Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą w organizacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Z_1A_W07, Z_1A_W11S1A_W06, S1A_W07C-1T-A-1, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-4, S-1, S-5
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Z_1A_W02, Z_1A_W13, Z_1A_W11S1A_W02, S1A_W07, S1A_W08C-1T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-4, S-2
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W13, Z_1A_W07S1A_W06, S1A_W08C-1T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-4, S-3, S-1, S-5, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U03, Z_1A_U09S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-3, M-4S-4, S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002
  2. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji: jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa, 2000
  3. Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2005
  2. Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, 1998
  3. Fazlagić, J., Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, OnePress, Gliwice, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-W-4Organizacja ucząca się.
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-W-3Wiedza a innowacje.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-W-4Organizacja ucząca się.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0