Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Plastyka - rzeźba:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - rzeźba
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie programu z rzeźby z I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1rozwijanie umiejętnosci percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy rekreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem, itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie modelowania, makietowania. Dobor i łączenie różnych materiałów. Budowanie synergicznych form z płaszczyzn z zastosowanie negatywu i pozytywu wybranego profilu (kształtu). a. temat zadania - synergia zjawisk. - wyobrqażenie, metafora, skojarzenie. Posługiwanie się elementami fizycznymi i iluzyjnymi, np. negatyw - pozytyw, poszukiwanie własnych środków wyrazu. Do wyboru: - portert, - rytm, - deszcz45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia stacjonarne, ćwiczenia, indywidualne korekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: oryginalność, oddanie pracy w terminie, uczestniczenie w korektach, zaangażowanie w pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B04_W01
zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Wz_2A_W07A2_W12C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B04_U01
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
Wz_2A_U01A2_U11C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B04_K01
przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Wz_2A_K04A2_K04C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B04_W01
zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
2,0
3,0Umie formułować idee artystyczne. Orientuje się w środkach ekspresji. Twórczo realizuje przedstawione zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B04_U01
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
2,0
3,0Umie korzystać z warsztatu rzeźbiarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B04_K01
przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
2,0
3,0W stopniu podstawowym przyswaja informacje i realizuje założone wymagania. Rozwija twórcze myślanie. Posługuje się intuicją. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba Współczesna, 2007
  2. Tony Richardson, Nikos Stangos, KIERUNKI I TENDENCJE SZTUKI NOWOCZESNEJ, 2007
  3. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
  4. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. katalogi, foldery, albumy, filmy, Literatura o sztuce ogolnodostępna, 2011
  2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
  3. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie modelowania, makietowania. Dobor i łączenie różnych materiałów. Budowanie synergicznych form z płaszczyzn z zastosowanie negatywu i pozytywu wybranego profilu (kształtu). a. temat zadania - synergia zjawisk. - wyobrqażenie, metafora, skojarzenie. Posługiwanie się elementami fizycznymi i iluzyjnymi, np. negatyw - pozytyw, poszukiwanie własnych środków wyrazu. Do wyboru: - portert, - rytm, - deszcz45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B04_W01zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_W12zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1rozwijanie umiejętnosci percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy rekreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem, itp.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie modelowania, makietowania. Dobor i łączenie różnych materiałów. Budowanie synergicznych form z płaszczyzn z zastosowanie negatywu i pozytywu wybranego profilu (kształtu). a. temat zadania - synergia zjawisk. - wyobrqażenie, metafora, skojarzenie. Posługiwanie się elementami fizycznymi i iluzyjnymi, np. negatyw - pozytyw, poszukiwanie własnych środków wyrazu. Do wyboru: - portert, - rytm, - deszcz
Metody nauczaniaM-1zajęcia stacjonarne, ćwiczenia, indywidualne korekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: oryginalność, oddanie pracy w terminie, uczestniczenie w korektach, zaangażowanie w pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie formułować idee artystyczne. Orientuje się w środkach ekspresji. Twórczo realizuje przedstawione zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B04_U01posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U01posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i proponowanie własnych koncepcji projektowych w obszarze wzornictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_U11posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
Cel przedmiotuC-1rozwijanie umiejętnosci percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy rekreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem, itp.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie modelowania, makietowania. Dobor i łączenie różnych materiałów. Budowanie synergicznych form z płaszczyzn z zastosowanie negatywu i pozytywu wybranego profilu (kształtu). a. temat zadania - synergia zjawisk. - wyobrqażenie, metafora, skojarzenie. Posługiwanie się elementami fizycznymi i iluzyjnymi, np. negatyw - pozytyw, poszukiwanie własnych środków wyrazu. Do wyboru: - portert, - rytm, - deszcz
Metody nauczaniaM-1zajęcia stacjonarne, ćwiczenia, indywidualne korekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: oryginalność, oddanie pracy w terminie, uczestniczenie w korektach, zaangażowanie w pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie korzystać z warsztatu rzeźbiarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B04_K01przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA2_K04posiada umiejętność krytycznej oceny
Cel przedmiotuC-1rozwijanie umiejętnosci percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy rekreacyjnej, pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem, itp.
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie modelowania, makietowania. Dobor i łączenie różnych materiałów. Budowanie synergicznych form z płaszczyzn z zastosowanie negatywu i pozytywu wybranego profilu (kształtu). a. temat zadania - synergia zjawisk. - wyobrqażenie, metafora, skojarzenie. Posługiwanie się elementami fizycznymi i iluzyjnymi, np. negatyw - pozytyw, poszukiwanie własnych środków wyrazu. Do wyboru: - portert, - rytm, - deszcz
Metody nauczaniaM-1zajęcia stacjonarne, ćwiczenia, indywidualne korekty
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: oryginalność, oddanie pracy w terminie, uczestniczenie w korektach, zaangażowanie w pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym przyswaja informacje i realizuje założone wymagania. Rozwija twórcze myślanie. Posługuje się intuicją. Potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0