Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca dyplomowa
Specjalność inteligentne aplikacje komputerowe
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 20,0 ECTS (formy) 20,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praca dyplomowaPD4 0 20,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone poprzednie semestry studiów magisterskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych.
C-2Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe jej wyników.
C-3Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych
C-4Przygotowanie do egzaminu dyplomowego.
C-5Obrona pracy dyplomowej przed komisja wydziałową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praca dyplomowa
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
T-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badan wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.0
T-PD-3Przeprowadzenie badań związanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praca dyplomowa
A-PD-1Udział w konsultacjach indywidualnych z opiekunem pracy15
A-PD-2Przygotowanie pracy magisterskiej.450
A-PD-3Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy.30
A-PD-4Przygotowanie dokumentów niezbędnych w procesu dyplomowania.15
A-PD-5Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.30
540

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej.
M-2Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym.
M-3Konsultacje dotyczące struktury i tresci końcowego opisu wyników pracy dyplomowej.
M-4Metoda podająca-objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-5Metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna.
M-6Metoda praktyczna - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakości przedstawienia wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej.
S-4Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych żródeł danych dotyczących zadanego tematu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_W01
Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiajacych realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i o podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być pracą o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
I_2A_W06, I_2A_W03, I_2A_W02, I_2A_W10, I_2A_W05T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności, podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, posiada tez umiejetność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literatura praz innymi zródłąmi wiedzy i danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków a większych prac informatycznych.
I_2A_U04, I_2A_U03, I_2A_U02, I_2A_U11, I_2A_U10, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U05T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D19/11_K01
Student ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesieni jej poziomu.
I_2A_K05, I_2A_K02, I_2A_K01, I_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_W01
Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiajacych realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i o podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być pracą o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
2,0
3,0Student posiada dostateczna wiedzę i doświadczenie w realizacji większych zadań informatycznych umożliwiającą mu realizację podobnie złożonych zadań w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_U01
Student posiada umiejętność rozwiązywania problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności, podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, posiada tez umiejetność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literatura praz innymi zródłąmi wiedzy i danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków a większych prac informatycznych.
2,0
3,0Student posiada dostateczna umiejetność realizacji inżynierskich zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D19/11_K01
Student ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesieni jej poziomu.
2,0
3,0Student posiada dostateczną świadomość znaczenia informatyki i własnej pracy dla rozwoju gospodarki kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - praca dyplomowa

KODTreść programowaGodziny
T-PD-1PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego.0
T-PD-2Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badan wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania.0
T-PD-3Przeprowadzenie badań związanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej.0
0

Formy aktywności - praca dyplomowa

KODForma aktywnościGodziny
A-PD-1Udział w konsultacjach indywidualnych z opiekunem pracy15
A-PD-2Przygotowanie pracy magisterskiej.450
A-PD-3Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy.30
A-PD-4Przygotowanie dokumentów niezbędnych w procesu dyplomowania.15
A-PD-5Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego.30
540
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_W01Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiajacych realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i o podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być pracą o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
I_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczna wiedzę i doświadczenie w realizacji większych zadań informatycznych umożliwiającą mu realizację podobnie złożonych zadań w firmie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_U01Student posiada umiejętność rozwiązywania problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności, podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, posiada tez umiejetność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literatura praz innymi zródłąmi wiedzy i danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków a większych prac informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
I_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczna umiejetność realizacji inżynierskich zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D19/11_K01Student ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesieni jej poziomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną świadomość znaczenia informatyki i własnej pracy dla rozwoju gospodarki kraju.
3,5
4,0
4,5
5,0