Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Rachunkowość projektów Unii Europejskiej - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość projektów Unii Europejskiej - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości, technik ewidencji informacji, podstawowych kategorii ekonomicznych, podstaw organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw, podstaw prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do rozliczania projektów z udziałem funduszy europejskich w perspektywie finansowej 2014 - 2020. Omówienie roli głównych księgowych i kierowników jednostek w organizacji rachunkowości funduszy unijnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procedura pozyskiwania środków UE do finansowania projektów1
T-A-2Opis i struktura wybranego projektu1
T-A-3Analiza regulacji prawnych i procedur obowiązujących w projekcie2
T-A-4Procedury dokumentowania wydatków objętych projektem1
T-A-5Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE1
T-A-6Ewidencja księgowa projektów1
T-A-7Sprawozdawczość projektu współfinansowanego ze środków UE1
T-A-8Audyt projektów unijnych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O23_W01
Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
E_2A_W04, E_2A_W09, E_2A_W11, E_2A_W13, E_2A_W14, E_2A_W15S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O23_U01
Opracowanie zasad polityki rachunkowości jednostki na potrzeby rozliczania projektów UE.
E_2A_U09, E_2A_U12, E_2A_U15, E_2A_U19, E_2A_U20S2A_U01, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O23_K02
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
E_2A_K05, E_2A_K07, E_2A_K10S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O23_W01
Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
2,0Student nie zna zasad rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,0Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,5Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
4,0Student dobrze zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy.
5,0Student łączy wiedzę z rachunkowości z regulacjami w zakresie zarządzania projektami unijnymi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O23_U01
Opracowanie zasad polityki rachunkowości jednostki na potrzeby rozliczania projektów UE.
2,0Student nie potrafi stosować zasad polityki bilansowej w praktyce.
3,0Student potrafi prowadzić dokumentację finansową dotyczącą rozliczania projektów unijnych.
3,5Student potrafi rozliczać wykorzystanie środków uzyskanych z dotacji w różnych programach operacyjnych.
4,0Student prowadzi wybrane księgi rachunkowe dotyczące rozliczania projektów unijnych.
4,5Student samodzielnie prowadzi wybrane księgi rachunkowe dotyczące rozliczania projektów unijnych oraz sporządza sprawozdanie finansowe z tego zakresu.
5,0Student umiejętnie dekretuje i księguje typow operacje gospodarcze związane z rozliczaniem środków unijnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O23_K02
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Gajos B., Polityka rachunkowości projektów dofinansowanych z UE, C.H. Beck, Warszawa, 2007
  2. Piszczyk A., Audyt środków unijnych, PWE, Warszawa, 2007
  3. Kozłowska H., Kozłowski T., Środki unijne i inne formy pomocy państwa – w rachunkowości, sprawozdawczości i podatkach, SKwP, Warszawa, 2007
  4. Wojdylak-Sputkowska Z., Sputkowski A., Audyt projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, ODDK, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych, Dz. U. Nr 157, poz. 1240, 2009
  2. 2. Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości, Dz. U. Nr 152, poz. 1223, po zm., 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procedura pozyskiwania środków UE do finansowania projektów1
T-A-2Opis i struktura wybranego projektu1
T-A-3Analiza regulacji prawnych i procedur obowiązujących w projekcie2
T-A-4Procedury dokumentowania wydatków objętych projektem1
T-A-5Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE1
T-A-6Ewidencja księgowa projektów1
T-A-7Sprawozdawczość projektu współfinansowanego ze środków UE1
T-A-8Audyt projektów unijnych1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie literatury11
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O23_W01Poznanie podstawowych założeń realizacji oraz zasad rozliczania projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do rozliczania projektów z udziałem funduszy europejskich w perspektywie finansowej 2014 - 2020. Omówienie roli głównych księgowych i kierowników jednostek w organizacji rachunkowości funduszy unijnych.
Treści programoweT-A-1Procedura pozyskiwania środków UE do finansowania projektów
T-A-2Opis i struktura wybranego projektu
T-A-3Analiza regulacji prawnych i procedur obowiązujących w projekcie
T-A-4Procedury dokumentowania wydatków objętych projektem
T-A-5Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE
T-A-6Ewidencja księgowa projektów
T-A-7Sprawozdawczość projektu współfinansowanego ze środków UE
T-A-8Audyt projektów unijnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,0Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
3,5Student zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
4,0Student dobrze zna zasady rachunkowości w wybranych jednostkach, funkcjonowanie kont bilansowych i wynikowych oraz dokumentację operacji gospodarczych wynikających z realizji projektów unijnych.
4,5Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy.
5,0Student łączy wiedzę z rachunkowości z regulacjami w zakresie zarządzania projektami unijnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O23_U01Opracowanie zasad polityki rachunkowości jednostki na potrzeby rozliczania projektów UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
E_2A_U19Wyjaśnia złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do rozliczania projektów z udziałem funduszy europejskich w perspektywie finansowej 2014 - 2020. Omówienie roli głównych księgowych i kierowników jednostek w organizacji rachunkowości funduszy unijnych.
Treści programoweT-A-1Procedura pozyskiwania środków UE do finansowania projektów
T-A-2Opis i struktura wybranego projektu
T-A-3Analiza regulacji prawnych i procedur obowiązujących w projekcie
T-A-4Procedury dokumentowania wydatków objętych projektem
T-A-5Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE
T-A-6Ewidencja księgowa projektów
T-A-7Sprawozdawczość projektu współfinansowanego ze środków UE
T-A-8Audyt projektów unijnych
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować zasad polityki bilansowej w praktyce.
3,0Student potrafi prowadzić dokumentację finansową dotyczącą rozliczania projektów unijnych.
3,5Student potrafi rozliczać wykorzystanie środków uzyskanych z dotacji w różnych programach operacyjnych.
4,0Student prowadzi wybrane księgi rachunkowe dotyczące rozliczania projektów unijnych.
4,5Student samodzielnie prowadzi wybrane księgi rachunkowe dotyczące rozliczania projektów unijnych oraz sporządza sprawozdanie finansowe z tego zakresu.
5,0Student umiejętnie dekretuje i księguje typow operacje gospodarcze związane z rozliczaniem środków unijnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O23_K02Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności
E_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_2A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do rozliczania projektów z udziałem funduszy europejskich w perspektywie finansowej 2014 - 2020. Omówienie roli głównych księgowych i kierowników jednostek w organizacji rachunkowości funduszy unijnych.
Treści programoweT-A-3Analiza regulacji prawnych i procedur obowiązujących w projekcie
T-A-4Procedury dokumentowania wydatków objętych projektem
T-A-5Polityka rachunkowości jednostki w kontekście realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE
T-A-6Ewidencja księgowa projektów
T-A-7Sprawozdawczość projektu współfinansowanego ze środków UE
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości