Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna kontrola jakości - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych ze statystyki matematycznej, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statgraphic i Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować wgrupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.1
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej3
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej3
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury16
A-L-3Opracowanie referatów20
A-L-4Uczestnictwo w laboratoriach9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej
E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i usługach
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U18S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1
E_2A_O6_U02
Student potrafii zarządzać zmiennością procesów przemysłowych i usług
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U07, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U14, E_2A_U18, E_2A_U20S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K08, E_2A_K09S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów
4,0dodatkowo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów
4,5rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s)
3,5potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0dodatkowo potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych, ale niewystarczająco potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i usługach
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera,
3,5potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera, ale niewystarczająco potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0dodatkowo potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,5potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczająco potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości
E_2A_O6_U02
Student potrafii zarządzać zmiennością procesów przemysłowych i usług
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie,
3,5potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania tą zmiennością
4,0dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie,
4,5dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi zaprojektować sposób użycia tych metod.
5,0potrafi zaprojektować sposób użycia metod dla zarządzania zmiennością w danym procesie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Steczkowski J., Reprezentacyjne badania jakości wyrobów, kontrola odbiorcza, Platan, Kraków, 1993
  2. Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością, Omnitech Press, Warszawa, 1996
  3. Giera K., Werpachowski W., Księga jakości, MCNEMT, Radom, 1994
  4. Iwaszkiewicz A., Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1998
  2. Konarzewska-Gubała E, Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  3. ISO standards Handbook, Statistical methods for quality control vol. I, ISO, Geneve, 1995
  4. Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
  5. Myszewski M., Zarządzanie zmiennością, ORGMASZ, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.1
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej3
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej3
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury16
A-L-3Opracowanie referatów20
A-L-4Uczestnictwo w laboratoriach9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_W01Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług
Treści programoweT-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów
Metody nauczaniaM-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów
4,0dodatkowo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów
4,5rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ
Treści programoweT-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej
Metody nauczaniaM-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s)
3,5potrafi skonstruować kontrole odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0dodatkowo potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5potrafi skonstruować kontrole odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych, ale niewystarczająco potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi przeprowadzić doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_U01Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych i usługach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ
Treści programoweT-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów
Metody nauczaniaM-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera,
3,5potrafi zbadać rozkład cechy, zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) , przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania kontroli odbiorczej przy zastosowaniu komputera, ale niewystarczająco potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0dodatkowo potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,5potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczająco potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości
5,0potrafi wykonać obliczenia na komputerze dla potrzeb przeprowadzenia doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_U02Student potrafii zarządzać zmiennością procesów przemysłowych i usług
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ
Treści programoweT-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów
Metody nauczaniaM-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie,
3,5potrafi określić co jest przyczyną zmienności w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania tą zmiennością
4,0dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie,
4,5dodatkowo potrafi wskazać jakie metody można użyć dla zarządzania zmiennością w danym procesie, ale niewystarczająco potrafi zaprojektować sposób użycia tych metod.
5,0potrafi zaprojektować sposób użycia metod dla zarządzania zmiennością w danym procesie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_K01Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy ze stosowania SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów przemysłowych i usług
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programów: Statgraphic, Statistica, arkusz kalkulacyjny dla celów stosowania SKJ
Treści programoweT-L-1Pogłębienie wiedzy na temat rozkładów: Hipergeometrycznego, Poissona, Normalnego.
T-L-2Matematyczne metody wyliczania parametrów schematów kontroli odbiorczej
T-L-3Metody kontroli procesów przy użyciu statystyki matematycznej
T-L-4Metody przeprowadzania doświadczeń w uzyskiwaniu jakości produktów i procesów
Metody nauczaniaM-1Referaty z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z referatem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat na wskazane zagadnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.