Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Wypadki przy pracy i choroby zawodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Wypadki przy pracy i choroby zawodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Urbanek <jmyszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 9 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),2
T-A-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,2
T-A-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych2
T-A-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka2
T-A-5składka na ubezpieczenie wypadkowe – zasady różnicowania stopy procentowej1
9
wykłady
T-W-1Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń2
T-W-2Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych2
T-W-3Wypadki w służbie (służby mundurowe) oraz w szczególnych okolicznościach – zasadnicze różnice w postępowaniu i dokumentacji3
T-W-4Wypadki w drodze z i do pracy2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Przegląd literatury25
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury8
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu15
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Wizyta w wybranym przedsiebiorstwie i ocena zagrożeń4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_W01
Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
ZBHP_10A_W01, ZBHP_10A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_U01
Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
ZBHP_10A_U01, ZBHP_10A_U02C-1, C-2T-W-3, T-A-3, T-W-1, T-A-5, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-4M-2, M-1S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_11_K01
Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
ZBHP_10A_K02, ZBHP_10A_K01C-2, C-1T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-A-2M-1, M-2S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_W01
Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_U01
Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_11_K01
Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowska-Piskorska H., Wypadki przy pracy : poradnik pracodawcy i służb bhp : analiza przypadków, kwalifikowanie wyp, ODDK, Gdańsk, 2013
  2. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  3. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, t.j. Dz. U. 2009 nr 167 poz. 1322 ze zm., 2014
  4. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach, Dz.U. 2002 nr 199 poz. 1674 ze zm., 2014

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, Dz. U. 2009 nr 105 poz. 870, 2014
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych, Dz.U. 2009 nr 105 poz. 869, 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, Dz. U. 2004 nr 227 poz. 2298, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),2
T-A-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,2
T-A-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych2
T-A-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka2
T-A-5składka na ubezpieczenie wypadkowe – zasady różnicowania stopy procentowej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń2
T-W-2Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych2
T-W-3Wypadki w służbie (służby mundurowe) oraz w szczególnych okolicznościach – zasadnicze różnice w postępowaniu i dokumentacji3
T-W-4Wypadki w drodze z i do pracy2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach9
A-A-2Przegląd literatury25
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury8
A-W-3Przegląd ustawodawstwa10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu15
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Wizyta w wybranym przedsiebiorstwie i ocena zagrożeń4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_11_W01Słuchacz uzyska wiedzę dotyczącą systemu ubezpieczeń w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych, obowiązków pracodawcy w razie wystąpienia zdarzeń wypadkowych lub chorób zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W01Ma podstawową wiedzę (z dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych) niezbędną do zrozumienia pozatechnicznych uwarunkowań w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy
ZBHP_10A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy wypadków przy oraz postępowania w przypadku chorób zawodowych, w zakresie oceny zagrożeń pożarowych, postępowania w przypadku pożaru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i działań ratowniczo-gaśniczych, zna technologie inżynierskie związane z technicznymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy wiedzę w zakresie ochrony przed hałasem, wentylacji lub w zakresie np. poprawy higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
Treści programoweT-W-2Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-W-4Wypadki w drodze z i do pracy
T-A-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
T-W-3Wypadki w służbie (służby mundurowe) oraz w szczególnych okolicznościach – zasadnicze różnice w postępowaniu i dokumentacji
T-A-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-W-1Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_11_U01Umiejętności: ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, kwalifikacja prawna wypadków, sporządzanie dokumentacji wypadku, opracowywanie analizy wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych, prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przepisami prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
ZBHP_10A_U02Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia, potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczno-statystyczne, a także symulacje komputerowe do kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z uwzględnieniem ergonomii potrafi dokonać analizy ryzyka zawodowego z uwzględnieniem wybranych metod, potrafi posłużyć się właściwie dobranymi programami komputerowymi do prowadzenia dokumentacji BHP, w tym zakresie analizy ryzyka zawodowego
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
Treści programoweT-W-3Wypadki w służbie (służby mundurowe) oraz w szczególnych okolicznościach – zasadnicze różnice w postępowaniu i dokumentacji
T-A-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych
T-W-1Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
T-A-5składka na ubezpieczenie wypadkowe – zasady różnicowania stopy procentowej
T-W-4Wypadki w drodze z i do pracy
T-A-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
T-W-2Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-A-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-A-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Zajęcia praktyczne wizyta w wybranej firmie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_11_K01Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
ZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapozoanie z rodzajami i sosobem postępowania a także ograniczania wypadków celem doskonalenia systemu BHP
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-A-4Annaliza wypadków; analiza przyczyn, wskaźniki wypadkowości, programy poprawy warunków pracy, profilaktyka
T-W-2Elementy definicji wypadku przy pracy jako podstawa kwalifikacji prawnej zdarzeń wypadkowych
T-W-3Wypadki w służbie (służby mundurowe) oraz w szczególnych okolicznościach – zasadnicze różnice w postępowaniu i dokumentacji
T-W-1Regulacje ustawowe dotyczące wypadków przy pracy i chorób zawodowych; system ubezpieczeń i świadczeń
T-A-5składka na ubezpieczenie wypadkowe – zasady różnicowania stopy procentowej
T-A-1Obowiązki dotyczące statystyki wypadkowej (Z-KW), rejestrowania wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz sprawozdawczości (IWA),
T-A-3Wykaz chorób zawodowych, dane o zapadalności, charakterystyka wybranych grup chorób oraz grup narażonych
T-W-4Wypadki w drodze z i do pracy
T-A-2Choroby zawodowe – obowiązki pracodawcy, postępowanie organów PIS i służby zdrowia,
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Egazmin końcowy - pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.