Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,44egzamin
laboratoriaL1 30 2,50,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-5Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania w języku skryptowym Bash.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U22
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym2
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym2
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.4
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
15
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów.2
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów.2
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.4
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.6
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.3
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierających wcześniejsze konstrukcje języka skryptowego BASH.5
T-L-11Zaliczenie końcowe, wystawienie ocen.2
30
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.2
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.8
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.2
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.9
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.2
T-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć9
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
laboratoria
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do wejściówek14
A-L-3przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
74
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
84

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
I_1A_W16, I_1A_W05, I_1A_W04, I_1A_W01T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-4, C-6, C-7, C-3, C-11T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1, S-2
I_1A_C/01_W02
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
I_1A_W15T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W03C-8, C-9, C-10T-W-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/01_U01
Potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash, dla różnych zadań
I_1A_U20, I_1A_U01, I_1A_U06, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08M-1S-1, S-2
I_1A_C/01_U02
Potrafi zapisać algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywać transformacji w różnych systemach obliczeniowych
I_1A_U19T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_W01
ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
2,0brak podstawowej wiedzy dziedzinowej
3,0rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących informatyki, zna budowę i zasadę działania komputera klasy PC, zna polecenia języka skryptowego Bash
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_C/01_W02
zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
2,0nie orientuje się w temacie
3,0wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/01_U01
Potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash, dla różnych zadań
2,0nie umie napisać dowolnego skryptu
3,0umie zaimplementować skrypt w języku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_C/01_U02
Potrafi zapisać algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywać transformacji w różnych systemach obliczeniowych
2,0nie potrafi zapisać algorytmu i nie potrafi dokonywać obliczeń w różnych systemach liczbowych
3,0posiada umiejętność zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywać tranformacji w systemach liczbowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Glenn Brookshear, Informatyka w ogólnym zarysie, Naukowo Techniczne, 2003, ISBN: 8320427983
  2. Piotr Metzger, Anatomia PC - wydanie XI, Helion, 2007, ISBN: 8324611193
  3. Newham C., Rosenblatt B., Bash – wprowadzenie, Helion, 2011
  4. Andrzej Skorupski, Podstawy techniki cyfrowej, WKŁ, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Joanna Drożdż, Hubert Drożdż, Skrypty w Shellu, Mikom, 2005, ISBN: 8372795045
  2. Carl Albing, JP Vossen, Cameron Newham, Bash. Receptury, Helion, 2008, ISBN: 9788324613786
  3. ., Kurs basha, http://dief.republika.pl/main.html, 2011
  4. Wacław Przybyło, Marcin Maźniewski, Paweł Lewowicki, Podstawy informatyki, Fema Engineering, Kraków, 2007
  5. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.2
T-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U22
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym2
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym2
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.4
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron2
T-A-7Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: ustalenie obecności, kryterium oceniania i zaliczenie formy zajęć1
T-L-2Korzystanie z sieci komputerowej Wydziału Informatyki, prezentacja usług i możliwości sieci WI, omówienie portalu WI, wskazanie miejsc dostępu dla studentów.2
T-L-3System Linux. Poznanie podstawowych poleceń umożliwiających wykonywanie operacji na katalogach i plikach (tworzenie, usuwanie, kopiowanie, przenoszenie itd.) Wykorzystanie edytorów (np.: pico, nano, vim). Nadawanie praw. Umiejętność tworzenia i uruchamiania skryptów.2
T-L-4Rozumienie strumieni wyjściowych i wejściowych. Umiejętność wykorzystania cytowań. Zaznajomienie z poleceniem read.2
T-L-5Charakterystyka zmiennych specjalnych w systemie Linux, wykazanie ich użyteczności poprzez różne przykładowe skrypty.4
T-L-6Zaznajomienie z pojęciem zmiennej tablicowej. Podstawowe operacje na tablicach. Wykorzystanie tablic w procesie programowania sktryptu.6
T-L-7Zastosowanie poleceń testujących i instrukcji warunkowych.3
T-L-8Zastosowanie instrukcji realizujących pętle. Wykazanie ich użyteczności.2
T-L-9Pojęcie funkcji (lokalnej i globalnej).1
T-L-10Pisanie skryptów zawierających wcześniejsze konstrukcje języka skryptowego BASH.5
T-L-11Zaliczenie końcowe, wystawienie ocen.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.1
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.1
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.2
T-W-4Wprowadzenie do języka skryptowego Bash: powłoka systemu Linux, polecenia systemu operacyjnego na bazie Linux Ubuntu, programowanie skryptów.8
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.2
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.9
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.2
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.2
T-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć9
A-A-3Przygotowanie do kolokwium5
A-A-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do każdych zajęć laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do wejściówek14
A-L-3przygotowanie się do kolokwium10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie się do egzaminu30
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
84
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W01ma podstawową wiedzę dotyczącą różnych działów informatyki: programowania w języku skryptowym Bash, systemów liczbowych, algorytmizacji, oprogramowania, urządzeń i architektur komputerowych, podstawowych zagadnień dotyczących systemów operacyjnych, itp. oraz stosowania informatyki w różnych dziedzinach (w tym w przemyśle, medycynie, zarządzaniu).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wskazanie studentom wszystkich obszarów informatyki i zdefiniowanie pojęcia informatyka.
