Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe

Sylabus przedmiotu Grafika rastrowa i wektorowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Poligrafia i Media Cyfrowe
Forma studiów studia stacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Grafika rastrowa i wektorowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 25 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajnomość zasad kompozycji i estetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie procesu rasteryzacji i wektoryzacji grafiki, zastosowanie formatów zapisu obrazu cyfrowego, technik i narzędzi do projektowania grafiki wektorowej i rastrowej na przykładzie logotypów, szablonów www, grafiki użytkowej, itd.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie zasobami graficznymi (przeglądanie, organizowanie, tworzenie galerii multimedialnych, automatyzacja prac i współpraca w przestrzeni roboczej).1
T-L-2Porównanie rastrowego i wektorowego formatu zapisu obrazu cyfrowego, przeznaczenie oraz ograniczenia formatów zapisu grafiki wektorowej oraz rastrowej.2
T-L-3Projektowanie grafiki rastrowej (filtry korekcyjne i destrukcyjne, kanały, maski, tryby mieszania, dopasowania kolorów, projektowanie form graficznych np. piktogramów, ikon).10
T-L-4Projektowanie grafiki wektorowej (praca z krzywymi i powierzchniami Béziera, farbowanie obiektów, efekty specjalne, biblioteki stylów oraz tworzenie własnych motywów grafiki, projektowanie form graficznych np. logotypów).10
T-L-5Digitalizacja i wektoryzacja grafiki.2
25
wykłady
T-W-1Wady, zalety oraz zastosowanie grafiki wektorowej i rastrowej.1
T-W-2Standardy przechowywania plików graficznych.2
T-W-3Digitalizacja i wektoryzacja graficznego obrazu.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczetnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.30
A-L-4Konsultacje.10
A-L-5Opracowanie zadań projektowych.30
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.50
A-W-3Konsultacje.6
A-W-4Studiowanie literatury.25
A-W-5Zaliczenie wykładów.4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena formująca: laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
S-3Ocena podsumowująca: wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
S-4Ocena podsumowująca: laboratorium: na podstawie wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_GRiW_W04
Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej.
PiMC_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_GRiW_U03
Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej.
PiMC_10A_U03C-1T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-2S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_GRiW_W04
Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej.
2,0Student nie zna rodzajów grafiki komputerowej, podstawowych formatów zapisu obrazu.
3,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej, ale nie potrafi wymienić ich cech i zastosowań. Potrafi wymienić podstawowe formaty przechowywania obrazu graficznego.
3,5Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego.
4,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu.
4,5Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować.
5,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, potrafi dokonać porównania obrazów rastrowych i wektorowych pod względem rozdzielczości, skalowalności, rozmiaru pliku, kompresji danych, itp., zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_GRiW_U03
Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej.
2,0Student nie potrafi pracować z grafiką rastrową i wektorową i nie zna podstawowych jej cech, nie potrafi obsługiwać programów graficznych, nie zna podstawowych funkcji i narzędzi umożliwiających pracę z grafiką.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (maski, kanały, dopasowanie barwy) potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenie grafiki wektorowej, potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji grafiki.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki.

