Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leon Tarasiejski <Leon.Tarasiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.2
T-W-2Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.3
T-W-3Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.2
T-W-4Sterowanie procesami złożonymi.2
T-W-5Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.2
T-W-6Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/03-2_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
IS_2A_W05T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_S2/C/03-2_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
IS_2A_U09, IS_2A_U10T2A_U08, T2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/03-2_W01
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_S2/C/03-2_U01
Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielnicki W., Kołodziejczyk L, Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981
  2. Rietschel H., Raiss W, Ogrzewanie i klimatyzacja. Tom II, Rozdz. 15., Arkady, Warszawa, 1973
  3. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat: Pomiary i regulacja, Ag.Wyd. PAK, Warszawa, 2002
  4. Zawada B, Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bielecki A, Automatyzacja w inżynierii sanitarnej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1977
  2. Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury., WNT, Warszawa, 1977
  3. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.2
T-W-2Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.3
T-W-3Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.2
T-W-4Sterowanie procesami złożonymi.2
T-W-5Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.2
T-W-6Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/03-2_W01Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-6Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.
T-W-2Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.
T-W-3Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.
T-W-5Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.
T-W-1Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.
T-W-4Sterowanie procesami złożonymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_S2/C/03-2_U01Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska.
C-2Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska.
Treści programoweT-W-2Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje.
T-W-4Sterowanie procesami złożonymi.
T-W-3Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych.
T-W-1Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji.
T-W-6Programowanie sterowników swobodnie programowalnych.
T-W-5Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0