Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bazami danych - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bazami danych - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-W-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych4
T-W-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-W-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-W-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-W-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-W-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-W-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji4
T-W-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-W-3Czytanie zalecanej literatury.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O5/1_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Z_1A_W07, Z_1A_W11S1A_W06, S1A_W07C-1, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O5/1_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Z_1A_U11, Z_1A_U17, Z_1A_U18S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O5/1_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O5/1_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.

Literatura podstawowa

  1. T. Connolly, C. Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004, t. 1 i 2
  2. Richard Stones, Neil Matthew, Bazy Danych i MySQL, Helion, Gliwice, 2001
  3. Arkadiusz Jakubowski, Podstawy SQL, Helion, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ben Forta, Poznaj SQL w 10 minut, Intersoftland, Warszawa, 2000
  2. Ewa Łuszczyk, Microsoft SQL Server 2005 od środka: Zapytania w języku T-SQL, APN Promise, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-W-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych4
T-W-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-W-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-W-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-W-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-W-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-W-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji4
T-W-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć15
A-W-3Czytanie zalecanej literatury.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O5/1_W01Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-W-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-W-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-W-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-W-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
T-W-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
T-W-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O5/1_U01Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U18posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-W-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
T-W-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-W-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.