Literatura podstawowa

  1. Glitschka V., Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe, Helion, Gliwice, 2012
  2. Ambrose G., Harris P., Prepress. Poradnik dla grafików., PWN, Warszawa, 2010
  3. Burtenshaw, Mahon, Barfoot, Kreatywna reklam, PWN, Warszawa, 2008
  4. Gavin A., Harris P., Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zakrzewski P., Kompendium DTP, Helion, Gliwice, 2009
  2. Jaworski R., Multimedia i grafika komputerowa, WSiP, Warszawa, 2010
  3. Zimek R., Oberlan Ł., ABC grafiki komputerowej, Helion, Gliwice, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie zasobami graficznymi (przeglądanie, organizowanie, tworzenie galerii multimedialnych, automatyzacja prac i współpraca w przestrzeni roboczej).1
T-L-2Porównanie rastrowego i wektorowego formatu zapisu obrazu cyfrowego, przeznaczenie oraz ograniczenia formatów zapisu grafiki wektorowej oraz rastrowej.2
T-L-3Projektowanie grafiki rastrowej (filtry korekcyjne i destrukcyjne, kanały, maski, tryby mieszania, dopasowania kolorów, projektowanie form graficznych np. piktogramów, ikon).10
T-L-4Projektowanie grafiki wektorowej (praca z krzywymi i powierzchniami Béziera, farbowanie obiektów, efekty specjalne, biblioteki stylów oraz tworzenie własnych motywów grafiki, projektowanie form graficznych np. logotypów).10
T-L-5Digitalizacja i wektoryzacja grafiki.2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wady, zalety oraz zastosowanie grafiki wektorowej i rastrowej.1
T-W-2Standardy przechowywania plików graficznych.2
T-W-3Digitalizacja i wektoryzacja graficznego obrazu.2
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczetnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie do zajęć.25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.30
A-L-4Konsultacje.10
A-L-5Opracowanie zadań projektowych.30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.50
A-W-3Konsultacje.6
A-W-4Studiowanie literatury.25
A-W-5Zaliczenie wykładów.4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_GRiW_W04Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_W04Student zna rodzaje grafiki komputerowej i jej przeznaczenie, posiada wiedze z zakresu formatów graficznych oraz metod tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie procesu rasteryzacji i wektoryzacji grafiki, zastosowanie formatów zapisu obrazu cyfrowego, technik i narzędzi do projektowania grafiki wektorowej i rastrowej na przykładzie logotypów, szablonów www, grafiki użytkowej, itd.
Treści programoweT-W-1Wady, zalety oraz zastosowanie grafiki wektorowej i rastrowej.
T-W-2Standardy przechowywania plików graficznych.
T-W-3Digitalizacja i wektoryzacja graficznego obrazu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
S-1Ocena formująca: wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna rodzajów grafiki komputerowej, podstawowych formatów zapisu obrazu.
3,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej, ale nie potrafi wymienić ich cech i zastosowań. Potrafi wymienić podstawowe formaty przechowywania obrazu graficznego.
3,5Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego.
4,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu.
4,5Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować.
5,0Student zna rodzaje grafiki komputerowej oraz potrafi je scharakteryzować i wymieć istotne ich różnice, potrafi dokonać porównania obrazów rastrowych i wektorowych pod względem rozdzielczości, skalowalności, rozmiaru pliku, kompresji danych, itp., zna formaty przechowywania obrazu graficznego oraz zna główne ich cechy, zna metody konwersji formatu zapisu obrazu oraz potrafi je scharakteryzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_GRiW_U03Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_U03Student potrafi stosować formaty graficzne w zależności od rodzaju projektowanej grafiki i jej przeznaczenia, potrafi zaprojektować różne rodzaje grafiki użytkowej, potrafi posługiwać się oprogramowaniem przeznaczonym do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie procesu rasteryzacji i wektoryzacji grafiki, zastosowanie formatów zapisu obrazu cyfrowego, technik i narzędzi do projektowania grafiki wektorowej i rastrowej na przykładzie logotypów, szablonów www, grafiki użytkowej, itd.
Treści programoweT-L-5Digitalizacja i wektoryzacja grafiki.
T-L-2Porównanie rastrowego i wektorowego formatu zapisu obrazu cyfrowego, przeznaczenie oraz ograniczenia formatów zapisu grafiki wektorowej oraz rastrowej.
T-L-4Projektowanie grafiki wektorowej (praca z krzywymi i powierzchniami Béziera, farbowanie obiektów, efekty specjalne, biblioteki stylów oraz tworzenie własnych motywów grafiki, projektowanie form graficznych np. logotypów).
T-L-3Projektowanie grafiki rastrowej (filtry korekcyjne i destrukcyjne, kanały, maski, tryby mieszania, dopasowania kolorów, projektowanie form graficznych np. piktogramów, ikon).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenie laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: laboratorium: na podstawie wykonanego projektu.
S-2Ocena formująca: laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować z grafiką rastrową i wektorową i nie zna podstawowych jej cech, nie potrafi obsługiwać programów graficznych, nie zna podstawowych funkcji i narzędzi umożliwiających pracę z grafiką.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (maski, kanały, dopasowanie barwy) potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac.
3,5Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami do tworzenie grafiki wektorowej, potrafi zarządzać zasobami graficznymi, współdzielić je z innymi użytkownikami, tworzyć filtry, galerie oraz mechanizmy automatyzacji prac.
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji grafiki.
4,5Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki.
5,0Student potrafi posługiwać się narzędziami do tworzenia grafiki rastrowej (filtry, efekty, kanały, dopasowania barwy), zna narzędzia oraz metody tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej, potrafi wykonać projekt graficzny, potrafi zarządzać zasobami graficznymi i współdzielić je z innymi użytkownikami, potrafi wykonać proces wektoryzacji i digitalizacji grafiki.