Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Kontrola zarządcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Kontrola zarządcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, ekonomika przedsiębiorstw, mikroekonomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.1
T-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.2
T-W-3Budowa systemu kontroli zarządczej (procedury kontroli zarządczej).2
T-W-4Cele kontroli zarządczej.1
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury28
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów25
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu30
91

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_W01
Student zna istotę, zakres i regulacje prawne w zakresie kontroli zarządczej.
AW_10A_W01, AW_10A_W02, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-1
AW_10A_WEk/PD/A8_W02
Student zna metody i obszary stosowania kontroli zarządczej.
AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W02, AW_10A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_U01
Student potrafi formułować cele kontroli zarządczej, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli zarządczej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli zarządczej. Student potrafi analizować obieg dokumentacji źródłowej w badanej jednostce. Student zna sposób organizacji kontroli zarządczej i potrafi przeprowadzić kontrolę zarządczą w jednostce.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_W01
Student zna istotę, zakres i regulacje prawne w zakresie kontroli zarządczej.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
AW_10A_WEk/PD/A8_W02
Student zna metody i obszary stosowania kontroli zarządczej.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_U01
Student potrafi formułować cele kontroli zarządczej, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli zarządczej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli zarządczej. Student potrafi analizować obieg dokumentacji źródłowej w badanej jednostce. Student zna sposób organizacji kontroli zarządczej i potrafi przeprowadzić kontrolę zarządczą w jednostce.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A8_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Standardy kontroli zarządczej (Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, Dz. Urz. MF nr 15, poz. 84)., 2009
  2. Winiarska K, Kontrola finansowo – księgowa, ODDK, Gdańsk, 1996
  3. Zarządzanie Ryzykiem Korporacyjnym – Zintegrowana Struktura Ramowa – COSO II. PIKW 2007, 2007
  4. Kuc B. R, Kontrola menedżerska. Przełamywanie barier, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa, 2001
  5. Hołda A., Pociecha J., Rewizja finansowa, AE, Kraków, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.1
T-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.2
T-W-3Budowa systemu kontroli zarządczej (procedury kontroli zarządczej).2
T-W-4Cele kontroli zarządczej.1
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Przegląd literatury28
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów25
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu30
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A8_W01Student zna istotę, zakres i regulacje prawne w zakresie kontroli zarządczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-3Budowa systemu kontroli zarządczej (procedury kontroli zarządczej).
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
T-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.
T-W-4Cele kontroli zarządczej.
T-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające - pogadanka.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A8_W02Student zna metody i obszary stosowania kontroli zarządczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-4Cele kontroli zarządczej.
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
T-W-3Budowa systemu kontroli zarządczej (procedury kontroli zarządczej).
T-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.
T-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody podające - pogadanka.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A8_U01Student potrafi formułować cele kontroli zarządczej, identyfikować ryzyko oraz stosować metody kontroli zarządczej i sporządzać dokumentację dotyczącą kontroli zarządczej. Student potrafi analizować obieg dokumentacji źródłowej w badanej jednostce. Student zna sposób organizacji kontroli zarządczej i potrafi przeprowadzić kontrolę zarządczą w jednostce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
T-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.
T-W-4Cele kontroli zarządczej.
T-W-3Budowa systemu kontroli zarządczej (procedury kontroli zarządczej).
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające - pogadanka.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A8_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-2Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych.
T-W-4Cele kontroli zarządczej.
T-W-1Pojęcie kontroli i kontroli zarządczej.
T-W-5Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.