Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów wieloagentowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów wieloagentowych
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 0,80,50egzamin
laboratoriaL2 8 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość studentów z jednym z języków programowania obiektowego (C++, C#, Java) jak również z językami programowania agentowego, widza z podsatw teorii algorytmów i struktur danych, znajomość z teorią sztucznej inteligencji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczanie studentów podstawom tworzenia i realizacji architektury systemu wieloagentowego, realizacji różnych typów agentów jako obiektów interoperabilnych, tworzeniu narzędzi komunikcyjnych między agentami oraz realizacji funkcji adaptacyjnych i koalicyjnych agentów w składzie systemu wieloagentowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sieciowe narzędzia połączenia plarfoemy programowej do Internety (na przykładzie platformy MS.NET)2
T-L-2Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi.2
T-L-3Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów2
T-L-4Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy.2
8
wykłady
T-W-1Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework)2
T-W-2Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych2
T-W-3Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych2
T-W-4Techniki i języki komunikacji między agentami w systemach wieloagentowych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Wykonanie zadań laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Znajomośc z literaturą5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przedstawienie wyników badań wykładowcewi i zalilczenie6
33
wykłady
A-W-1Uczęszczanie wykładów8
A-W-2Znajomość ze źródłami literackimi6
A-W-3Konsultacje z przedmiotu1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
22

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, badania naukowe z indywidualnych tematów proponowanych przez wykładowcę, konsultacje z przedmiotu, oraz samodzielna znajomość literatury, proponowanej z danego przedmiotu przez wykładowcę.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi na egzaminie, jakośc wykonanai zadań laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_W01
Wiedza zasad budowy i wykorzystania modelu platformy programowej, w ramach której będą działali agenci.
I_2A_W04T2A_W04, T2A_W07C-1T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_U01
Umiejętności tworzenia modelów agentów wyspecjalizowanych i implementacja programowa tych modelów w składzie systemu wieloagentowego.
I_2A_U03T2A_U02, T2A_U03C-1T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-W-1, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_K01
Wyjawia świadomośc odpowiedzialności za kierowany zespół programistów oraz za wyniki realizacji projektów zespołowych.
I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04C-1T-W-2, T-W-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-3, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_W01
Wiedza zasad budowy i wykorzystania modelu platformy programowej, w ramach której będą działali agenci.
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia wystarczającą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, pewną wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
4,0Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
4,5Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia pewną kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
5,0Student wyjawia bardzo dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, bardzo dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia bardzo dobrą kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_U01
Umiejętności tworzenia modelów agentów wyspecjalizowanych i implementacja programowa tych modelów w składzie systemu wieloagentowego.
2,0Student nie posiada umiejętności przewidywane w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabe umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe
3,5Student wyjawia pewne umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia pewne umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe.
4,0Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia pewne zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień.
5,0Student wyjawia bardzo dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia bardzo dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia bardzo dobrą zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_K01
Wyjawia świadomośc odpowiedzialności za kierowany zespół programistów oraz za wyniki realizacji projektów zespołowych.
2,0Student nie posiada kompetencji społecznych i personalnych przewidywanych w danym dokumencie.
3,0Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia pewną świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej oraz odpowiedzialności za wyniki realizacji projektów zespołowych.
3,5Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
4,0Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia pewne zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
4,5Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
5,0Student posiada bardzo dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia bardzo dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych, jak również kreatywność w realizacji projektów zespołowych.

