Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka gospodarczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena ryzyka gospodarczego
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 6 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL5 6 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych w tym z rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki matematycznej, ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statgraphic i Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować wgrupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
C-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia2
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)2
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka1
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)1
6
wykłady
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka1
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie1
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)1
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)1
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.1
T-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie referatów8
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia egzaminu1
A-W-2Opracowywanie wzorów1
A-W-3Czytanie literatury6
A-W-4Uczestnictwo w wykładach6
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_W11, E_1A_W12, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_D1/8_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
E_1A_W11, E_1A_W12, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U18, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_D1/8_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U18, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/8_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_1A_K09, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości,
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
E_1A_D1/8_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem,
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_U01
Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka,
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka,
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
E_1A_D1/8_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka,
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem,
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi dodatkowo wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/8_K01
Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
  2. Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
  3. Mruka H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa, 2003
  4. Trzpiot G., Wybrane modele oceny ryzyka Podejście nieklasyczne, PWE, Warszawa, 2008
  5. Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
  6. Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  7. Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  8. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia2
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)2
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka1
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka1
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie1
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)1
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)1
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.1
T-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie referatów8
A-L-2Uczestnictwo w laboratoriach6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia egzaminu1
A-W-2Opracowywanie wzorów1
A-W-3Czytanie literatury6
A-W-4Uczestnictwo w wykładach6
A-W-5Uczestnictwo w zaliczeniu wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/8_W01Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka
3,5potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości
4,0wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości,
4,5wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
5,0wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/8_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,
3,5Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem
4,0Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem,
4,5Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/8_U01Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka,
3,5Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować
4,0Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka,
4,5Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem
5,0Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/8_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności na ocenę dostateczną
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka,
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem
4,0Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem,
4,5Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
5,0Student potrafi dodatkowo wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/8_K01Student opracował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych i komputerów.
C-1Projektowanie i przeprowadzanie badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-W-4Mierzenie ryzyka (Istota ryzyka. Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-W-1Ryzyko w działalności gospodarczej - pojecie ryzyka (niepewność a ryzyko) źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka
T-W-3koncepcja Risk Management; Definicje ryzyka i jego taksonomia, TYPY RYZYKA EKONOMICZNEGO I GOSPODARCZEGO (niepewność i ryzyko sytuacji rynkowych, Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia)
T-W-5Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka.
T-W-2postępowanie z ryzykiem w procesie podejmowania decyzji koszty ryzyka w przedsiębiorstwie
T-L-2Mierzenie ryzyka ( Metody analizy i oceny ryzyka. Systemy wspomagające analizę ryzyka)
T-L-4Zarządzanie ryzykiem (rozpoznanie, ocenę i sterowanie ryzykiem oraz kontrolę podjętych działań)
T-L-3Kontrola nad ryzykiem monitorowanie ryzyka
T-L-1Zagadnienia analizy i oceny ryzyka realizacji złożonego przedsięwzięcia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prezentacja referatów na zadane tematy przygotowanych przez studentów
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci odpowiedzi ustnych na trzy wylosowane z wcześniej podanych pytań zakresu tematyki poruszanej na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w postaci oceny za przedstawiony referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.