C-2Zapoznanie studentów z siecią komputerową Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie.
C-4Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania komputera.
C-6Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z różnych obszarów informatyki (z oprogramowania, z architektury komputerów, z systemow operacyjnych).
C-7Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z algorytmizacji.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozumienia zapisu liczb w różnych systemów liczbowych i arytmetyki w systemach pozycyjnych (dwójkowym, szesnastkowym).
C-11Kształtowanie umiejętności tworzenia algorytmów w postaci schematów blokowych dla prostych zadań algorytmicznych.
Treści programoweT-A-2Kodowanie liczb całkowitych w formatach: ZM, U1 i U2
T-A-3Zapis binarny ułamków oraz liczb rzeczywistych. Zaokrąglanie w systemie binarnym
T-A-4Zapis liczb rzeczywistych w binarnym systemie zmiennopozycyjnym
T-A-5Schemat blokowy jako sposób reprezentacji algorytmów. Tworzenie schematów blokowych dla wybranych problemów algorytmicznych.
T-A-6Złożoność algorytmu; zacowanie złożoności czasowej wybranych algorytmów; notacja omikron
T-A-1Zapis liczb naturalnych w systemach pozycyjnych: dwójkowym, ósemkowym i szesnastkowym. Arytmetyka w systemach dwójkowym i szesnastkowym.
T-W-2Omówienie struktury siieci Wydziału Informatyki ZUT w Szczecinie: zasady korzystania, dostępne usługi, wyposażenie, regulamin korzystania z sal laboratoryjnych, itp.
T-W-1Zajęcia organizacyjne: omówienie zasad uczestnictwa, celowości przedmiotu, zakresu tematycznego, ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu, ustalenie daty egzaminu końcowego.
T-W-3Pozycyjne systemy liczbowe, kody liczbowe (m.in. kody naturalne, BCD), reprezentacja liczb ze znakiem i bez znaku, realizacja operacji arytmetycznych.
T-W-5Historia informatyki i komputerów. Ukształtowanie się rozwiązań bieżących.
T-W-7Oprogramowanie: języki programowania – charakterystyka i przykłady, interpretery i kompilatory, translatory.
T-W-8Podstawowe pojęcia algorytmizacji. Przykładowe algorytmy. Pojęcie złożoności obliczeniowej.
T-W-6Budowa komputera: 1. omówienie różnych architektur, 2. procesor (cykl pracy procesora, budowa, tryby adresowania, lista rozkazów), 3. pamięci i ich rodzaje (ROM, RAM) - budowa i przeznaczenie, 4. magistrala systemowa, 5. budowa i przeznaczenie pamięci Cache, 6. pamięć virtualna w różnych systemach operacyjnych, 7. kanał DMA, 7. budowa i zasada działania pamięci masowych (dysk twardy, CD ROM, DVD ROM), 8. sposoby transmisji: łącze równoległe, szeregowe, transmisja synchroniczna i asynchroniczna, 9. system przerwań, współpraca komputera z urządzeniami we/wy, standardy komunikacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak podstawowej wiedzy dziedzinowej
3,0rozpoznaje poszczególne pojęcia z zakresu systemów liczbowych, algorytmizacji, architektur komputerowych, zna metody przeliczania systemów liczbowych, zna zasady konstruowania algorytmów, wie jak zdefiniować urządzenia i architektury komputerowe, zna przykłady stosowania systemów komputerowych i orientuje się w nowościach dotyczących informatyki, zna budowę i zasadę działania komputera klasy PC, zna polecenia języka skryptowego Bash
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_W02zna społeczne i zawodowe aspekty informatyki, rozumie etyczne uwarunkowania pracy informatyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-8Omówienie społecznych aspektów informatyki.
C-9Uzmysłowienie problemów i zagrożeń związanych z pracą informatyka.
C-10Zapoznanie studentów z pojęciem recyklingu sprzętu komputerowego, refactoringu, ergonomii pracy.
Treści programoweT-W-9Społeczny i zawodowy kontekst informatyki. Etyka informatyka. Zagrożenia w informatyce. Ergonomia pracy. Recykling sprzętu komputerowego. Elementy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie orientuje się w temacie
3,0wie jak zdefiniować kontekst społeczny i zawodowy informatyki, wie jak zdefiniować problemy i zagrożenia społeczne oraz zawodowe informatyki, etyczne uwarunkowania pracy na stanowisku informatyka oraz rozumie potrzebę zbierania informacji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_U01Potrafi zaimplementować prosty skrypt w języku skryptowym Bash, dla różnych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny metoda przypadków ćwiczenia przedmiotowe ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratoria, ćwiczenia - wejściówki, kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena podsumowująca: wykład - egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie napisać dowolnego skryptu
3,0umie zaimplementować skrypt w języku Bash dla zdefiniowanego, nieskomplikowanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/01_U02Potrafi zapisać algorytm dla zdefiniowanego problemu oraz dokonywać transformacji w różnych systemach obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zapisać algorytmu i nie potrafi dokonywać obliczeń w różnych systemach liczbowych
3,0posiada umiejętność zapisania algorytmu dla zdefiniowanego zadania i umie dokonywać tranformacji w systemach liczbowych
3,5
4,0
4,5
5,0