Literatura podstawowa

  1. Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
  2. Michael Wooldridge, MultiAgent Systems, John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mathias Klusch (Ed.), Intelligent Information Agents. Agent-Based Information Discovery and Management on the Internet, Springer, Berlin, 1999
  2. S. Russell and P. Norvig, Artificial Intelligence. A Modern Approach, Prentice-Hall, USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sieciowe narzędzia połączenia plarfoemy programowej do Internety (na przykładzie platformy MS.NET)2
T-L-2Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi.2
T-L-3Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów2
T-L-4Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework)2
T-W-2Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych2
T-W-3Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych2
T-W-4Techniki i języki komunikacji między agentami w systemach wieloagentowych2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Wykonanie zadań laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Znajomośc z literaturą5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przedstawienie wyników badań wykładowcewi i zalilczenie6
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczęszczanie wykładów8
A-W-2Znajomość ze źródłami literackimi6
A-W-3Konsultacje z przedmiotu1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_W01Wiedza zasad budowy i wykorzystania modelu platformy programowej, w ramach której będą działali agenci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczanie studentów podstawom tworzenia i realizacji architektury systemu wieloagentowego, realizacji różnych typów agentów jako obiektów interoperabilnych, tworzeniu narzędzi komunikcyjnych między agentami oraz realizacji funkcji adaptacyjnych i koalicyjnych agentów w składzie systemu wieloagentowego.
Treści programoweT-L-1Sieciowe narzędzia połączenia plarfoemy programowej do Internety (na przykładzie platformy MS.NET)
T-W-1Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework)
T-W-3Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych
T-W-4Techniki i języki komunikacji między agentami w systemach wieloagentowych
T-L-4Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy.
T-L-2Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi.
T-L-3Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów
T-W-2Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, badania naukowe z indywidualnych tematów proponowanych przez wykładowcę, konsultacje z przedmiotu, oraz samodzielna znajomość literatury, proponowanej z danego przedmiotu przez wykładowcę.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi na egzaminie, jakośc wykonanai zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia wystarczającą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, pewną wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
4,0Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, ale nie wyjawia kreatywności w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
4,5Student wyjawia dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia pewną kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
5,0Student wyjawia bardzo dobrą znajomość z podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, bardzo dobrą wiedzę w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe, wyjawia bardzo dobrą kreatywność w rozwiązaniach konkretnyvch zagadnień powiażanych z realizacją i zastosowaniem platform systemów wieloagentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_U01Umiejętności tworzenia modelów agentów wyspecjalizowanych i implementacja programowa tych modelów w składzie systemu wieloagentowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczanie studentów podstawom tworzenia i realizacji architektury systemu wieloagentowego, realizacji różnych typów agentów jako obiektów interoperabilnych, tworzeniu narzędzi komunikcyjnych między agentami oraz realizacji funkcji adaptacyjnych i koalicyjnych agentów w składzie systemu wieloagentowego.
Treści programoweT-L-3Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów
T-W-2Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych
T-W-3Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych
T-L-2Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi.
T-W-4Techniki i języki komunikacji między agentami w systemach wieloagentowych
T-L-1Sieciowe narzędzia połączenia plarfoemy programowej do Internety (na przykładzie platformy MS.NET)
T-W-1Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework)
T-L-4Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, badania naukowe z indywidualnych tematów proponowanych przez wykładowcę, konsultacje z przedmiotu, oraz samodzielna znajomość literatury, proponowanej z danego przedmiotu przez wykładowcę.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi na egzaminie, jakośc wykonanai zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przewidywane w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, ale wyjawia słabe umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe
3,5Student wyjawia pewne umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia pewne umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe.
4,0Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia pewne zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień.
5,0Student wyjawia bardzo dobre umiejętności z zastosowania podstaw teoretycznych tworzenia i wykorzystania platform wieloagentowych w rozwiązaniach zagadnień praktycznych, jak również wyjawia bardzo dobre umiejętności w ocenie tych czy innych platform wieloagentowych, różnych typów modeli agentów, zastosowaniach systemów wieloagentowych, oraz specyficznych cech języków programowania, za pomocą których tworzy się systemy wieloagentowe. Wyjawia bardzo dobrą zdolność do poszukiwania rozwiązań kreatywnych niestandardowych zagadnień.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_K01Wyjawia świadomośc odpowiedzialności za kierowany zespół programistów oraz za wyniki realizacji projektów zespołowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczanie studentów podstawom tworzenia i realizacji architektury systemu wieloagentowego, realizacji różnych typów agentów jako obiektów interoperabilnych, tworzeniu narzędzi komunikcyjnych między agentami oraz realizacji funkcji adaptacyjnych i koalicyjnych agentów w składzie systemu wieloagentowego.
Treści programoweT-W-2Typy agentów autonomicznych, modele i zasady realizacji systemów wieloagentowych
T-W-1Sieciowe narzędzia programowe do łączenia składników agentów rozproszonych do Internetu (na przykładzie platformy MS.NET Framework)
T-L-4Programowanie w JADE: znajomość z ontologiami i językami kontentu w JADE, łączenie złożonych zadań, interakcja protokołów, uruchomienie JADE z zewnętrznej aplikacji Javy.
T-L-2Badania platformy tworzenia systemów wieloagentowych JADE: kompilacja i uruchomienie kodów, pakiety JADE, znajomość z usługami transportowymi.
T-L-3Techniki tworzenia agentów w JADE: tworzenie agentów, opis zadań dla agentów, realizacja narzędzia do komunikacji agentów, tworzenie interfejsów dla agentów
T-W-4Techniki i języki komunikacji między agentami w systemach wieloagentowych
T-W-3Techniki tworzenia agentów reaktywnych i hybrydowych
T-L-1Sieciowe narzędzia połączenia plarfoemy programowej do Internety (na przykładzie platformy MS.NET)
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, badania naukowe z indywidualnych tematów proponowanych przez wykładowcę, konsultacje z przedmiotu, oraz samodzielna znajomość literatury, proponowanej z danego przedmiotu przez wykładowcę.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi na egzaminie, jakośc wykonanai zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji społecznych i personalnych przewidywanych w danym dokumencie.
3,0Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia pewną świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej oraz odpowiedzialności za wyniki realizacji projektów zespołowych.
3,5Student posiada pewne kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, ale nie wyjawia zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
4,0Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia pewne zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
4,5Student posiada dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych.
5,0Student posiada bardzo dobre kompetencje społeczne i personalne przewidywane w danym dokumencie, wyjawia świadomośc odpowiedzialności za wykonaną pracę, wyjawia bardzo dobre zdolności do pracy zespołowej wymaganej do realizacji projektów zespołowych, jak również kreatywność w realizacji projektów zespołowych.