Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami szkoleń, ich prowadzeniem i wpływem na kulturę organizacji oraz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-2Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń,1
T-W-3Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-4Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego,1
T-W-5Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych1
T-W-6Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń2
T-W-7Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd ustwodawstwa8
A-W-3Przegląd fachowej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie przedmioru2
A-W-6Konatakt z prowadzącym3
A-W-7Przygotowanie referatu16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_15_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy a w szczególności obowiązków pracodawcy, organizacji szkoleń i sporządzania szczegółowych programów oraz wymagań dla dokumentacji szkoleniowej
ZBHP_10A_W01, ZBHP_10A_W04C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_15_U01
Umiejętność kwalifikacji pracowników do właściwych grup szkoleniowych, opracowywania planów szkoleń w przedsiębiorstwie, prowadzenia instruktażu ogólnego, opracowywanie projektów programów szczegółowych, organizacji szkoleń i nadzór nad dokumentacją szkoleniową
ZBHP_10A_U02, ZBHP_10A_U03C-2, C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_15_K01
Nadzorowanie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie; współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-2T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_15_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy a w szczególności obowiązków pracodawcy, organizacji szkoleń i sporządzania szczegółowych programów oraz wymagań dla dokumentacji szkoleniowej
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_15_U01
Umiejętność kwalifikacji pracowników do właściwych grup szkoleniowych, opracowywania planów szkoleń w przedsiębiorstwie, prowadzenia instruktażu ogólnego, opracowywanie projektów programów szczegółowych, organizacji szkoleń i nadzór nad dokumentacją szkoleniową
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_15_K01
Nadzorowanie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie; współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Pióro Jan M., Szkolenia bhp - komentarz do rozporządzenia, Oficyna Prawa Polskiego, 2014
  2. Lecyk Krzysztof, Metody szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, Wydawnictwo OS PIP, Wrocław, 2013
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, Dz. U. z dnia 18 sierpnia 2004 r. ze zm., 2004

Literatura dodatkowa

  1. Stadler Stanisław, Cisło Zuzanna, Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, ODDK, 2013
  2. BHP w pracy Zbiór aktów prawnych, Infor, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-2Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń,1
T-W-3Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy1
T-W-4Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego,1
T-W-5Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych1
T-W-6Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń2
T-W-7Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd ustwodawstwa8
A-W-3Przegląd fachowej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie przedmioru2
A-W-6Konatakt z prowadzącym3
A-W-7Przygotowanie referatu16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_15_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy a w szczególności obowiązków pracodawcy, organizacji szkoleń i sporządzania szczegółowych programów oraz wymagań dla dokumentacji szkoleniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
ZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-2Zapozoanie z rodzajami szkoleń, ich prowadzeniem i wpływem na kulturę organizacji oraz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-2Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń,
T-W-4Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego,
T-W-3Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-5Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych
T-W-6Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń
T-W-7Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_15_U01Umiejętność kwalifikacji pracowników do właściwych grup szkoleniowych, opracowywania planów szkoleń w przedsiębiorstwie, prowadzenia instruktażu ogólnego, opracowywanie projektów programów szczegółowych, organizacji szkoleń i nadzór nad dokumentacją szkoleniową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
ZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-2Zapozoanie z rodzajami szkoleń, ich prowadzeniem i wpływem na kulturę organizacji oraz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-2Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń,
T-W-6Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń
T-W-5Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych
T-W-3Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-4Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego,
T-W-7Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_15_K01Nadzorowanie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w przedsiębiorstwie; współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapozoanie z rodzajami szkoleń, ich prowadzeniem i wpływem na kulturę organizacji oraz tworzenia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
Treści programoweT-W-5Częstotliwość i wymiar szkoleń okresowych
T-W-2Podmioty uprawnione do organizacji szkoleń; obowiązki i odpowiedzialność organizatora szkoleń,
T-W-7Odpowiedzialność pracodawcy za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących szkoleń w dziedzinie bhp.
T-W-3Szkolenia wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-1Wymagania przepisów prawa w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
T-W-4Rodzaj wykonywanej pracy a rodzaj i forma szkolenia okresowego,
T-W-6Programy szczegółowe szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; dokumentowanie szkoleń
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Umiejętność posługiwania się wersją demonstracyjną systemu wspomagającego BHP
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.