Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Struktury wizualne 2+3 D:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Struktury wizualne 2+3 D
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie
projektyP2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć języka geometrii takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, moduł, rytm oraz sprawność manualna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności realizowania zamierzonych efektów wizualnych w oparciu o chęć ekspermymentowania i rozwijania własnego warsztatu twórczego .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: Przestrzenna transformacja bryły, struktura kinetyczna organizująca przestrzeń, pozorowanie ruchu - op-art;30
30
projekty
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości;30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01A1_U14C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kompozycji i stosowania środków ekspresji co uniemożliwia poprawną realizację zadania.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji oraz zna podstawowe środki ekspresji co pozwala na realizację ćwiczeń w pełnym zakresie na poprawnym poziomie.
3,5
4,0Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu kompozycji oraz wie jak stosować wybrane środki ekspresji w celu realizacji pełnego zadania na dobrym poziomie.
4,5
5,0Posiada szeroką wiedzę w zakresie kompozycji, zna szeroki wachlarz środków ekspresji. Posiada więcej niż przeciętną wiedzę o stosowanym warsztacie plastyczny. Realizacja zadania na bardzo wysokim poziomie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0Nie potrafi zaprojektować a następnie zrealizować w pełni ćwiczenia.
3,0Realizowane ćwiczenia wykazują braki w umiejętnościach warsztatowych niezbędnych do wyrażenia własnej koncepcji, co uniemożliwia pełne wykonanie zadania.
3,5
4,0Posiada dobre umiejętności warsztatowe, co umożliwia sprawne wyrażanie własnych koncepcji, dokonuje pełnej realizacji zadania.
4,5
5,0Proces koncepcyjny jak i realizacja zadania wykazuje ponadprzeciętne umiejętności studenta. Finalna praca prezentuje oryginalne rozwiązanie koncepcyjne i doskonały warsztat plastyczny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C7_K01
samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować, zrealizować i zaprezentować zadania.
3,0Zadania projektowe przeprowadza niesamodzielnie, nie potrafi ich skutecznie zrealizować, ma problemy z werbalną prezentacją.
3,5
4,0Potrafi przeprowadzić samodzielnie działania projektowe, uzyskuje dobre wyniki w jego realizacji i prezentacji.
4,5
5,0Chętnie podejmuje się niezależnych działań projektowych uzyskując bardzo dobre wyniki w ich realizacji i prezentacji. Działania projektowe cechuje samodzielność i metodyczność a realizacja wraz z prezentacją stanowią oryginale rozwiązanie.

Literatura podstawowa

  1. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1981
  2. Wasyl Kandynsky, Punkt, linia płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  3. Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
  4. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2005
  5. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
  6. Jack Tresidder, Symbole i ich znaczenie, Horyzont, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Franz Zeier – Papier, Haupt, 1993, Papier, Haupt, 1993, egz. dostępny u prowadzącego
  2. Nancy Wiliams, Ginko Press, Papier Design, Hamburg, 1993, egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: Przestrzenna transformacja bryły, struktura kinetyczna organizująca przestrzeń, pozorowanie ruchu - op-art;30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości;30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_W01ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kompozycji i stosowania środków ekspresji co uniemożliwia poprawną realizację zadania.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji oraz zna podstawowe środki ekspresji co pozwala na realizację ćwiczeń w pełnym zakresie na poprawnym poziomie.
3,5
4,0Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu kompozycji oraz wie jak stosować wybrane środki ekspresji w celu realizacji pełnego zadania na dobrym poziomie.
4,5
5,0Posiada szeroką wiedzę w zakresie kompozycji, zna szeroki wachlarz środków ekspresji. Posiada więcej niż przeciętną wiedzę o stosowanym warsztacie plastyczny. Realizacja zadania na bardzo wysokim poziomie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować a następnie zrealizować w pełni ćwiczenia.
3,0Realizowane ćwiczenia wykazują braki w umiejętnościach warsztatowych niezbędnych do wyrażenia własnej koncepcji, co uniemożliwia pełne wykonanie zadania.
3,5
4,0Posiada dobre umiejętności warsztatowe, co umożliwia sprawne wyrażanie własnych koncepcji, dokonuje pełnej realizacji zadania.
4,5
5,0Proces koncepcyjny jak i realizacja zadania wykazuje ponadprzeciętne umiejętności studenta. Finalna praca prezentuje oryginalne rozwiązanie koncepcyjne i doskonały warsztat plastyczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C7_K01samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych.
Treści programoweT-P-1Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości;
Metody nauczaniaM-1Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zaprojektować, zrealizować i zaprezentować zadania.
3,0Zadania projektowe przeprowadza niesamodzielnie, nie potrafi ich skutecznie zrealizować, ma problemy z werbalną prezentacją.
3,5
4,0Potrafi przeprowadzić samodzielnie działania projektowe, uzyskuje dobre wyniki w jego realizacji i prezentacji.
4,5
5,0Chętnie podejmuje się niezależnych działań projektowych uzyskując bardzo dobre wyniki w ich realizacji i prezentacji. Działania projektowe cechuje samodzielność i metodyczność a realizacja wraz z prezentacją stanowią oryginale rozwiązanie.