywanych w środkach transportu
Treści programoweT-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych
T-W-7Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej
T-W-1Podział i charakterystyka silników cieplnych
T-W-9Wskaźniki pracy silników spalinowych i sposoby ich prezentacji
T-W-5Układy funkcjonalne tłokowych silników spalinowych i ich rozwiązania konstrukcyjne
T-W-4Układy funkcjonalne silników turbinowych, odrzutowych i ich rozwiązania konstrukcyjne
T-W-8Metody kontroli emisji toksycznych składników spalin
T-W-6Podstawy zasilania tłokowych silników spalinowych
T-W-2Teoretyczne podstawy konwersji energii w silnikach cieplnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna rodzaje silników cieplnych oraz ich zastosowanie. Rozróżnia układy funkcjonalne silników róznych typów, zna przeznaczenie tych ukadów oraz rozwiązania konstrukcyjne. Charakteryzuje ich podstawowe parametry techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C23-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U01Umie wykorzystać prawa teoretyczne i metody eksperymentalne w analizie różnych procesów fizycznych i chemicznych
ENE_1A_U07Umie dobrać typowe części maszyn stosowane w energetyce i określić ich właściwości
ENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U22Potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją i charakterystykami silników spalinowych wykorzystywanych w środkach transportu
Treści programoweT-W-5Układy funkcjonalne tłokowych silników spalinowych i ich rozwiązania konstrukcyjne
T-W-1Podział i charakterystyka silników cieplnych
T-W-8Metody kontroli emisji toksycznych składników spalin
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych
T-W-7Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej
T-W-6Podstawy zasilania tłokowych silników spalinowych
T-W-2Teoretyczne podstawy konwersji energii w silnikach cieplnych
T-W-9Wskaźniki pracy silników spalinowych i sposoby ich prezentacji
T-W-4Układy funkcjonalne silników turbinowych, odrzutowych i ich rozwiązania konstrukcyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie określić zastosowanie róznych typów silników w technice oraz ocenić ich włąściwości. Potrafi przeanalizować wpływ eksploatacji tych silników na środowisko oraz ocenić możliwości jego ograniczenia
3,5
4,0
4,5
5,0