Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.2
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII2
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM2
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);2
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów7
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Udział w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/6_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W11, Z_1A_W07S1A_W06, S1A_W07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/6_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Z_1A_U04, Z_1A_U11, Z_1A_U17S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-2T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/6_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/6_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 1. Zintegrowane systemy transakcyjne., MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 2. Systemy Business Intelligence, MIKOM, Warszawa, 2010
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Lech P., Zintegrowane Systemy Zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrożenie., Difin, Warszawa, 2003
  3. Klonowski Z. J., Systemy Informatyczne Zarządzania Przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.2
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII2
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM2
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);2
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów7
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów13
A-W-3Udział w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/6_W01Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-5Systemy informatyczne klasy ERP
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/6_U01Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U17wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.