Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana rachunkowość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana rachunkowość finansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw rachunkowści i ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych10
T-A-2Kolokwium2
T-A-3Inwestycje krótkoterminowe, rozrachunki i roszczenia5
T-A-4Aktywa trwałe, leasing6
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe5
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy4
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych6
T-W-3Inwestycje krótkoterminowe5
T-W-4Rozrachunki i roszczenia5
T-W-5Aktywa trwałe6
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań30
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W09S2A_W01, S2A_W03, S2A_W07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/1_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
E_2A_U01, E_2A_U05, E_2A_U06S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/1_K01
Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
E_2A_K02, E_2A_K03S2A_K02, S2A_K03C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-4M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/1_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
2,0Student nie ma rozszerzonej wiedzy z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60%
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70%
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80%
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90%
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/1_U01
Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
2,0Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60%
3,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70%
4,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80%
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90%
5,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/1_K01
Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzać ocenę wyników i wskazywać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. ., Ustwa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. Nr 121 poz. 591 z pozn. zm., 2011
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, LexisNexis, Warszawa, 2011, Wydanie 5
  3. Czubakowska K. (red.), Rachunkowość według prawa bilansowego, C.H. Beck, Warszawa, 2009, Wyd. 1
  4. Martyniuk T., Makowska D., Zaawansowana rachunkowość finansowa, PWE, Warszawa, 2010
  5. Sawicki K. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według polskiego prawa bilansowego oraz Dyrektyw UE i MSR/MSSF, część I, Ekspert, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Winiarska K., Zaawansowana rachunkowość finansowa. Przykłady. Zadania. Testy, C.H. Beck, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych10
T-A-2Kolokwium2
T-A-3Inwestycje krótkoterminowe, rozrachunki i roszczenia5
T-A-4Aktywa trwałe, leasing6
T-A-5Rozliczenia międzyokresowe5
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy4
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych6
T-W-3Inwestycje krótkoterminowe5
T-W-4Rozrachunki i roszczenia5
T-W-5Aktywa trwałe6
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań30
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/1_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-W-3Inwestycje krótkoterminowe
T-W-4Rozrachunki i roszczenia
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych
T-W-1Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy
T-A-1Obrót materiałowy, towarowy, produktów gotowych
T-A-3Inwestycje krótkoterminowe, rozrachunki i roszczenia
T-A-4Aktywa trwałe, leasing
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma rozszerzonej wiedzy z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60%
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70%
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80%
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90%
5,0Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunków i roszczeń, aktywów trwałych, leasingu oraz rozliczeń międzyokresowych. Posiada wiedzę pozwalającą uzasadnić przyjęte rozwiązania do kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/1_U01Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-W-3Inwestycje krótkoterminowe
T-W-4Rozrachunki i roszczenia
T-W-5Aktywa trwałe
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych
T-W-1Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada pogłębionych umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych
3,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 60%
3,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 70%
4,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 80%
4,5Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 90%
5,0Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie ujmowania w księgach rachunkowych szczegółowych operacji gospodarczych, w tym dotyczących obrotu materiałami, towarami, produktami, ewidencji aktywów pieniężny, rozrachunów i roszczeń, aktywów trwałych oraz rozliczeń międzyokresowych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/1_K01Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości, zapoznanie ze szczegółowymi zagadnieniami z zakresu rachunkowości finansowej; poznanie treści dotyczących dokumentowania i ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, posługiwanie się terminologią z zakresu rachunkowości
C-2Ukształtowanie pogłębionych umiejętności ewidencji operacji gospodarczych, analizy i oceny zjawisk społeczno-gospodarczych, obliczania wielkości amortyzacji, podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, ustalania wysokości poniesionych kosztów, ustalanie i podział wyniku finansowego; rzetelność i dokładność przeprowadzanych obliczeń, zapisów księgowych i analiz, umiejętność interpretacji danych liczbowych i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-W-3Inwestycje krótkoterminowe
T-W-4Rozrachunki i roszczenia
T-W-6Rozliczenia międzyokresowe
T-W-2Ogólne zasady ewidencji zakupu i sprzedaży materiałów, towarów, produktów gotowych
T-W-1Organizacja rachunkowości przedsiębiorcy
T-A-4Aktywa trwałe, leasing
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć
3,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzać ocenę wyników i wskazywać inne możliwości